Småjeeptest - Øien 480 S

Småjeeptest - Øien 480 S



Småjeeptest - Øien 480 S:

Vilter galopp

Norskproduserte Øien 480 S er en stødig og real bruksbåt, men testbåtens sjøegenskaper var sørgelige.

Øien 480 S har sidemontert styrekonsoll, med en vindskjerm uten rekke. Konsollen tilbyr et helt akseptabelt førermiljø, med god plass til beina og fornuftig plassering av ratt og spaker. Foruten eksisterende trimindikator og turteller, er det også noe plass til ettermontering av utstyr. Topplanternen er uvanlig nok montert på en avtakbar mast på selve konsollen. Pluss i margen for en skikkelig pop-up-lanterne på fordekket.

Akter er det en tverrskips rormannsbenk. Lokket er festet med popnaglete hengsler. Gjennomgående bolter ville vært å foretrekke. Det aktre stuerommet er tredelt, med et separat batterirom mot babord, et dypt rom til bensintanker i midten og et ekstra stuerom mot styrbord. Dette fungerer bra, men vi savnet bedre festemuligheter til bensintanken. Siden båten har en forholdsvis høy dørk, antar vi at selvdreneringen fungerer bra. Både skroggjennomføringen og gjennomføringen i dørken skal ha doble slangeklemmer. Vår testbåt hadde kun én slangeklemme på dørkgjennomføringen, noe produsenten bør utbedre. Dreneringen kan stenges ved hjelp av en kran ved akterspeilet. Siden dette er den eneste stengemuligheten, ville det vært enklere å betjene ventilen om man hadde ført et stag fra ventilen frem til akterskottet.

Forut finnes et stuerom som delvis er okkupert av en fastmontert batteriboks som tjener som lagringsplass for dreggen. Denne tar opp unødig mye plass siden båten også har en separat dreggkasse under dekket forut.

Øien 480 S er utstyrt med solide kryssholt forut og akter, godt dimensjonert rekke langs sidene, samt en enkel, høy pulpit. Akter har den en dyp og god motorbrønn, men det er litt uforståelig at man velger å ha tre innganger til kabler og slanger. Dette kunne man redusere til én lekkasjemulighet. Badestigen på styrbord side er av det robuste slaget. Båten fremstår som solid, med god fribordshøyde innvendig og et stort og praktisk dørkareal. Stabiliteten i lave hastigheter er meget god, selv med to mann ute i den ene siden.

Det er sjøegenskapene som trekker inntrykket av Øien ned. Så snart man har fått båten opp i plan, begynner den å galoppere, selv når motoren er trimmet helt inn. Trimmer man motoren litt ut, blir livet om bord meget ukomfortabelt. Oppførselen kan skyldes et for rett akterspeil, og produsenten fremholder at motorer med powertrim vanligvis monteres med ekstra skiver mellom braketten og akterspeilet for å få en bedre vinkel. Vi anser ikke denne løsningen for å være tilfredsstillende. Med forbedring av visse detaljer, samt en mindre motor på hekken, fremstår Øien 480 S som en robust transportbåt.



Pluss

+ Praktisk dørkareal.

+ Høye fribord.



Minus

- Enkle slangeklemmer.

- Sjøegenskaper.



Tekniske data:

Lengde i m 4,75

Bredde i m 1,90

Vekt uten motor, kg 350

Maks motorstyrke i hk 50

Maks belastning 5

Utrustning:

Brannslukker

Badestige X

Puter

Lanterner X

Lensepumpe

Selvlens X

Pakkepris 04 116.000,-

Kontakt Øien Båt, Stårheim

Telefon 57 86 22 15

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon