Sunrise: Hydraulisk styring

Sunrise: Hydraulisk styring



Oppussing av Sunrise 550:

Del 8: Hydraulisk styring

Det kan by på store fordeler å bytte ut en gammel og treg mekanisk styring med en hydraulisk, spesielt om du har stor motor eller bruker båten hele året. På markedet fins flere varianter. Vi har forsøkt et system produsert hos Bosvik AS i Risør.

TEKST: ATLE KNUTSEN



Når man skal velge hydraulisk styring til en utenbordsmotor, er det i første rekke motorens størrelse og den tilgjengelige plassen i motorbrønnen som avgjør hvilken type sylinder du bør velge. Det er fins to hovedtyper: ride-guide-typen som skrus til riggerøret på motoren. Bullhorn-typen (oksehorn), se bilde 1, er det minst plasskrevende systemet fordi hele styrearrangementet er fast - det har ingen deler som vandrer utover den plassen installasjonen faktisk krever. Dermed passer denne typen styring i de fleste motorbrønner.

Fordelen med hydraulisk styring er først og fremst god holdbarhet. Når styringen er montert og luftet, krever den minimalt vedlikehold. Installasjonen består av svært få bevegelige deler, kun sylinderen, slik at slitasjen er minimal. I systemet ligger det tilbakeslagsventiler som gjør at man ikke får mottrykk fra roret, drevet eller motoren. Dermed beholder båten kursen dersom du slipper rattet, mens gamle mekaniske styringer ofte kunne dra til den ene eller andre siden. En hydraulisk styring vil være like presis hele veien. Ved bruk av olje med riktig viskositet, holder styringen seg like lett selv om det er kaldt.



I prinsippet består en hydraulisk styring av en oljepumpe (styresnekke) som presser olje inn i styresylindreren via slanger når rattet beveges. Hydrauliske styresystemer har en dobbeltvirkende sylinder med stempel som beveger seg når oljen presses inn i en av de to sylindrene. I sylinderen som ikke mottar olje, presser stempelet oljen tilbake i slangen etter hvert som sylinderen beveger seg.

På såkalte bullhorn-styringer er det stempelet som utgjør styrestaget. Her er stempelet skrudd fast mellom endehornene, og sylinderen går frem og tilbake på stempelet. Den andre typen er ride-guide der stempelet er styrestaget og sylinderen er fastmontert.



Pumpa (styresnekka) felles inn i konsollen ved hjelp av en hullsag, eller eventuelt en stikksag, og festes med gjennomgående skruer og muttere på undersiden.



Styrepumpa er forsynt med transportskruer (de gule) for å unngå at det skal komme smuss og støv inn i sylinder og pumpe. Disse fjernes og slangene festes med hullskruer.



Ved montering av syrefast av aksel som festes i riggerøret må man sørge for å smøre godt med vannfast fett slik at akselen eventuelt senere kan demonteres.



Samtidig som man fester det siste endehornet på plass, må også styresylinderens stempel festes til endehornet.



Når man har festet stempelet, kan man justere slarken (dødgangen) ved hjelp av to muttere som er festet på riggerøret. Her er det ikke mye plass å skru på, slik at man må fóre opp mellom endehornet og mutteren med en medfølgende nylonforing (finnes i ulike størrelser) til koblingen blir så tight som mulig. Deretter justerer man mutteren med en fastnøkkel og låser til slutt koblingen med den mindre kontramutteren (den innerste).



Når man har justert dødgangen, festes sylinderen til styrestaget på motorens styrebrakett.



Nå er styringen festet til motoren og slangene kan tilkobles. Det er viktig at riktig slange kommer på korrekt sylinderside slik at styringen ikke blir speilvendt. Feil montering vil kunne by på overraskelser under prøvekjøringen. Når slangene strekkes fra pumpen til sylinderen, er det viktig at man unngår topper i størst mulig grad. Man bør tilstrebe en jevn stigning opp mot motor eller pumpe. Hvis slangen ligger for høyt på midten, vil eventuell luft i systemet stige dit. Det høyste punktet bør derfor være ved motoren eller pumpen.



Sammen med slangene følger det ett sett med fire hullskruer. Disse er innfestingen av slangen til pumpa og sylinderen og danner en åpen forbindelse mellom disse. Sammen med hullskruene følger det to pakninger til hver, hvorav den ene skal plasseres på innsiden av nippelen mot skruehodet, den andre på utsiden mellom slangehodet og sylinderen.



Nå er systemet klar for oljen. Det er viktig at man velger olje med riktig viskositet, noe som fremgår av spesifikasjonen fra leverandøren. En vanlig hydraulikkolje er tilfredsstillende.

Oljen fylles på pumpen, og for å unngå at luft trenger inn i systemet kan det være fornuftig å tilføre oljen via en tett beholder som er festet til pumpa med en slange med nippel. På styresylinderen fester man så en slange på lufteskruen som går over i en tom beholder som samler opp overskytende olje under luftingen. Når oljebeholderen er koblet til styrepumpa, vrir man på rattet slik at oljen fordeler seg i systemet og luften presses ut. Det er viktig at beholderen som er koblet til styrepumpa har olje hele tiden. Når denne er tom og må fylles, må man ikke vri på rattet før man fylt opp og atter koblet til flasken med olje. I motsatt fall vil det komme luft i systemet. Oljemengden som skal inn i systemet avhenger dets størrelse. Vårt hadde en kapasitet på ca en liter. Når det kun er olje som kommer ut gjennom lufteskruen på sylinderen, har sannsynligvis mesteparten av luften kommet ut og man kan skru påfyllingspluggen i rattpumpa.

Når luftingen er ferdig, skal styringen virke fast og fin. Det er allikevel smart å gjenta prosessen etter et døgn slik at man får ut eventuelle luftbobler som har steget opp til styrepumpa eller sylinderen. Til slutt bør man gå over systemet og kontrollere for eventuelle lekkasjer.

Alternativene
Bay Star 150 4,5 kr 6.390,- Telmo Control Tlf.: 23 18 08 10
EB30 Outboard 150 3,0 Fra kr 5.650 Bosvik A/S Tlf.: 37 14 93 00
EB35 Outboard 250 4,4
Sea Star 300 4,5 Fra kr 10.000 Telmo Control Tlf.: 23 18 08 10
Sea Star Pro 300 4,5 kr 10.000
Ultraflex 300 5,4 kr 7.675 Boatin' AS. Tlf.: 67 58 09 90
SP 150 150 3,8 – 5,4 kr 5.000 Sleipner Motor A/S. Tlf.: 69 30 00 60
SP 300 300 4,0 kr 7.100
OB 35 250 2,5 kr4.960 William Knutsen AS Tlf.: 63 87 17 00
OB 85 300 4,0 kr 6.758
Tenfjord Junior 150 3,7 kr 5.952 Rolls-Royce Marine Tlf.: 70 20 88 00
Tenfjord Junior 300 4,0 – 6,2 kr 7.068

Listen er ikke uttømmende. Priser inkl. mva., men er ikke jevnførbare. Opplysninger gitt av leverandør.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon