Småjeeptest - Askeladden 475 Freestyle

Småjeeptest - Askeladden 475 Freestyle



Småjeeptest - Askeladden 475 Freestyle:

Dyr testvinner

Askeladden ligger hakket foran sine konkurrenter i valg av løsninger og materialer. Det gjenspeiles også i prisen.



Testvinneren gir en litt annen opplevelse enn de andre båtene. Den er hakket større, selv om den er like lang. Den solide, gode båtfølelsen får man med på kjøpet. 475 Freestyle er en meget påkostet småbåt. Den holder høy kvalitet i plastarbeidene, har skikkelig og solide løsninger. Den har gode sjøegenskaper med 50 hk, og lar seg villig provosere uten at noe overraskende hender. Ganske bredt skrog og moderat V-bunn gir litt mer brutale landinger enn hva for eksempel Yamarin kan by på.

Når man entrer farkosten over baugen, trår man først på en skikkelig dreggluke med et godt drenert rom. Pulpiten har akseptabel høyde og de fire solide kryssholtene er plassert der de skal. Rekka strekker seg akterover til midtskips. Lanternene er montert på rekka, en meget utsatt plass med store muligheter for skader. Askeladden burde finne en mer beskyttet løsning, gjerne en pop-up-variant i baugen. I baugen er det en sittebenk med et skikkelig stuerom med innerline og låsbart lokk. Benken gir sitteplass for to personer. Dørken er ganske romslig. Som den eneste i testen har dørken tre utløp til selvdreneringen. Ett foran konsollen, ett ved siden av konsollen og ett helt akter. Stoppekranen er plassert mot dørken i akterrommet.

En luke i selve konsollen gir tilgang et lite stuerom og til et ryddig og solid elektrisk anlegg. Førerposisjonen er lekkert utført, med karbondetaljer og et nydelig sportsratt som får båten til å fremstå som tidsriktig og påkostet. Dessverre skygger rattet en del for instrumentene, og den toppmonterte motorkontrollen er plassert for langt unna føreren. Ikke bra om man vil kjøre litt aktivt. På konsollen er det montert bryter til lanternene samt et 12 volt uttak. Her finnes også en liten nisje for telefon m.v. Man sitter bekvemt ved konsollen, med en skikkelig utsparing til beina. Ryggstøet på de separate fører- og passasjersetene kan vippes forover. Dermed blir det en sittegruppe for fire personer siden det er to benker på hver side av motorbrønnen. Den blåfargete vindskjermen ser stilig ut, men vi er mindre begeistret for fargede vindskjermer ved kjøring i mørket. En solid dimensjonert stålbøyle strekker seg rundt vindskjermen. Brannslukningsapparatet er montert lett tilgjengelig i en nisje på styrekonsollen. Veldig bra.

I babord skrogside er det et stort langsgående stuerom med plass for fendere, lanternemast m.v. En detalj som denne båten er alene om i testen. Luken ned til akterrommet kan felles opp, og danner dermed et bord. Akterrommet byr på romslig stueplass, og det samme finner man under styrbord passasjerplass. Batteriet er montert i et helt separat rom på babord side og har god gjennomlufting. Bensintanken er plassert i rommet under rormannsbenken, helt atskilt fra batteriet, og er godt luftet. Det er gode bevegelsesmuligheter om bord. På akterspeilet er det montert en skikkelig badestige. Skikkelige stålrekker rundt de to sitteplassene akter.



Pluss

+ Høy finish.

+ Elegant styrekonsoll.



Minus

- Plassering av motorkontroll.

- Lanterneplassering.



Tekniske data

Lengde i m 4,77

Bredde i m 1,90

Vekt uten motor, kg 500

Maks motorstyrke i hk 60

Maks belastning 6

Utstyr:

Brannslukker X

Badestige X

Puter X

Lanterner X

Lensepumpe

Selvlens X

Pakkepris 04 155.700,-

Mer informasjon Askeladden AS, Hagavik

Telefon: 56 30 87 00

Internett: www.askeladden.no

Utgave: 

Stikkord: 

Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Twitter icon
e-mail icon