Stoff-fri gledesrus

Stoff-fri gledesrus



Stoff-fri gledesrus?

Tekst og foto: Asmund Myhrvold



Vi fant en brosjyre festet til badestigen da vi skulle ta av presenningen i vår med løftet: "Copperbot - bunnstoff en gang for alle". Var dette en gedigen bløff eller en gledesberusende nyhet?



Vi har jo en liten menneskealders erfaring for at ryggen verke litt hver vår, eller ihvertfall annethvert år hvis man bruker selvpolerende bunnstoff. Men nysgjerrige som vi er, leste vi brosjyren omhyggelig, og vår skepsis vek etterhvert plassen for et forsiktig håp. Følgende 5 punkter på forsiden virket imidlertid som rent skryt:

1 Kan påføres direkte uten primer eller grunning.

2 Du får glattere overflate, lavere drivstofforbruk og større fart.

3 Båten trekker ikke vann og er beskyttet mot osmose (plastpest) .

4 Du kan la båten ligge i sjøen året rundt.

5 Copperbot inneholder ikke giftstoffer.

Vannbasert epoxy

Vi snudde bladet og fant følgende interessante opplysninger: Copperbot har vært i bruk i flere land siden 1990 (også på større skip og fiskefartøyer). Copperbot har ingen likhet med tradisjonelle bunnstoffer da det ikke er maling, men består av vannbasert epoxy hvor 66% av vekten er rent kobber. Ved påføring dannes en hard og glatt "kobberplate", og forventet levetid ved riktig behandling er 10-15 år.

Man trenger ikke å prime nye båter før påføring av Copperbot, da stoffet i seg selv er en epoxyprimer. Ved støpning av plastbåter kan Copperbot legges i formen, slik at båtene kommer ferdig stoffet (en gang for alle?) fra produsenten. Copperbot kan - ifølge produsenten - også legges på båter av stål, aluminium, ferro-sement og tre. Vi setter vel et spørsmålstegn ved tre,- men hvem vet?

Vi begynte å snuse litt rundt på slippen, og fant to båter som har prøvet stoffet. Den ene hadde ligget en sesong i sjøen og den andre to. Som bildene viser var begge helt rene - uten å være spylt. Båtene var hurtiggående, og ifølge produsenten vil båter med marsjfart over 15 knop få vasket vekk "havneslimet" som kan bli liggende på båter med lavere hastighet. Det samme gjelder vel også for harde bunnstoffer.

Gammel drøm

Til tross for at vår SAGA 27 har en marsjfart på rundt 9 knop, valgte vi å ta sjansen. Bunnen ble sandblåst inn til gelcoaten, sparklet med epoxy, påført et lag epoxy uten kobber og deretter to lag iblandet kobberpulver.

Cobberbot leveres bare i en farge - nemlig kobber, og er egentlig ikke pent å se på etter å ha ligget i sjøen. Den grønnflammete overflaten minner om kobberhuden på en fiskeskøyte, men så er jo heller ikke vannlinjen det mest iøynefallende på en båt. Copperbot koster kr. 690 pr liter (mai 97), og en liter dekker 8 m2.

Nå håper vi at en gammel drøm skal gå i oppfyllelse: De kommende år - sånn rundt påsketider - skal vi sitte i sola ute på slippen og bare slappe av med en kopp kaffe mens vi ser på alle som kravler under båtene - støle i ryggen og med stenk av bunnstoff i fjeset, - og kanskje hefte dem litt med en koselig prat og noen velmente råd.

Gjett om vi er spent! I skrivende stund er vi midt i lauvspretten, så vi er bare såvidt kommet på vannet, men i oktober/november, om ikke før, er vi tilbake med en rapport. En ting kan vi allerede nå slå fast: Får du lyst til å prøve Copperbot, så vent ikke til våren! Epoxyen må ha minst 12 varmegrader og tørt vær for å herde skikkelig, og med det været vi hadde i våres, mistet vi 4 uker før vi kom på vannet. Tar man båten på land f.eks. når man er ferdig med sommerferien, er det gjort på en snau uke.

Produsent: C-defence International LTD Fareham, Hampshire, England Norsk importør: Boat & Crew Norway A/S Erlandstuvn. 7, 1178 Oslo Tlf. 22744961 Fax 22745568






Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon