Småjeeptest: Ryds 478 GT

Småjeeptest: Ryds 478 GT



Småjeeptest: Ryds 478 GT

Enkel, men ærlig

Ryds 478 GT utgir seg ikke for å være noen eksklusiv båt, og er det ikke heller. Likevel er det ikke så mye å utsette på den lille svensken.

Det er tydelig at noen har tenkt når man tar det lille fordekket i øyesyn. For hvem har vel ikke balansert frempå her mens man febrilsk leter etter låseøyet i baugen. I Ryds 478 GT slipper du det: her er låseøyet praktisk plassert rett over fenderlisten ved fordekket - og der er det verdens enkleste sak å nå øyet. Smart er også lanternekontakten som gjør at man ganske enkelt tar lanternen vekk når man ikke bruker den. Pulpiten er åpen på Ryds 478 GT, og to høye rekker går akterover. Fortøyningspunkter har man i form av to kraftige kryssholt ved fordekket og akter i båten.

Stueplassen er ikke den beste i Rydsbåten. Under den store U-sofaen er det kun gjort plass til et lite stuerom. Resten av plassen opptaes av flyteskum. Drenert er stuerommet heller ikke, men det er låsbart via et enkelt låsebeslag. Stueplassen under rormannsbenken opptas til en stor del av batteri og tank. Disse er plassert i to atskilte rom, hvor batteriet er plassert til babord. Det elektriske er enkelt, men ryddig lagt opp. Både tankrommet og batterirommet har utlufting, og en fjær holder benken oppe. Her nede er også krana plassert. Tauverk har man plass til i et lite stuerom til styrbord akter, og i dreggkassen forut. Dette rommet er dypt og man får i tillegg til tau også plass til en liten dregg. Løsningen med en strikk som holder lokket nede fungerer nok fint så lenge strikken er ny og elastisk.

Sitteplasser har man godt med i Ryds. Foruten rormannsbenken har man en U-sofa forut. Dessverre krever denne passasjerplassen så å si flatt vann og godt vær der man sitter ubeskyttet for fartsvinden.

Førerplassen i båten er viselig innrettet, og man sitter godt selv om også Ryds har klart å plassere rattet litt langt unna føreren. Plasseringen av kontrollboksen er god, og man finner lett en brukbar kjørestilling. Rattet skygger til en viss grad for motorinstrumentene, og vi savner et skikklig kartbord og kompass. De to bryterne, som heller ikke er merket, gir et billig preg. Kjører man mye alene vil man sette pris på at førerplassen er plassert midt i båten.

I sjøen har Ryds ingen store negative trekk. Kjøreegenskapene er forutsigbare og trygge, og du kan provosere båten kraftig uten at skroget hugger.

Adgangen til vannet er god i Ryds. En luke i akterspeilet åpnes og gir enkel adkomst til badestigen. På samme måte som på fordekket har man også akter et lanternefeste som består av en enkel kontakt.



Materiale Plast

Lengde (meter) 4,78

Bredde (meter) 1,83

Vekt uten motor (kg) 350

Maksimal motorstyrke (Hk) 60

Antall personer 5

Utstyr:

Brannslukningsapparat X

Badestige X

Puter

Lanterner X

Lensepumpe

Selvlens X

Antall stuerom (tørre) 2

Pris med motor (50 Hk firetakt) 118.600,-



Pluss:

- Godkjent av Veritas

- Plassering av låseøye



Minus:

- Enkel førerplass

- Ikke kartbord



Mer informasjon

Ryds Båtindustri AB

360 10 Ryd, Sverige

tlf: 00 46 459 39700

www.rydsbatar.se

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon