Slektsgården - Marex 370 AFT Cabin

Slektsgården - Marex 370 AFT Cabin

Slektsgården - Marex 370 AFT Cabin



Det er langt mellom de store båtnyhetene. Nye farger, større versjoner og litt ommøblering kvalifiserer gjerne til betegnelsen nyhet. Men nå i høst er det faktisk sjøsatt en båt som fortjener å bli kalt nyhet; Marex´ nye familiecruiser med en gedigen akterkabin.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN



Akterkabinens storhetstid var på 80-tallet, i familieklassen anført av Scand Baltic, men også storbåter som Fairline og Princess hadde påbygget bak som utvidet båten med et ekstra rom. ”Klyvebåtene” gikk av moten på 90-tallet, til fordel for bakveggbåtene med enkel adkomst via badeplattform og luke i hekken.

Derfor er det en nyhet som fortjener oppmerksomhet når det igjen sjøsettes en båt med denne løsningen. Storfamilien har vært i fokus under planleggingen av Marex 370 Aft Cabin, men samtidig har båtbyggeren, i tett samarbeid med designer Espen Thorup og Seaway, anstrengt seg til det ytterste for å få frem en båt med lekre, moderne linjer og som samtidig er enkel å entre.



Hekken inn i båsen

Den nye båten kan med fordel bakkes inn i båsen på gjestehavnen, på linje med tradisjonelle bakveggbåter. I forlengelsen av badeplattformen er det laget en fin planfri adkomst inn i båten, på styrbord side av kabinen.

Det er lett å bevegelse seg overalt, både ute og inne. Det betyr at den godt tåler en storfamilie på turen. Dette er som den reneste slektsgården å regne, med sine to separate kabiner og en ekstra lugar. Akterlugaren er en liten leilighet i seg selv, med stor takhøyde og fine køyer som også tjener som gode sofaer. Hadde det vært gjort plass til et lite toalettrom her akter, ville vi kanskje valgt denne romslige delen av båten til hovedlugar.

Foran har båten både en dobbel- og enkeltlugar, og et stor separat dusjrom på babord side og et romslig toalettrom på styrbord side.



Byssa i friluft

Hele taket over salongen har en softtopp som er svært enkelt å skyve av og på. Den operasjonen utførte vi med én finger.

Produsenten har valgt å legge byssa i ”friluft”. Det er sosialt for kokken å være sammen med gjestene sine, eller familien. Her uten er hovedsalongen med ni sitteplasser. Vi har knapt vært om bord i en båt med så mange skuffer, skap og så mye stuveplass.

Den nye 37-foteren fra Marex er stilren fra ytterst til innerst. Lyst, lett og elegant i farger og stoffer. Ikke minst førerplassen bærer preg av denne rene enkle formen, med få instrumenter, og en stor kartplotter. Selv de gode, gamle sjøkartene er det plass til i dette miljøet uten at de ligger i veien. For å redusere lysreflekser er det benytter nye typer topcoater på dashbordet, lekre overflater som gir en følelse av tekstil.



Tenkt miljø

Farten spiller mindre hovedrolle i denne båten. Den levers med en singel installasjon, en Volvo Penta D6-435, eller Yanmar etter ønske. Med en marsjfart på 25 knop er den forholdsvis drivstoffgjerring og CO2-utspillet reduseres til det halve (i forhold til to motorer, som er ganske vanlig i båten på denne størrelsen).

Båten har påmontert et Seatorque akselsystem, tilsvarende det som er mye brukt på store yachter. Akselen er lagt i et rør som beskytter helt frem til propellen. Dette reduserer turbulens i vannet, og slik tilføres propellen også mer ”mat”. Systemet skal i følge produsenten også bety en drivstoffreduksjon på 8 %. ”Skyvet” fra propellen er flyttet fra motoren til skroget. Derfor er det montert mykere motorfundamenter som gir stillere gange og lite vibrasjon.

Skal vi noen gang våge å ta ordet innovasjon i bruk, så må det være om nye Marex 370 Aft Cabin. Her er det tenkt lenge, praktisk og ikke minst nytt.



FAKTA OM MAREX 370 AFR CABIN

Lengde: 11.30 m

Bredde: 3.50 m

Dybde: 0.95 m

Vekt: 7000 kg

Diesel: 650 l

Vann: 300 l

Toppfart: 28 knop

Sitteplasser: 10

Soveplasser: 6

Motor: Volvo penta D6-435

Design: Espen Thorup, Marex og Seaway/JJDesign.

Pris: 2.8 millioner kroner.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon