Småjeeptest - Askeladden 475 Freestyle

Småjeeptest - Askeladden 475 Freestyle



Småjeeptest - Askeladden 475 Freestyle:

Dyr testvinner

Askeladden ligger hakket foran sine konkurrenter i valg av løsninger og materialer. Det gjenspeiles også i prisen.



Testvinneren gir en litt annen opplevelse enn de andre båtene. Den er hakket større, selv om den er like lang. Den solide, gode båtfølelsen får man med på kjøpet. 475 Freestyle er en meget påkostet småbåt. Den holder høy kvalitet i plastarbeidene, har skikkelig og solide løsninger. Den har gode sjøegenskaper med 50 hk, og lar seg villig provosere uten at noe overraskende hender. Ganske bredt skrog og moderat V-bunn gir litt mer brutale landinger enn hva for eksempel Yamarin kan by på.

Når man entrer farkosten over baugen, trår man først på en skikkelig dreggluke med et godt drenert rom. Pulpiten har akseptabel høyde og de fire solide kryssholtene er plassert der de skal. Rekka strekker seg akterover til midtskips. Lanternene er montert på rekka, en meget utsatt plass med store muligheter for skader. Askeladden burde finne en mer beskyttet løsning, gjerne en pop-up-variant i baugen. I baugen er det en sittebenk med et skikkelig stuerom med innerline og låsbart lokk. Benken gir sitteplass for to personer. Dørken er ganske romslig. Som den eneste i testen har dørken tre utløp til selvdreneringen. Ett foran konsollen, ett ved siden av konsollen og ett helt akter. Stoppekranen er plassert mot dørken i akterrommet.

En luke i selve konsollen gir tilgang et lite stuerom og til et ryddig og solid elektrisk anlegg. Førerposisjonen er lekkert utført, med karbondetaljer og et nydelig sportsratt som får båten til å fremstå som tidsriktig og påkostet. Dessverre skygger rattet en del for instrumentene, og den toppmonterte motorkontrollen er plassert for langt unna føreren. Ikke bra om man vil kjøre litt aktivt. På konsollen er det montert bryter til lanternene samt et 12 volt uttak. Her finnes også en liten nisje for telefon m.v. Man sitter bekvemt ved konsollen, med en skikkelig utsparing til beina. Ryggstøet på de separate fører- og passasjersetene kan vippes forover. Dermed blir det en sittegruppe for fire personer siden det er to benker på hver side av motorbrønnen. Den blåfargete vindskjermen ser stilig ut, men vi er mindre begeistret for fargede vindskjermer ved kjøring i mørket. En solid dimensjonert stålbøyle strekker seg rundt vindskjermen. Brannslukningsapparatet er montert lett tilgjengelig i en nisje på styrekonsollen. Veldig bra.

I babord skrogside er det et stort langsgående stuerom med plass for fendere, lanternemast m.v. En detalj som denne båten er alene om i testen. Luken ned til akterrommet kan felles opp, og danner dermed et bord. Akterrommet byr på romslig stueplass, og det samme finner man under styrbord passasjerplass. Batteriet er montert i et helt separat rom på babord side og har god gjennomlufting. Bensintanken er plassert i rommet under rormannsbenken, helt atskilt fra batteriet, og er godt luftet. Det er gode bevegelsesmuligheter om bord. På akterspeilet er det montert en skikkelig badestige. Skikkelige stålrekker rundt de to sitteplassene akter.



Pluss

+ Høy finish.

+ Elegant styrekonsoll.



Minus

- Plassering av motorkontroll.

- Lanterneplassering.



Tekniske data

Lengde i m 4,77

Bredde i m 1,90

Vekt uten motor, kg 500

Maks motorstyrke i hk 60

Maks belastning 6

Utstyr:

Brannslukker X

Badestige X

Puter X

Lanterner X

Lensepumpe

Selvlens X

Pakkepris 04 155.700,-

Mer informasjon Askeladden AS, Hagavik

Telefon: 56 30 87 00

Internett: www.askeladden.no

Utgave: 

Stikkord: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Twitter icon
e-mail icon