Småjeeptest - Askeladden 475 Freestyle

Småjeeptest - Askeladden 475 Freestyle



Småjeeptest - Askeladden 475 Freestyle:

Dyr testvinner

Askeladden ligger hakket foran sine konkurrenter i valg av løsninger og materialer. Det gjenspeiles også i prisen.



Testvinneren gir en litt annen opplevelse enn de andre båtene. Den er hakket større, selv om den er like lang. Den solide, gode båtfølelsen får man med på kjøpet. 475 Freestyle er en meget påkostet småbåt. Den holder høy kvalitet i plastarbeidene, har skikkelig og solide løsninger. Den har gode sjøegenskaper med 50 hk, og lar seg villig provosere uten at noe overraskende hender. Ganske bredt skrog og moderat V-bunn gir litt mer brutale landinger enn hva for eksempel Yamarin kan by på.

Når man entrer farkosten over baugen, trår man først på en skikkelig dreggluke med et godt drenert rom. Pulpiten har akseptabel høyde og de fire solide kryssholtene er plassert der de skal. Rekka strekker seg akterover til midtskips. Lanternene er montert på rekka, en meget utsatt plass med store muligheter for skader. Askeladden burde finne en mer beskyttet løsning, gjerne en pop-up-variant i baugen. I baugen er det en sittebenk med et skikkelig stuerom med innerline og låsbart lokk. Benken gir sitteplass for to personer. Dørken er ganske romslig. Som den eneste i testen har dørken tre utløp til selvdreneringen. Ett foran konsollen, ett ved siden av konsollen og ett helt akter. Stoppekranen er plassert mot dørken i akterrommet.

En luke i selve konsollen gir tilgang et lite stuerom og til et ryddig og solid elektrisk anlegg. Førerposisjonen er lekkert utført, med karbondetaljer og et nydelig sportsratt som får båten til å fremstå som tidsriktig og påkostet. Dessverre skygger rattet en del for instrumentene, og den toppmonterte motorkontrollen er plassert for langt unna føreren. Ikke bra om man vil kjøre litt aktivt. På konsollen er det montert bryter til lanternene samt et 12 volt uttak. Her finnes også en liten nisje for telefon m.v. Man sitter bekvemt ved konsollen, med en skikkelig utsparing til beina. Ryggstøet på de separate fører- og passasjersetene kan vippes forover. Dermed blir det en sittegruppe for fire personer siden det er to benker på hver side av motorbrønnen. Den blåfargete vindskjermen ser stilig ut, men vi er mindre begeistret for fargede vindskjermer ved kjøring i mørket. En solid dimensjonert stålbøyle strekker seg rundt vindskjermen. Brannslukningsapparatet er montert lett tilgjengelig i en nisje på styrekonsollen. Veldig bra.

I babord skrogside er det et stort langsgående stuerom med plass for fendere, lanternemast m.v. En detalj som denne båten er alene om i testen. Luken ned til akterrommet kan felles opp, og danner dermed et bord. Akterrommet byr på romslig stueplass, og det samme finner man under styrbord passasjerplass. Batteriet er montert i et helt separat rom på babord side og har god gjennomlufting. Bensintanken er plassert i rommet under rormannsbenken, helt atskilt fra batteriet, og er godt luftet. Det er gode bevegelsesmuligheter om bord. På akterspeilet er det montert en skikkelig badestige. Skikkelige stålrekker rundt de to sitteplassene akter.



Pluss

+ Høy finish.

+ Elegant styrekonsoll.



Minus

- Plassering av motorkontroll.

- Lanterneplassering.



Tekniske data

Lengde i m 4,77

Bredde i m 1,90

Vekt uten motor, kg 500

Maks motorstyrke i hk 60

Maks belastning 6

Utstyr:

Brannslukker X

Badestige X

Puter X

Lanterner X

Lensepumpe

Selvlens X

Pakkepris 04 155.700,-

Mer informasjon Askeladden AS, Hagavik

Telefon: 56 30 87 00

Internett: www.askeladden.no

Utgave: 

Stikkord: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
Twitter icon
e-mail icon