Stor walkaround-test: Galeon 600, Finnmaster 6600, Capelli 24 og Ryds 23

Stor walkaround-test: Galeon 600, Finnmaster 6600, Capelli 24 og Ryds 23



6

TEST: Galeon 600 WA, Finnmaster 6600 WA, Capelli 24 WA, Ryds 23 WA

Finsk seier

Walkaround-båten – blandingen av åpen daycruiser og skjærgårdsjeep – fyller mange funksjoner og er lett å bevege seg i. Vi har testet en polsk, en finsk, en svensk og en italiensk. De nordiske båtene utmerker seg som de mest praktiske, og finnen gikk av med seieren.



TEKST: LARS H. LINDÉN



Plasserer man førekonsollen eller styrhuset i sentrum og lager brede dollbord langs sidene, får man en walkaroundbåt - eller en Peche Promenade, som de franske variantene kalles. I bunn og grunn er det en type amerikansk sportsfiskebåt, med Bayliner Trophy og Wellcraft som to av pionerene. Nimbus startet en ny trend her hjemme på begynnelsen av 1990-tallet med sine Nova, WA-båter med bedre komfort og utrustning tilpasset våre nordiske krav. Også Uttern var tidlig ute med sin populære modell 6402, mens Yamarin og Askeladden kom etter med fine alternativer. I dag har nesten alle større produsenter en WA-båt i sitt modellprogram.

De fire båtene i vår testgruppe er mellom 6 og 7 meter. Samtlige har et par køyeplasser i en låsbar lugar. Polske Galeon 600 WA, finske Finnmaster 6600 WA, italienske Capelli 24 WA samt svenske Ryds 23 WA. Sistnevnte har innenbordsmotor som standard, de øvrige har utenbordsmotorer. Dessverre fikk vi svært varierende motorstyrke på våre fire testbåter, alt fra 140 til 250 hk - et faktum man må ta med seg når man leser datatabellene og sammenligner fart og forbruk. På den annen side får man et bra bilde av fart og forbruk med ulik motoreffekt - og med utenbordsmotor kontra innenbordsmotor.

Spartanske lugarer

Det som skiller WA-båten fra en standard skjærgårdsjeep, er lugaren i førerkonsollen. Lugarene er på alle båtene i testen enkel og ganske "plastaktig". Ingen av båtene tilbyr ståhøyde i lugaren, men sittehøyden er fullt godkjent i de fleste. Selv køyelengdene er helt akseptable, og ligger i de fleste båtene på ca 2 meter. De største båtene i testen har dessuten en liten bysse og toalett som standard- eller ekstrautstyr.

Den lille lugaren, komfortabel eller ei, er et svært praktisk stuverom på denne typen båter. Mange av dem har nemlig dårlig med sprutsikre stuverom på uteplassen. I de fleste lugarene er det dessuten mulig å montere et lite varmeapparat.

Med varierende størrelse på våre testbåter fra ca 6 meter og opp til 7 meter, skiller båtene også mye i pris.

Tre favoritter

Vår favoritt etter denne testen er Finnmaster 6600 WA, tett fulgt av Ryds 23 WA. Finnmaster 6600 WA har meget gode sjøegenskaper og den klart beste førerplassen, både når det gjelder beskyttelse mot vinden og komfort. Hele båten føles gjennomtenkt, og fremstår som en meget bra miks mellom sportsbåt, fiskebåt og overnattingsbåt.

Ryds 23 WA er uten tvil mye båt for pengene og kanskje den mest familievennlig båten. Noe trangt rundt førerplassen drar imidlertid ned helhetsinntrykket.

Galeon 600 WA har en meget lav pris, men den nye modellen føles ikke riktig ferdig og har noen tvilsomme detaljløsninger. Capelli 24 WA får både ris og ros. Den er herlig å kjøre, har bra utrustning, men også i denne er det en del praktiske detaljer som svikter. Prisen ligger dessuten litt for høyt for en WA-båt i 7-metersklassen.



Galeon 600 WA

Ikke ferdig

Galeon 600 WA kom fra Polen samme dag som vår test startet. Båten er en helt ny modell. Den kompletterer verftets walkaroundserie, som fra før også består av en 630-versjon. Den kortere 600 WA er bredere, noe som gir en romslig uteplass. Båten burde imidlertid ikke ha sluppet ut fra utviklingsavdelingen på mange måneder ennå. Testbåten hadde en lang rekke løsninger som produsenten bør forbedre, blant annet stolarrangementet og den generelle utformingen av førerplassen.

En skyveluke i plexiglass fører ned til køyeplassene. Åpningsbredden er fullt godkjent, men døren er enkelt utformet og skramlet mye i sjøgang. Lugaren er enkelt utformet, men har to helt akseptable køyer med to meters liggelengde. Under køyen på styrbord side er det plass til et toalett. En liten luke som kan åpnes og koøyer i skrogsiden gir bra ventilasjon og lys.

Uteplassen er altså romslig. Det skyldes ikke bare båtens bredde, men også at hele akterbenken kan felles ned. Dermed frigjøres en veldig praktisk dørkflate. I nedfelt posisjon bråker benken mye. Til venstre for denne benken har man laget en åpning ut til motorbrønnen. Åpningen har ingen dør eller stengeanordning. Midt på uteplassen er det to store luker som dekker til store stuverom. Vannet som samler seg i dreneringskanalene føres vekk av slanger. På uteplassen finnes det også flere smarte stuverom, spesielt langs styrbord side.

Førerplassen har to stoler med en bedrøvelig utforming. Båten er temmelig håpløs å kjøre både i stående og sittende stilling. Skal man sitte og kjøre, må stolen heves så høyt opp på søylen at man sitter og gynger faretruende i hver bølge. Rattet er montert langt unna føreren. En stor og klumpete kontrollboks, samt en lite gunstig plassert brannslukker, bidrar ytterligere til å gjøre førerplassen ukomfortabel. Motorinstrumenter og strømbrytere sitter greit plassert, og den hydrauliske styringen får godkjent karakter. Pluss i margen også for gode rekker i rustfritt ved både fører- og passasjerplassen.

Man beveger seg opp på det nedsenkede dollbordet via greie trinn som kan åpnes. Under trinnet på babord side ligger batteriet. Bredden på dollbordet er ca 22 cm. Påfyllingsflensen er montert i dekket på styrbord side. Det vil si at eventuelt drivstoffsøl tar veien til uteplassen. Båten har kraftige rekker og en åpen pulpit som gjør det lett å komme om bord eller gå i land. Da er det synd at verftet har montert et skarpt ankerbeslag lengst fremme.

Når det gjelder sjøegenskapene føles skroget umoderne med en alt for markert planingsterskel. Man må jobbe mye med trimmen i svingene for å motvirke kavitasjon, til tross for at motoren ikke var montert spesielt høyt. I høyere hastigheter går båten dessuten noe urolig i sjøen. Det kan tyde på et litt for tynt skrog.

Sist, men ikke minst, gir vi den et pluss for meget lavt drivstoff-forbruk ved marsjfart.

Vurdering – Galeon 600 WA

+ Nedfellbar benk på uteplassen

+ Bra rekker ved førerplassen

+ Stor uteplass

+ Forbruk ved marsjfart

+ Dekksluke



- Ankerbeslaget i baugen

- Påfyllingsflens i dekket

- Usikret åpning mot motorbrønn

- Planingsterskel

- Mye skramlelyder





Finnmaster 6600 WA

Vår favoritt

Finske Finnmaster har på kort tid utviklet et komplett motorbåtprogram. Det spenner fra små, åpne skjærgårdsjeeper til større langturbåter. Finnmaster har i dag tre ulike WA-modeller mellom 5,7 og 6,8 meters lengde. I denne testen har vi prøvd mellommodellen 6600 WA, som ble vår favoritt blant testbåtene. Det mest positive med Finnmaster 6600 WA, og utslagsgivende for oss, er sjøegenskapene i alle hastigheter, samt førerkomforten. Testmotoren på 150 HK passer meget bra til dette skroget, og gir en toppfart på nesten 40 knop. Den oppfører seg fint når man har redusert turtallet med 1.000-1.500 omdreininger, og sklir av gårde i 25-30 knop med et støynivå under 80 decibel. Man sitter godt i gode stoler, beskyttet mot vind og sjøsprøyt. Ratt, instrumenter, strømbrytere og den innfelte kontrollboksen er riktig plassert i forhold til føreren. Føttene kan hvile på en vinklet fothviler. Førerplassen inviterer også til å kjøre stående. Doble vindusviskere er standard. Det eneste minuset vi noterte, var en noe underdimensjonert hydraulisk styring til en 150-hester. Her burde man ha valgt et nummer større.

