Styrbord og babord: Tango for to

Styrbord og babord: Tango for to

TEKST OG FOTO: STYRBORD OG BABORD

– Vi passerte grensen for min humor for lenge siden, utbrast Styrbord etter tre minutter. Han hadde vært sterkt betenkt allerede før han så båten. Nå lå han på den flate dørken i noe midt mellom en RIB og en katamaran. Med venstre hånd knuget han den lange kulten på en illeluktende, 50 hk totakts Tohatsu og ventilerte høylytt sin manglende begeistring for innretningen.

De bykset av gårde over skumskavlene på en slags maritim fakir-matte mens glimt av døden tidvis flakset forbi visiret på den glorete hjelmen. Og den lånte flytedressen luktet en blanding av krabbe, totaktsbensin, kick-off og svette. Babord gliste og ålte seg rundt med kameraet. Gjør ditt, gjør datt, kommanderte han og så ut til å finne glede i den bisarre aktiviteten.– Den byr opp til dans! Huiet han entusiastisk mens beistet på hekken spyttet ut blårøyk i 30 knop.
– Jovisst, ropte Styrbord tilbake.
– Men bare om dans kan betraktes som en sykdom!!

Frisk farkost
– Den er sikkert jævlig morsom å kjøre race med, mente Babord.
– ZapCat er visst verdens største entype-klasse. Fenomenet oppsto Sør-Afrika på 1980-tallet, og spredte seg etter hvert til New Zealand og kom til England i 2001, hadde Babord lest seg til.
– I England kjører de race hver uke. De kjører på korte baner, runde på runde i skarpe svinger.
Styrbord hadde fått den informasjonen han trengte og var villig til å overlate hjelm, båt og hele opplevelsen til Babord. Selv ville han stige i land for å ta bilder av det han i stigende grad betraktet som et flygende likteppe. Men, neida, Babord overlot båtkjøringen sjenerøst til Styrbord mens vinden frisket på. Han skulle stå trygt på land mens Styrbord måtte tvinge farkosten opp i plan motvinds i et særdeles ukomfortabelt miljø.

Båtene kjøres vanligvis med to personer om bord – en fører, og en co-pilot som i praksis fungerer som ballast. Men nå var Styrbord overlatt til seg selv, ZapCaten og elementene, mens Babord sto trygt på land og fanget tildragelsen gjennom en telelinse. ”Fyttirakkeren”, tenkte Styrbord. Bannskap lå tungen nær i en sådan stund.

Det je’ itt kæin!
Men, alt til ære for fotografen. Styrbord rigget seg til i ZapCaten. Bøyler i gummi var plassert overalt slik at man kan spenne fast føttene samtidig som man holder i tauet på pongtongen. Båten har ikke akterspeil, så å bakke med den er noe man bare unntaksvis gjør – og alltid med samme resultat: Man blir våt. Her gjaldt det med andre ord å sitte lavest mulig, holde seg godt fast – og fremfor alt ikke nøle med farten. Enten full pinne, eller smyge seg sakte frem.

Vederstyggeligheten hadde jo naturligvis et velutviklet anlegg for å steile. Men såpass innsikt i praktisk sjømannskap har Styrbord at han raskt vendte hekken mot vinden og dro farkosten opp i plan medvinds. Dertil fins det ikke engang tilløp til positivt adrenalinrush i ham når båter jager nervøst med forskipet i vinden. Han ble vaksinert engang i ungdommen da han gikk rundt med en overmotorisert Askeladden-jolle. Og her satt han engstelig, uvaksinert mot svineinfluensa, våt på beina senhøstes, og skulle danse tango med en partner han næret den mest avmålte begeistring for. I bakhodet hørte han hjemlige Alf Prøysens Tango for to, og verselinjene ”Og så kjæm det je’ itte kæin.” da han skulle legge båten inn i en sving – opp mot vinden.

Det skal være det morsomste av alt, ifølge de som liker det, å svinge med ZapCat. Med armmuskler like veltrente som en urmakerlærlings, måtte det viljestyrke til for å styre den spreke 50-hesteren. Og straks man røsker i rorkulten, svinger ZapCaten og – hvilken overraskelse! – ligger som klistret til vannspeilet! Ok. Litt morsomt.

Styrbord hadde sett bilder av ZapCat på nettet, fem meter opp i lufta, gjerne med baugen i 45 graders vinkel. Det sa ham mer enn nok om båtens potensiale. Her gjaldt det å kjøre seg varm – bli kjent med den eksentriske båtens nykker og overliste den når nervøsiteten (altså båtens) kom til overflaten. Det ble varmt i flytedrakten og visiret måtte opp.

Og så knekket Styrbord koden: ZapCat handler om mot. Man må være brutal mot den, og vise den hvem som er sjefen. Bruke makt og det man har av hestekrefter, korrigere den lynraskt på listig vis når den vil ta styringen selv. Tvinge båten ned mot vannspeilet i god fart mot vinden og kjenne at den så vidt har pongtongene i sjøen mens den danser på kavitasjonsplaten, så vende den besluttsomt rundt sin egen akse og føre den rytmisk over vannspeilet.

Her gjaldt det å danse eksperimenterende, men følge reglene fast og bestemt. Den ene fører, den andre følger. Lett og vaktsomt som i en bakgateduell i Buenos Aires bak et av bordellene hvor den argentinske tangoen engang oppsto i krysningspunktet mellom vals, afrikanske rytmer og voldsestetikk.
Styrbord følte seg som en mann, og svingte ZapCaten rundt på parketten mens Babord sto som en utspilt bakgårdskatt på land. Takk for dansen!

Styrbords konklusjon (grønn)
Vi skal ærlig erkjenne at ZapCat hører til det mer outrerte vi har vært på sjøen med. Den er et leketøy som ved første øyekast oppleves som både ukomfortabelt og ganske krevende å kjøre. Men når man får inn teknikken, overraskes man av båtens egenskaper. Den svinger rundt sin egen akse og gir en ekstrem fartsopplevelse nær elementene.

Babords konklusjon (rød)
Egentlig må ZapCat vurderes mer som en aktivitet, eller fenomen, enn som en båt. For du skaffer deg ikke en Zapcat for å dra på fiketur med. Ei heller er den et alternativ til jolle eller RIB. ZapCaten ytes først full rettferdighet når den kjøres i bane, helst i konkurranse med en eller flere andre katter. Vi fikk lånt ZapCaten av firmaet Team Xtreme i Øygarden. De arrangerer firmaturer og ”events” hvor deltakerne konkurrerer mot hverandre på bane, ofte lagt til havområdene på vestsiden av Øygarden. Da tror vi det kan bli skikkelig moro. Vi minnes salige Winston Churchill som omtale arbeiderpartirepresentantens dans mer som en arbeiderbevegelse enn en dans. Vanligvis danser vi ikke. Men vi byr gjerne opp til en tango på to i havgapet ved en senere anledning. Eller kanskje det blir en Cumbia for stive hofter!

FAKTA: ZAPCAT
CE-kategori: C
Produksjonsland: Sør-Afrika
Lengde i meter: 4,1
Bredde i meter: 2,1
Dyptgående i meter: 0,5
V-bunn i grader: Katamaran-RIB
Vekt tørr båt i kg: 140
Drivstoff i liter: 40
Ferskvann i liter: -
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: -
Max antall personer: 5
Motoreffekt fra-til i hk: 50
Motor testbåt: Tohatsu 50 D
- Sylindervolum 697 ccm
- Antall sylindre 3
- Effekt i hk (kw) 50 (36,7)
Toppfart i test i knop: 45
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra i kroner: Ca 100.000,-
Pris testbåt i kroner: Ca 100.000,-
Opplysninger¹): www.zapcat.no

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon