Sliten helt i NY

Sliten helt i NY

Sliten helt i NY

Den pensjonerte brannbåten ”John J. Harvey” lå som vanlig ved Pier 63 i Hudson River den solfylte morgenen 11. september 2001.

TEKST OG FOTO: ARNE SPÅNGBERG



Plutselig, og med kort tids mellomrom, brakte to passasjerfly over i altfor lav høyde. Noen sekunder senere var søndre del av Manhattan et brennende helvete. De neste tre døgn skulle brannbåten komme til å spille en viktig rolle i redningsarbeidet ved World Trade Center. I dag er hun en sliten helt.

Den frivillige private besetningen i fartøyet dro sporenstreks ned til sin Harvey og satte full fart ned Hudson River for å hjelpe til på katastrofeplassen. Den gamle brannbåten sluttet seg straks til buksérbåtene og fartøyene som allerede var i gang med evakueringen av folk fra Batteryområdet ikke langt fra World Trade Center. Harvey tok om bord 150 nødstilte og satte fart Pier 40 og sikkerheten.

”Trenger dere”

På veien dit kom det melding fra New York Fire Department, NYFD som oppfordret mannskapet så snart som mulig å ta seg tilbake til Word Trade Center for å bistå brannbåtene ”Firefighter” og ”McKean” men vannpumping. Samtlige brannposter vest av katastrofeplassen var slått ut i terrorangrepet, og det var stor mangel på vann i området. Harvey, som ble tatt ut av aktiv tjeneste i 1995 fordi det ikke lenger var brukt for den, satte de 150 reddede i land og fikk fart på sine 600 dieselhester og vendte baugen nedover Hudson.

Vel på plass ved kaien ved det fullstendig raserte Word Trade Center ble pumpene sveivet i gang. Under ledelse av et tilkalt brannbefal fra NYFD bisto Harvey og hennes frivillige besetning uavbrutt i 80 timer med vann. Innsatset ble ikke minst bemerket i pressen, som beskrev Harvey som en ekte helt. Senere er det også skrevet bøker om innsatsen. En av utgavene er Maira Kalmans barnebok ”Fireboat: The Heroic Adventures of the John J Harvey”. Selv byen har overrakt sin ”tro tjener”-pris, en skipperkrans med ordene ”The Hero of the Harbor”. Prisen henger i dag på hedersplass i styrhuset.

Flytende museum

I sammenheng med vårt besøk på Manhattan dro Båtmagasinet til Pier 63 for å få et par bilder av helten fra ”nineeleven” - som angrepet på Word Trade Centers benevnes i USA. Båten pleies og stelles i dag av en gjeng entusiaster, og drives som museum. Prosjektet har stort behov for økonomiske bidrag, så de åtte eierne jager med lys og lykte på sponsorer og donatorer for å dekke noen av de fem millionene som trengs for å redde den for ettertiden. En av eierne, Huntley Gill, sier dette til om båtens kapasitet som brannbåt:



Brannbåter blir gjerne bedømt etter sin pumpekapasitet. Harvey er USAs fremste på dette området. Hun pumper like mye vann som 24 brannbiler. Det finnes bare en brannbåt i USA som slår dette, et helt nytt fartøy som er satt i tjeneste i Los Angeles. Harvey, som ble bygget på Todd Shipyard and Dry Dock Corporation i Brooklyn, var verdens mest moderne og ressurssterke brannbåt da den ble tatt i bruk 17. desember 1931.

Under sin 64 år lange karriere i Port of New York har fartøyet deltatt i slukningsarbeidet i flere hundre branner. Som for eksempel i 1932 da hun gjorde hva hun kunne for å redde Cunard Lines havneplass i New York, Pier 54. Ti år senere kjempet hun forgjeves for å redde det franske atlanterhavsskipet Normandie som var på besøk i USA. Under verdenskrigen beskyttet Harvey konvoifartøy som ble lastet med tropper og drivstoff for videre transport sjøveien til Europa.

Utgave: 

Stikkord: 

VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Twitter icon
e-mail icon