Lugaren er som i de øvrige båtene i testgruppen enkelt utformet. Innredning har mye naken plast, men god finish. Båten har en liten vask, og det er plass til et enkelt Wallas kokeapparat. Lugaren har dessuten plass til et portabelt toalett. Man tar seg ned i lugaren via et par klaffedører i teak. Åpningen er hele 60 cm bred. Den ligger midt i båten, der det som oftest er lettest å ta seg ned.

Uteplassen er ikke spesielt stor, og den aktre benken er fast. Men planløsningen er likevel praktisk, og man beveger seg lett rundt i båten. Blant annet har man en smart gjennomgang til motorbrønnen via en oppfellbar del av akterbenken. Under akterbenken og dørken er det smarte og romslige stuverom, med mulighet til å inspisere skrogbunnen eller drivstofftanken. Begge stuverommene under dørken ville blitt bedre av et par dørker mot skrogbunnen, som ville forhindret at bagasjen blir våt. Fra uteplassen kommer man lett opp til dollbordene via et par trinn. Båten har kraftige rekker langs begge sidene og et bra trinn i forskipet. Hele båten føles gjennomtenkt, og er uten tvil den beste allroundbåten i denne testgruppen.

Vurdering – Finnmaster 6600 WA

+ Gode sjøegenskaper

+ Bra førerplass

+ Bra sikt

+ Lavt støynivå ved marsjfart

+ Nedgang til lugaren

+ Smart grind i hekken

+ Kalesje standard



- Underdimensjonert styring

- Savner dørker i stuverom





Capelli 24 WA

Komfort som koster

Italienske Capelli gjør en storsatsning i Norden sammen med motorprodusenten Suzuki. Capelli har en hel serie med elegante walkaroundbåter fra 20 til 27 fot, samtlige beregnet på utenbordsmotorer. Felles for alle er at de har et romslig og praktisk arbeidsdekk – til eksempelvis fiske - akter, og en stor solseng på fordekket. Andre fellesnevnere er høy komfort. Testbåten Capelli 24 WA er intet unntak. Her finner vi den klart mest forseggjorte lugaren i testgruppen,med komfortable puter og ryggstø, bra utført polstring, en liten bysseseksjon og et skikkelig båttoalett som standard. Båten har til og med god stuveplass, blant annet et stort stuverom under uteplassen - bak trappen. Ståhøyden i lugaren er hele 150 cm og sittehøyden er gode 108 cm. Man kommer inn gjennom en skyvedør i glassfiber - samme type som i Galeon 600 WA, men betydelig stødigere og med bedre passform. Åpningen er 53 cm.

Førerplassen er mer utformet for sol og varme dager enn for nordisk regn og ruskevær. Førerkonsollen er gigantisk, men man sitter ikke like godt beskyttet som for eksempel i Ryds och Finnmaster. Ratt og kontrollboks er bra plassert, og det er god plass til å felle inn en liten plotter. Strømbryterne sitter dessverre langt nede, og det er lett å komme borti dem med kneet når man står og kjører. Under setet er det noen mindre stuverom samt påfyllingsflens. Sistnevnte burde vært montert på utsiden av uteplassen. Skrogsidene på uteplassen er bare 62 cm høye. Man savner derfor en form for håndrekke i høyde med førerplassen.

På uteplassen er det en fast akterbenk, og under den et stort stuverom. Rommet burde få en mer hensiktsmessig planløsning, blant annet med dørker og slingreskott. Batteriet burde hatt en bedre og mer solid plassering. Akterut har Capelli 24 WA en stor motorbrønn som rommer to utenbordsmotorer, en bra badestige, drenert dreggkasse samt dusj.

Nokså smale dollbord på ca 20 cm fører opp til fordekket og soldekket. Langs sidene er det solide rekker som ender opp i en pulpit. Baugnebbet har dessverre en dyp renne for ankerbeslaget, der det er lett å trå feil.

Det er altså en del smådetaljer som kunne vært bedre på denne båten. Det overskygger imidlertid ikke det faktum at Capelli 24 WA er en riktig herlig båt å kjøre. Man står bra bak rattet og sikten er god. Setet er smart utformet, og fungerer fint enten man står eller sitter og kjører. Den tunge båten krever en del motorstyrke, og man bør velge minst 200 hk. Båten går som et tog i sjøen opp til toppfarten på 45 knop med 250-hesteren på vår testbåt. Capelli 24 WA ligger nokså høyt i pris sammenlignet med de øvrige i testgruppen, men i den prisen ligger også testens mest omfattende standardutrustning.

Vurdering – Capelli 24 WA

+ Stor drivstofftank

+ Toalett standard

+ Dedikert plass for plotter

+ Romslig og elegant lugar

+ Plass for to motorer

+ Gode sjøegenskaper



- Ingen rekker ved førerplass

- Stuverom burde utnyttes bedre



Ryds 23 WA

Herlig å kjøre

Ryds' 23-fotsskrog har etter mange forandringer blitt riktig morsomt å kjøre. Det merket vi allerede for et år siden, da vi testet DC-versjonen (Båtmagasinet 01/05). Også når man kjører Ryds 23 WA er det sjøegenskapene som imponerer mest. Den utmerker seg som en av de beste i testgruppen. Båten har en V-bunn på hele 23 grader med et steppet skrog som gir en minimal planingsterskel. Dette gir god sikt fra start til marsjfart, og i plan går båten mykt og tørt. Trimplan er standard, og de kan trenges i kraftig sidevind siden båten har en så skarp V-bunn.

Ryds 23 WA ble testet med en bensindrevet innenbords Mercruiser 4.3 MPI på 220 hester. Den leveres også med dieselmotor. Toppfarten med testens bensinmotor er på over 40 knop, men da er også forbruket tilsvarende høyt. Drar man av gassen til mellom 25 og 30 knop, kan man komme ned i ca 1,3 liter pr nautisk mil. Da går båten meget behagelig. Styringen er lett og eksakt, instrumenter og strømbrytere sitter perfekt. På det viset er førerplassen bra, men vi savner bedre plass til føttene og en langt kraftigere setepute. Adkomsten til førerplassen er på grensen til å være for trang, men til gjengjeld er adkomsten ut på de brede dollbordene meget bra. En kalesje over førerplassen er standard, mens akterkalesje står på listen over ekstrautstyr. Med begge kalesjene montert, får man en real hytte på båten.

Nedgangen til lugaren er på babord side, og det er ikke helt lett å ta seg ned her. Nedgangen er testens smaleste, og teakdøren skramler mye under gange når den står åpen. Lugaren er enkelt utformet, men fullt godkjent for båttypen. Køyelengden er hele 203 cm og sittehøyden er på 95 cm. Det fungerer ganske greit i praksis for normalstore mennesker.

Uteplassen er romslig, til tross for at motorkassen tar en del av plassen. Over motorkassen har man en stor pute og et flyttbart ryggstø. Hele denne seksjonen felles bakover når man skal inn i motorrommet. Med motorkassen åpen har man meget god adkomst til motoren og dens servicepunkter.

Helt akterut har båten en elegant badeplattform med en dreggkasse på hver side. Men vi savnet bedre håndtak som gjør det lettere å få tak i badestigen når man ligger i vannet. Sist, men ikke minst: Et stort pluss for den innvendige skroghøyden på hele 83 cm. Man føler seg svært trygg når man vandrer fra forut til akter i sjøgang.

Vurdering – Ryds 23 WA

+ Gode sjøegenskaper

+ Stor badeplattform

+ Bra dybde innvendig

+ Stor uteplass

+ Godt beskyttet førerplass

+ Prisgunstig



- Manglet håndtak ved badestigen

- Trang adkomst til førerplassen

- Simpelt ståsete

- Dårlig beinplass ved førerposisjon


Fakta
Båtfabrikat Galeon Finnmaster Capelli Ryds
Modell 600 WA 6600 WA 24 WA 23 WA
Lengde i meter 6,05 6,60 7,04 7,30
Bredde i meter 2,50 2,48 2,41 2,48
V-bunn, grader 22,5 20 19 23
Vekt uten motor i kg 920 1100 1550 -
Vekt med standardmotor - - - 1630
Anbefalt motorstyrke i hk 90-175 90-150 150-250 120-220
Maks. antall personer 6 6 9 5
Drivstoff i liter 180 180 250 150
Standardutstyr:
Dreggkasse Ja Ja Ja Ja
Badeplattform - - - Ja
Badestige Ja Ja Ja Ja
Brannslukker Ja Ja Ja Ja
Drivstoffilter - separat Ja Ja Ja Ja
Drivstofftank – fast Ja Ja Ja Ja
Vask - Ja Ja -
Puter – inne Ja Ja Ja Ja
Puter – ute Ja Ja Ja Ja
Dekksluke Ja - - -
Ferskvannssystem - - Ja -
Kalesje Halv Ja - Ja
Kompass - Ja Ja -
Kjøleskap - - Ja -
Lanterner Ja Ja Ja Ja
Logg Ja Ja Ja Ja
Lensepumpe - manuell - Ja - Ja
Lensepumpe - elektrisk Ja - Ja Ja
Kokeapparat - - - -
Signalhorn - - Ja -
Styring - hydraulisk Ja Ja Ja -
Styring – kabel/servo - - - Ja
Fortøyningsøye Ja Ja Ja Ja
Toalett - - Ja -
Trimplan - - - Ja
Vanntank - - Ja -
Koøyer i lugar Ja Ja Ja Ja
Vindskjerm, herdet Ja Ja - -
Vindusvisker - Ja - Ja
Pris uten motor 231.000 - -
Pris med testmotor 346.700 - 520.700 431.500



Merknad: Ca-priser fra importør. Pakkepriser med motor varierer mellom ulike forhandlere. Derfor har vi kun angitt båtens pris for båtene med utenbordsmotor. Ryds 23 WA har innenbordsmotor. Derfor har vi angitt prisen for komplett båt med testmotor. Med den forventet mest populære motoren er prisen ca 535.000 kroner.

Mer informasjon:

Capelli: Erling Sande AS, telefon 32 21 89 20. www.erling-sande.no

Finnmaster: Yamaha, telefon 64 97 94 00. www.yamaha-motor-scandinavia.no

Galeon: Båtbutikk1, telefon 69 12 55 20. www.galeon.no

Ryds: Oslo Båtsenter AS, telefon 67 11 38 60. www.osloboat.com

Testresultat
Båtfabrikat Galeon Finnmaster Capelli Ryds
Modell 600 WA 6600 WA 24 WA 23 WA
Motorfabrikat Evinrude Yamaha Suzuki Mercruiser
Modell 140 L4 F150 DF 250 4,3 MPI
Effekt i hk 140 150 250 220
Vekt med testmotor i kg 1.150 1.350 1.850 1.630
Propell i tommer 21 17 23 19
Toppturtall i test 5.500 6.000 5.900 5.000
Fart i knop:
- ved toppturtall 35,2 39,3 45,1 40,7
- 500 o/min 32,0 34,8 40,8 36,5
- 1.000 o/min 28,5 31,4 36,0 31,5
- 1.500 o/min 24,2 27,8 32,6 26,7
- 2.000 o/min 20,0 24,0 27,8 20,0
Drivstoff i liter/nm.:
- ved toppturtall 1,20 1,55 1,99 1,73
- 500 o/min 1,12 1,39 1,86 1,45
- 1.000 o/min 0,94 1,20 1,65 1,40
- 1.500 o/min 0,86 1,09 1,53 1,34
- 2.000 o/min 0,81 0,95 1,51 1,13
Støy i dBA:
- ved toppturtall 88 87 85 86
- 500 o/min 84 83 83 84
- 1.000 o/min 83 80 82 82
- 1.500 o/min 82 79 79 78
- 2.000 o/min 78 78 78 76



Merknad: Samtlige tester er utført med 2 personers belastning og med 3-bladete standardpropeller. Målingene er utført ved fem ulike turtall: Først ved toppturtall og siden har vi senket turtallet med 500, 1.000, 1.500 og 2.000 o/min. Lydmålingene er utført ved førerplass. Testene er utført hos GBM i Havstenssund i oktober 2005. Lufttemperatur + 18°C vanntemperatur +15°C.

Mål i cm
Båtfabrikat Galeon Finnmaster Capelli Ryds
Modell 600 WA 6600 WA 24 WA 23 WA
Ståhøye i lugar 142 135 150 136
Sittehøyde i lugar 84 84 108 95
Babord køye 200 193 190 203
Styrbord køye 200 193 190 203
Dør til lugar, bredde 53 60 53 48
Dollbord, bredde 22 22 20 25
Uteplass, dybde 67 70 62 83



Merknad: Ståhøyden er målt fra dørken til lugartaket.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon