Stoff-fri gledesrus

Stoff-fri gledesrus



Stoff-fri gledesrus?

Tekst og foto: Asmund Myhrvold



Vi fant en brosjyre festet til badestigen da vi skulle ta av presenningen i vår med løftet: "Copperbot - bunnstoff en gang for alle". Var dette en gedigen bløff eller en gledesberusende nyhet?



Vi har jo en liten menneskealders erfaring for at ryggen verke litt hver vår, eller ihvertfall annethvert år hvis man bruker selvpolerende bunnstoff. Men nysgjerrige som vi er, leste vi brosjyren omhyggelig, og vår skepsis vek etterhvert plassen for et forsiktig håp. Følgende 5 punkter på forsiden virket imidlertid som rent skryt:

1 Kan påføres direkte uten primer eller grunning.

2 Du får glattere overflate, lavere drivstofforbruk og større fart.

3 Båten trekker ikke vann og er beskyttet mot osmose (plastpest) .

4 Du kan la båten ligge i sjøen året rundt.

5 Copperbot inneholder ikke giftstoffer.

Vannbasert epoxy

Vi snudde bladet og fant følgende interessante opplysninger: Copperbot har vært i bruk i flere land siden 1990 (også på større skip og fiskefartøyer). Copperbot har ingen likhet med tradisjonelle bunnstoffer da det ikke er maling, men består av vannbasert epoxy hvor 66% av vekten er rent kobber. Ved påføring dannes en hard og glatt "kobberplate", og forventet levetid ved riktig behandling er 10-15 år.

Man trenger ikke å prime nye båter før påføring av Copperbot, da stoffet i seg selv er en epoxyprimer. Ved støpning av plastbåter kan Copperbot legges i formen, slik at båtene kommer ferdig stoffet (en gang for alle?) fra produsenten. Copperbot kan - ifølge produsenten - også legges på båter av stål, aluminium, ferro-sement og tre. Vi setter vel et spørsmålstegn ved tre,- men hvem vet?

Vi begynte å snuse litt rundt på slippen, og fant to båter som har prøvet stoffet. Den ene hadde ligget en sesong i sjøen og den andre to. Som bildene viser var begge helt rene - uten å være spylt. Båtene var hurtiggående, og ifølge produsenten vil båter med marsjfart over 15 knop få vasket vekk "havneslimet" som kan bli liggende på båter med lavere hastighet. Det samme gjelder vel også for harde bunnstoffer.

Gammel drøm

Til tross for at vår SAGA 27 har en marsjfart på rundt 9 knop, valgte vi å ta sjansen. Bunnen ble sandblåst inn til gelcoaten, sparklet med epoxy, påført et lag epoxy uten kobber og deretter to lag iblandet kobberpulver.

Cobberbot leveres bare i en farge - nemlig kobber, og er egentlig ikke pent å se på etter å ha ligget i sjøen. Den grønnflammete overflaten minner om kobberhuden på en fiskeskøyte, men så er jo heller ikke vannlinjen det mest iøynefallende på en båt. Copperbot koster kr. 690 pr liter (mai 97), og en liter dekker 8 m2.

Nå håper vi at en gammel drøm skal gå i oppfyllelse: De kommende år - sånn rundt påsketider - skal vi sitte i sola ute på slippen og bare slappe av med en kopp kaffe mens vi ser på alle som kravler under båtene - støle i ryggen og med stenk av bunnstoff i fjeset, - og kanskje hefte dem litt med en koselig prat og noen velmente råd.

Gjett om vi er spent! I skrivende stund er vi midt i lauvspretten, så vi er bare såvidt kommet på vannet, men i oktober/november, om ikke før, er vi tilbake med en rapport. En ting kan vi allerede nå slå fast: Får du lyst til å prøve Copperbot, så vent ikke til våren! Epoxyen må ha minst 12 varmegrader og tørt vær for å herde skikkelig, og med det været vi hadde i våres, mistet vi 4 uker før vi kom på vannet. Tar man båten på land f.eks. når man er ferdig med sommerferien, er det gjort på en snau uke.

Produsent: C-defence International LTD Fareham, Hampshire, England Norsk importør: Boat & Crew Norway A/S Erlandstuvn. 7, 1178 Oslo Tlf. 22744961 Fax 22745568






Utgave: 

Stikkord: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.
Twitter icon
e-mail icon