Smånyheter

Smånyheter



Rimelig Hitec vest

Bruk av moderne produksjonsmetoder og materialer har senket prisene på oppblåsbare vester. Det er ikke mange år siden vestene kostet nærmere 2000 kroner. Nå er det flere rundt tusenlappen som holder bra kvalitet. Blant annet denne nye vesten fra Zodiac-importøren, Aqua Teknikk A/S. Vesten, Aqua-Safe ECS, har en foreslått utsalgspris på 920 kroner. Det virker fornuftig i forhold til kvaliteten på vesten.

Det spesielle med den skal, ifølge produsenten, være at hele vesten er pakket sammen i ett stykke med en innerbelg. Dette skal gi en hurtigere oppblåsing i forhold til en tradisjonell konstruksjon, samt at den skal være vanskelig å punktere i oppblåst tilstand. Vesten er produsert i henhold til gjeldende CEN-normer.

Opplysninger: Aqua Teknikk A/S, tlf.: 66 80 91 81.



Tema epoksy

West System Norge har utgitt tilsammen fire temahefter om bruk av epoksy i forskjellige maritime sammenhenger. Det orange tar for seg reparasjon og vedlikehold av trebåter med Wests epoky. Det grønne heftet omtaler reparasjon og vedlikehold av plastbåter med epoksy. Det blå er en informativ produktkatalog og det røde tar for seg legging, reparasjon og utbedring av båtdekk. De tre førstnevnte heftene er gratis, det siste koster kr. 59.

Opplysninger: West System Norge. Tlf.: 22 23 35 00. Fax: 22 18 06 04.



Geniale

jollefester

Snap Daviter er en genial måte å feste jolla på. Ved å lime på fester på den oppblåsbare eller skru dem fast på plastbåten og feste de to andre braketteene på badeplattformen, er jolla plassert en gang for alle. Her ligger den "fortøyd" på vannet. Når du skal avgårde, er det bare å vippe jolla opp på akterspeilet, tjore den i overkant og derved sitter den som støpt. Vi har hatt Snap Daviter i bruk i tre sesonger og har bare godord å si om systemet. Pass på akterlanternen. Hvis denne dekkes, må du finne på noe lurt! Versjonen for oppblåsbar båt koster kr 2.980,-. For vanlig jolle kr 2.680,-. Opplysninger: Tender Marine, tlf.: 33 45 97 44.



FM 35 har vokst

FM 33 og 35 er populære selvbyggerbåter. Bare ti prosent bygges helt ferdig, men disse kan til gjengjeld bygges helt etter kundens ønske. Resten er altså halvfabrikat i forskjellige versjoner med muligheter både for innredningstegninger og materialer m.m. Den nye 38-foteren er basert på 35-foteren. Den er med andre ord bare strukket i skroget med integrert badeplattform akterut. Båten bygges i en ren lystbåtversjon, men også en kombiversjon som kan innredes både som yrkesbåt og fritidsbåt. I begge utgavene kan det plasseres en akterlugar uten at det går utover uteplassen. Inngangen til akterlugaren blir da fra hovedsalongen. I begge båtene kan du velge alternative innredningsløsninger.

Skroget er bygget for et fleksibelt hastighetsområde fra over 30 knop og nedover. Til toppfarten må du beregne en dieselmotor på 420 - 450 hk, men skroget går så flatt at det utmerket godt kan gå behagelig i lavere hastigheter med mindre motorer. Skroget har ifølge konstruktøren, Freddy Mikkelsen, ingen planingsterskel. Prisen starter på kr 235.000 pluss moms for plastferdig skrog m. diverse avstivninger m.m.

Opplysninger: Ingeniør Freddy Mikkelsen A.S., tlf 33 32 47 26.



En fransk på to hjul

Denne 3,2 meters (10, 5 fot) franske "prammen" i Pioner-plast fant vi på båtmessen i Tønsberg. Båten virket stødig, solid og kan ikke synke på grunn av sitt doble skrog. Båten er hele 1,45 m bred, veier 70 kilo og kan lett trilles på land med de to solide hjulene akterut. Båten leveres kun i mørk grønn versjon og koster 8000 kroner på "sommertilbud".

Opplysninger: Vera Miljø A/S, tlf.: 33 47 37 00.



Juniorpakke til småjobber

Båteiere har ofte småskader som skal utbedres på glassfiber, tre eller andre materialer. Nå kan du få kjøpt epoksy i små porsjoner passende for slike småjobber. Denne 600 grams pakken inneholder 500 gram 105 Resin og skal blandes med den lille beholderen som inneholder 100 gram 205 Herder. Man blander 5:1 og best resultat får man under tak ved temperaturer over 15 grader og lav fuktighet. Området som skal overflatebehandles eller limes må være rent, tørt og mattslipt og fritt for fett, olje o.l. Juniorpakken har bruksanvisning på norsk. Ellers finnes West Systems epoksyprodukter i større porsjoner fra 1,2 kg og oppover.

Opplysninger: West System Norge i Oslo. Tlf.: 22233500. Fax 22180604.



En solid kineser

Kineserne er på vei inn på det norske markedet med dieselmotorer. Utseendemessig ikke de "sprekeste" her i verden. Litt gammeldagse i oppbyggingen er de også, men hvis kvaliteten er tilfredsstillende, har det aldri vært noen ulempe at en dieselmotor er konservativ i oppbyggingen. En ting er i hvert fall helt sikkert: Det er enkelt å komme til nødvendige servicepunkter. Motorene leveres i en tre-sylindret og fire sylindret versjon som yter henholdsvis 33-, og 45 hk. De er godkjent for livbåtbruk, men leveres også i lystbåtversjon. Prisene på de to i lystbåtversjon er henholdsvis ca 63-, og 69.000 kroner inklusive avgifter og propellanlegg. Motorene er direkteinnsprøytede uten turbo og andre moderniteter. Gearet er en Hurth-kopi produsert på lisens i Kina.

Opplysninger: NorService, tlf.: 37 04 44 36.



Kombigrill og gasskoker

Amerikanske Magma Products har lansert en kombinert gassgrill- og koker pŒ det norske markedet. Du sitter ute og griller om kvelden og neste morgen koker du kaffe og steker frokostegg og bacon sammen med familien utend¿rs. En velsignet oppfinnelse pŒ varme dager hvis man har bysse inne i bŒten, der man gjerne blir stŒende alene med baconbrasingen. Kombigrillen er ogsŒ praktisk Œ ta med pŒ land og brukes da bŒde til grilling, koking av poteter og eventuell kaffe etterpŒ.

En grill som far faller for, men som ogsŒ mor aksepterer nŒr hun fŒr se hvilke muligheter den gir for utend¿rs matlaging.

Opplysninger: Messehallen Elektriske i Oslo. Tlf.: 22 12 80 50.



Smart leider

Denne smarte leideren er svensk og har to bruksområder: Redningsleider og badeleider. Spesielt til det siste er det kraftige vevede plaststoffet på baksiden av stigen en fordel. På glatte svaberg med tang, alger og ruskjell er det fort gjort både for store og små å få stygge skrubbsår hvis fotfestet glipper. Leideren festes enkelt med en bergbolt, og vips er et ugjestmildt svaberg gjort om til en trygg badeplass. Leideren kan selvsagt også brukes som bade/redningsleider ombord. Leideren er to meter lang, eksklusive festebåndene, 30 cm bred og veier to kilo. Vi har tatt en ombord. Den viker svært solid og ordentlig og absolutt verdt sin pris, 580 svenske kroner.

Opplysninger: MD Hav och Sjø, tlf 0046 - 54547547.



Lettest i klassen?

Denne Narwhal NK 270 S jolla med stiv bunn, må være noe av det letteste på markedet. Rundt 33 kg veier båten, noe som vil bety at du kan få både jolle og motor i daviter. Påhengere er noe herk å løfte ombord og montere fra en badeplattform. S-en i båtens modellbetegnelse står for "single", altså ikke dobbelt bunn. På dette sparer man nesten 20 kg, noe som gjør at denne jolla er noe av det mest håndterbare vi har sett i denne klassen. Vår testfører virket svært fornøyd etter en rask jomfrutur. Båten leveres standard med davitfester og tåler åtte hesters motor. Båten finnes også i 2,30 meters utgave og veier da 23 kg og tåler tre hesters motor. Pris for 2,70-meteren er kr 13.950,- inkl. mva.

Opplysninger: Kaiander Yachts A/S, tlf.: 66982825.



Mobydick for familien

Båtsko av diverse merker, kvaliteter og priser florerer i handelen. Du får kjøpt dem på marinaer og bensinstasjoner. Kvaliteten er ikke alltid like bra. Nå kan du også få båtsko til hele familien på postordre. I sommerkatalogen til Maritim i Arendal presenteres båtskoen Mobydick i herre, dame og barnestørrelse til priser mellom 398 og 453 kroner. Vi har sett skoene og kjent på sålen og mener de virker ganske solide

De to skoene øverst til venstre er herreskoen Ocean, som finnes i størrelser fra 39 til 46 og leveres i fargekombinasjonene grønn/blå og tan/brun. Skoen foran er til barn (Dolphin) og kan bestilles i størrelsene fra 30 til 35 i fargekombinasjonen blå/ gul og rød. Skoen til høyre (Winward) er både for damer og herrer og leveres i størrelsene 36 til 46 i fargene blå/burgunder og grønn/tan. Alle skoene er i solid lærkvalitet og med messingsnørehull og lærlisser.

Opplysninger: A.S.Maritim i Arendal. Tlf.: 37 02 36 66. Fax: 37 02 43 65.



117.000 treff på Båtmagasinets Internettsider. På Båtmagasinets Internettsider ble det satt ny besøksrekord i juli måned. Hele 117.037 treff ble registrert. I disse dager skal vår nye diskusjonsbase og bruktsidene fremstå i moderne versjon med et vell av muligheter.



"The ugly mug" uglyer! Det eksklusive, men alldeles forferdelige Americas Cup trofeet er idrettens eldste vandrepokal. New Zealand tok hjem trofeet i forrige runde og trodde det var godt sikret helt til en maori (det opprinnelige folkeslaget i landet ) kom seg inn i det aller helligste og ga "muggen" en overhaling med en tung hammer. Nå skal den til "oppretting".



CE for Fairline. Det er ikke bare Norge som forbereder seg på CE-merking av båter. Fairline i England bygger nå alle sine båter etter bestemmelsene som gjør at samtlige modeller fra 29 til 65 fot bærer CE-merking.



Slutt for Keith Eickert. Den berømte motorbyggeren Keith Eickert vil ikke lenger bygge offshore-motorer. "Ingenting å tjene penger på", hevder Eickert. Han har levert motorer i flere år, blant annet til Kjell Inge Røkke. Sistnevnte var ikke særlig glad da hans Eickert-motor raste etter tre minutters prøvekjøring i Arendal i fjor.



Første test med dobbel Merc-diesel. Den første testen vi har sett av dobbelmonterte MerCruiser D-Tronic 300 hesters V-8 diesler er foretatt av engelske Motorboats Monthly. Med Bravo Three drev og duoprop klarte de to motorene å skyve en Sunseeker Tomahawk gjennom vannet i 38 knop på topp på 3750 omdr./min mens på marsjturtall, 3500 omdr./min. gjorde testbåten 37 knop. På 3000 omdreininger falt farten til 30 knop.



Større fra Honda. Honda er ledende på produksjon av firetakts påhengere. Nå stopper motorene på 90 hestekrefter, men i løpet av året vil det lanseres en 115-hester og en 130-hester.



Oslo Båtsenter på Høvik ble etablert 1. april. Det nystartede firmaet importerer Nord West Yachts og Hallberg Rassy seilbåter fra Sverige, pluss Aquador båtene fra Finland som produseres av Bella Boats og er tegnet av Rolf Eliasson. Modellene er på 22 og 26 fot. To nye modeller ventes neste sesong. Tlf.: 67 53 10 30 og fax 67 53 00 31.



Havnekrangel i Arendal. Beboerne på Tyholmen protesterer mot at det anlegges stor gjestehavn i nabolaget og støttes av kulturvernere, men teknisk etat i byen har allerede sagt ja til en havn med 200 båtplasser. Kulturetaten i Aust Agder og Tyholmens venner er negative til planene som støttes av rådmannen i Arendal, Arild Wathne.



Ujålete fransk

Det gigantiske franske Beneteau-verftet er mest kjent for sine seilbåter, men har i alle år også hatt sine motorbåtserier. Den siste heter Ombrine og består av tre modeller. Nå er disse også på det norske markedet. Under Sørlandets Båtmesse lå den største av dem, Ombrine 700 W.A. i Arendal. En nøktern båt beregnet for dagsturer, fiske og transport. Den har sovemulighet for to personer.

Som i alle båtene fra dette verftet er materialvalget hensiktsmessig, lettstelt og tiltalende. Ikke noe jåleri eller pjus. Båtmagasinet kommer med en test av denne båten til høsten.

Opplysninger: Ali Boats A/S i Arendal. Tlf.: 37 02 84 50.



Lette posemiddager

Lapskaus, ertesuppe og pasta på pose. Kan nå det være godt? Toro har i alle fall satset på lette posemiddager for turfolket. Posene egner seg selvsagt også for båtfolk av det gammeldagse slaget som ikke har de store byssefasilitetene og som er avhengig av kanskje et kokebluss og en kjøleboks.

En pose rekker til en voksen person. Her er kjøttbiter og proteiner, karbohydrater og smakfulle krydder. Man skal bare tilsette vann og retten skal koke opp. Enkelt og greit for friluftsfolk som lever lettvint. Toro Turmat selges i supermarkeder og sportsforretninger.



For røykere

Er du glad i røkt mat, men synes det er for omfattende å dra på en røykovn, er denne nye svenske røykeposen et spennende alternativ. Posen består av to lag aluminiumsfolie. Mellom lagene er det sukker og flis. Du pakker bare det du vil røyke inn i posen, legger det hele på grillen, bålet eller i stekeovnen hjemme. Nesten all mat kan røykes. Fisk, jo fetere jo bedre, laks, makrell, ørret, sik, flyndre, sild, skalldyr, biff, små lammekoteletter og til og med kjøttdeig. Smørbrød med røket kjøttdeig skal ifølge produsenten av posen smake deilig. Vilt får en ekstra duft av skog, og røkt kylling skal være godt. Det følger nøye oppskrift/bruksanvisning med posen. Den koster 20 kroner.

Opplysninger: Swang A.S., tlf.: 22 52 41 80.



Moderne flatbunning

Under Sørlandets Båtmesse i Arendal i mai lansertes en ganske spesiell båttype på det norske markedet. Det nystiftede firmaet US Boat Norge presenterte to flatbunninger i lakkert aluminium for innsjøer. Disse Jones-modellene er lette og billige og tiltrakk seg ganske stor interesse under utstillingen. Den minste er 3,05 m lang, 1,39 bred og veier 45 kg. Den største er 4,27 lang, 1,45 bred og veier 84 kg. Starcraft-båtene produseres i USA og omfatter i tillegg til flatbunningene, en kano og en kjølbåt.

Opplysninger: U.S. Boat Norge AS i Lillesand. Tlf.: 37 27 16 43.



Fyr med telys

Båter, campingvogner, telt eller mindre rom - trenger du en liten lunk, kan du anskaffe denne varmeren som bruker te/varmelys som brensel. Den er lett å tenne og soter eller oser ikke. Alt varmeren trenger er fra tre til seks telys og etter ca 20 minutter, gir ovnen ca. 80 til 85 grader varm luft og gir 95 - 105 grader på maks. Høyden er 40 cm, bredde og høyde henholdsvis 14,5 x 13,5 cm. Vekten er ca. 2 kg. Varmelys finnes for 4,5 - 8 - 10 timers brenntid. Prisen er kr.: 995,-.

Opplysninger: Byggplast og båtutstyr, tlf.: 22 73 30 00



Tohatsu

tidlig ute

Gigantene MercuryMariner og Evinrude/Johnson har begge presentert neste generasjons totaktere, men med store motorer. På båtutstillingen i Tokyo for kort tid siden presenterte Tohatsu en prototype på en direkteinnsprøytet 50-hester basert på Orbital-teknikken som Mercury/Mariner har satset på. Dette er den første japanske motoren som kommer med dette systemet. Direkteinnsprøytning der drivstoff/luft-blandingen sendes rett inn i sylinderen, er ekspertenes eneste svar på at totakteren skal møte de strenge kravene som vil bli innført mot forurensing. Det er visse muligheter for at Tohatsu også vil presentere både 40-, 50-, 60- og 70-hesters versjonen ganske raskt, så her gjelder det å henge på.



Åpen fiskesjekte

Tromøy 22 er en sjekte spesielt egnet for garn, teine, og rusefiske, en båt som fiskere har vært med på å utvikle. Båten har ror hengslet på utsiden, noe som gjør den enkel å manøvrere, også i akterover, et viktig poeng når man jobber med fiskeredskap i trange farvann. Rorkulten er i eik og har hakkebrett. Båten kan leveres med fiskebrønn etter ønske. Dørken er selvlensende og innredningen er praktisk og lett å rengjøre. Båten leveres med en 10 hk Yanmar eller Sabb diesel. Tromøy 22 kan også leveres i komplett havlfabrikatpakke.

Opplysninger: Tromøy Plast og Båt, 4812 Kongshamn. Tlf.: 37 08 83 06. Fax:37 08 87 22.



Vaskevott

Den er spesielt grei på båtvinduer, men også på speil, rustfritt og glassfiberflater. Blå på den ene siden og gul på den andre, "tilverkade" i Sverige som den er. Votten skal skylles godt før bruk, man vasker med den blå siden og tørker tørt med den gule siden. Votten skal være fuktig og etter bruk henges luftig. Den kan maskinvaskes og er velegnet til mange materialer ombord.

Opplysninger: Skutvik Trebåter. Tlf.: 33 32 53 59.



Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon