Sprøyt skroget fra innsiden

Sprøyt skroget fra innsiden



Magnus-metoden

Sprøyt skroget fra innsiden

Trebåter av edel årgang tørker ut og er ofte lekk ved sjøsetting om våren. Magnus Habbestad har funnet sin latmannsmetode. Han starter vårpussen med å sprøyte skroget innvendig med Owatrol D1.



AV ANNE MARIT KLOKK

Gamle damer tørker ut og trenger treolje. Etter mange år i sjøen vil de naturlige harpiksene i treverket forsvinne, og et skrog som tørker og trutner, vil ha uheldig stor bevegelse i denne prosessen. Allerede før skroget begynner å tørke når det tas opp om høsten, bør man dermed tilføre nødvendige fettstoffer. Det er mange ulike vedlikeholdsoppskrifter for eldre trebåter, og en av dem er "latmannsmetoden" til Magnus Habbestad i Bærum, eller som vi har kalt det "Magnus-metoden". Andre kaller den for CMB-Metoden. CMB står som kjent for Classic Motor Boating og er en forening som har eksistert siden 1992 og hvor Magnus Habbestad er leder for den tekniske komiteen.

Magnus og hans kone, Karin kjøpte "Serenad" i 1990. En 14 meters motorkrysser fra 1938. 60 åringen er en staselig plattgattet salongbåt, konstruert av Knud H. Reimers og bygd på Gräddø i Sverige.

-De første par årene lekket hun ille når vi sjøsatte om våren. Vi hadde også problemer med lekkasjer i dekk og overbygg under lange tørkeperioder om sommeren. Av og til kunne vi se ut mellom bordgangene, forteller Magnus Habbestad.

Minst arbeidskrevende

De måtte gjøre noe drastisk for å stabilisere treverket og prøvde å komme fram til den minst arbeidskrevende og mest effektive oppskriften. Paret bestemte seg for å sprøyte skroget med Owatrol 1 innenfra. Owatrol er meget tyntflytende og kan dusjes på overflater nesten som vann. De begynte å sprøyte skroget innvendig og pøste på i sprekker og alle kriker og kroker for at oljen skulle trekke inn bak spant og ribber og inn i natene. Vannet kom ut av skroget på utsiden umiddelbart og Magnus spurte naboen om han hadde brukt vannslangen, men nei, det var vann som måtte vike plassen for oljen og som ble presset ut.

I løpet av ti dager den første våren sprøytet de lag på lag med D1 og de var sjokkert hvor mye treverket tok opp. Båten hadde da stått på land i seks måneder og det var sterkt å registrere at vannet kom ut til tross for at bunnstoffet var intakt.

Tettere år for år

Da de sjøsatte den våren, var lekkasjene minimale og de visste at de var inne på noe riktig. Våren etter repeterte de prosessen uten å fjerne gammelt stoff, da det er en jobb ingen påtar seg frivillig på en så stor båt. Resultatet var minimale lekkasjer og de var sikre på at dette var løsningen. Særlig fordi de sjekket båtens vekt i mai og oktober. Kranvekten var 11,6 tonn vår og høst. Det er et fantastisk resultat. Det er ikke uvanlig at en så stor trebåt kan suge 1500 - 2000 liter i løpet av en sesong. Året etter var båten helt tett og da hadde de slett ikke brukt så mye olje før sjøsetting.

I dag er hele båten innsatt med Owatrol via sprøyte. På skroget utvendig påfører Magnus en hurtigtørkende hvit grunningsmaling etter mattsliping. Han bruker rulle, ikke pensel og når skroget er vakkert hvitt, blander han inn 10% Owatrol rustolje i Jotun Shipolin og øker til 25-30% Owatrol i siste strøket. Dette er hans oppskrift på å oppnå en blank og sterk skrogoverflate.

Praktiske tips

Magnus Habbestad har lært mye i løpet av disse årene. Han har utviklet sin "latmannsmetode" maksimalt og har mye å lære andre. Han snakker gjerne om båtpuss i sin egen forening og er en etterspurt mann i båthavna på Lysaker. Han har her listet opp noen detaljer som kan være bra å ha med seg for andre trebåteiere.

* Ikke utsett behandlingen til treverket er knusktørt. Begynn å sprøyte på D1 innenfra straks du oppdager sprekker. Vannet blir erstattet av oljen og presses ut.

* Påfør lag på lag, gjerne hver annen dag, til skroget er mettet. Behandlingen vil føre til at malingen utvendig bobler på steder uten heft på underlaget.

* På nedslipt treverk kan man gjerne hjelpe til med pensel for å løfte ut små luftbobler.

* Bruk en 5 liters trykksprøyte. D1 er svært tyntflytende og oljen vil renne litt, men det er ikke vanskelig å få et jevnt lag.

* Bland gjerne Owatrol både i båtlakk og maling over vannlinjen. Det forenkler jobben og oljen har en stabiliserende effekt på porøse underlag og stopper samtidig rustdannelser.

* Mange sprøyter også Owatrol D2. Det går bra med en viss trening, men det er like kjapt å bruke skumgummirull.







Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon