Stoff-fri gledesrus

Stoff-fri gledesrus



Stoff-fri gledesrus?

Tekst og foto: Asmund Myhrvold



Vi fant en brosjyre festet til badestigen da vi skulle ta av presenningen i vår med løftet: "Copperbot - bunnstoff en gang for alle". Var dette en gedigen bløff eller en gledesberusende nyhet?



Vi har jo en liten menneskealders erfaring for at ryggen verke litt hver vår, eller ihvertfall annethvert år hvis man bruker selvpolerende bunnstoff. Men nysgjerrige som vi er, leste vi brosjyren omhyggelig, og vår skepsis vek etterhvert plassen for et forsiktig håp. Følgende 5 punkter på forsiden virket imidlertid som rent skryt:

1 Kan påføres direkte uten primer eller grunning.

2 Du får glattere overflate, lavere drivstofforbruk og større fart.

3 Båten trekker ikke vann og er beskyttet mot osmose (plastpest) .

4 Du kan la båten ligge i sjøen året rundt.

5 Copperbot inneholder ikke giftstoffer.

Vannbasert epoxy

Vi snudde bladet og fant følgende interessante opplysninger: Copperbot har vært i bruk i flere land siden 1990 (også på større skip og fiskefartøyer). Copperbot har ingen likhet med tradisjonelle bunnstoffer da det ikke er maling, men består av vannbasert epoxy hvor 66% av vekten er rent kobber. Ved påføring dannes en hard og glatt "kobberplate", og forventet levetid ved riktig behandling er 10-15 år.

Man trenger ikke å prime nye båter før påføring av Copperbot, da stoffet i seg selv er en epoxyprimer. Ved støpning av plastbåter kan Copperbot legges i formen, slik at båtene kommer ferdig stoffet (en gang for alle?) fra produsenten. Copperbot kan - ifølge produsenten - også legges på båter av stål, aluminium, ferro-sement og tre. Vi setter vel et spørsmålstegn ved tre,- men hvem vet?

Vi begynte å snuse litt rundt på slippen, og fant to båter som har prøvet stoffet. Den ene hadde ligget en sesong i sjøen og den andre to. Som bildene viser var begge helt rene - uten å være spylt. Båtene var hurtiggående, og ifølge produsenten vil båter med marsjfart over 15 knop få vasket vekk "havneslimet" som kan bli liggende på båter med lavere hastighet. Det samme gjelder vel også for harde bunnstoffer.

Gammel drøm

Til tross for at vår SAGA 27 har en marsjfart på rundt 9 knop, valgte vi å ta sjansen. Bunnen ble sandblåst inn til gelcoaten, sparklet med epoxy, påført et lag epoxy uten kobber og deretter to lag iblandet kobberpulver.

Cobberbot leveres bare i en farge - nemlig kobber, og er egentlig ikke pent å se på etter å ha ligget i sjøen. Den grønnflammete overflaten minner om kobberhuden på en fiskeskøyte, men så er jo heller ikke vannlinjen det mest iøynefallende på en båt. Copperbot koster kr. 690 pr liter (mai 97), og en liter dekker 8 m2.

Nå håper vi at en gammel drøm skal gå i oppfyllelse: De kommende år - sånn rundt påsketider - skal vi sitte i sola ute på slippen og bare slappe av med en kopp kaffe mens vi ser på alle som kravler under båtene - støle i ryggen og med stenk av bunnstoff i fjeset, - og kanskje hefte dem litt med en koselig prat og noen velmente råd.

Gjett om vi er spent! I skrivende stund er vi midt i lauvspretten, så vi er bare såvidt kommet på vannet, men i oktober/november, om ikke før, er vi tilbake med en rapport. En ting kan vi allerede nå slå fast: Får du lyst til å prøve Copperbot, så vent ikke til våren! Epoxyen må ha minst 12 varmegrader og tørt vær for å herde skikkelig, og med det været vi hadde i våres, mistet vi 4 uker før vi kom på vannet. Tar man båten på land f.eks. når man er ferdig med sommerferien, er det gjort på en snau uke.

Produsent: C-defence International LTD Fareham, Hampshire, England Norsk importør: Boat & Crew Norway A/S Erlandstuvn. 7, 1178 Oslo Tlf. 22744961 Fax 22745568






Utgave: 

Stikkord: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Twitter icon
e-mail icon