Småjeeptest - Askeladden 475 Freestyle

Småjeeptest - Askeladden 475 Freestyle



Småjeeptest - Askeladden 475 Freestyle:

Dyr testvinner

Askeladden ligger hakket foran sine konkurrenter i valg av løsninger og materialer. Det gjenspeiles også i prisen.



Testvinneren gir en litt annen opplevelse enn de andre båtene. Den er hakket større, selv om den er like lang. Den solide, gode båtfølelsen får man med på kjøpet. 475 Freestyle er en meget påkostet småbåt. Den holder høy kvalitet i plastarbeidene, har skikkelig og solide løsninger. Den har gode sjøegenskaper med 50 hk, og lar seg villig provosere uten at noe overraskende hender. Ganske bredt skrog og moderat V-bunn gir litt mer brutale landinger enn hva for eksempel Yamarin kan by på.

Når man entrer farkosten over baugen, trår man først på en skikkelig dreggluke med et godt drenert rom. Pulpiten har akseptabel høyde og de fire solide kryssholtene er plassert der de skal. Rekka strekker seg akterover til midtskips. Lanternene er montert på rekka, en meget utsatt plass med store muligheter for skader. Askeladden burde finne en mer beskyttet løsning, gjerne en pop-up-variant i baugen. I baugen er det en sittebenk med et skikkelig stuerom med innerline og låsbart lokk. Benken gir sitteplass for to personer. Dørken er ganske romslig. Som den eneste i testen har dørken tre utløp til selvdreneringen. Ett foran konsollen, ett ved siden av konsollen og ett helt akter. Stoppekranen er plassert mot dørken i akterrommet.

En luke i selve konsollen gir tilgang et lite stuerom og til et ryddig og solid elektrisk anlegg. Førerposisjonen er lekkert utført, med karbondetaljer og et nydelig sportsratt som får båten til å fremstå som tidsriktig og påkostet. Dessverre skygger rattet en del for instrumentene, og den toppmonterte motorkontrollen er plassert for langt unna føreren. Ikke bra om man vil kjøre litt aktivt. På konsollen er det montert bryter til lanternene samt et 12 volt uttak. Her finnes også en liten nisje for telefon m.v. Man sitter bekvemt ved konsollen, med en skikkelig utsparing til beina. Ryggstøet på de separate fører- og passasjersetene kan vippes forover. Dermed blir det en sittegruppe for fire personer siden det er to benker på hver side av motorbrønnen. Den blåfargete vindskjermen ser stilig ut, men vi er mindre begeistret for fargede vindskjermer ved kjøring i mørket. En solid dimensjonert stålbøyle strekker seg rundt vindskjermen. Brannslukningsapparatet er montert lett tilgjengelig i en nisje på styrekonsollen. Veldig bra.

I babord skrogside er det et stort langsgående stuerom med plass for fendere, lanternemast m.v. En detalj som denne båten er alene om i testen. Luken ned til akterrommet kan felles opp, og danner dermed et bord. Akterrommet byr på romslig stueplass, og det samme finner man under styrbord passasjerplass. Batteriet er montert i et helt separat rom på babord side og har god gjennomlufting. Bensintanken er plassert i rommet under rormannsbenken, helt atskilt fra batteriet, og er godt luftet. Det er gode bevegelsesmuligheter om bord. På akterspeilet er det montert en skikkelig badestige. Skikkelige stålrekker rundt de to sitteplassene akter.



Pluss

+ Høy finish.

+ Elegant styrekonsoll.



Minus

- Plassering av motorkontroll.

- Lanterneplassering.



Tekniske data

Lengde i m 4,77

Bredde i m 1,90

Vekt uten motor, kg 500

Maks motorstyrke i hk 60

Maks belastning 6

Utstyr:

Brannslukker X

Badestige X

Puter X

Lanterner X

Lensepumpe

Selvlens X

Pakkepris 04 155.700,-

Mer informasjon Askeladden AS, Hagavik

Telefon: 56 30 87 00

Internett: www.askeladden.no

Utgave: 

Stikkord: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.
Twitter icon
e-mail icon