Skulle kjøpe båt, kom hjem med flytende gudshus

Skulle kjøpe båt, kom hjem med flytende gudshus

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

Hun skulle hete ”Korsfjord I”, men ble døpt ”Kirkeskøyta”. Siden er det mange som er blitt døpt om bord. Og her har vært avholdt begravelser, giftemål, konfirmasjoner og utallige andakter. For skuta har siden 1945 vært kirke på kjøl. Det er den fortsatt.

   Fra de landfaste kirkene er vi vant til å høre om kirkeskip. Men dette er første gangen vi hører om en kirkeskøyte. Og det er nettopp det MS “Lauvanger” er, en flytende kirke. En skøyte som er vigslet til kirkelige handlinger. Ved første øyekast ser den ut som en vanlig, velhold skøyte - kanskje bortsett fra at det står en kneleskammel på dekk. Men når vi kommer under dekk er den på ingen måte vanlig lenger.

Kirkesal i lasterommet

I det som var ment å være lasterom for skrei og sei er det benker til menigheten, et sakralt kirkerom. På skottet henger prestekjole og messehagel. Her er alter med bibel, salmebok, vigselbok, kors, døpeskål, nattverdskalk og hva som ellers hører hjemme i en kirke. Ved siden av bildene av en myndig Kong Håkon, en mild Jesus og en from Maria henger oppslag om hvordan du skal ta på deg redningsvesten dersom det skulle bli nødvendig. Et brannslukningsapparat er strategisk plassert ved alteret. Noe for alle typer frelse, enten det nå er åndelig eller mer verdslig. På alteret står en liten skulptur i sølv, Jesus sitt siste måltid sammen med de tolv disiplene. Tretten til bords, båten er sertifisert for 23.

Seilte kirken hjem

I dag bærer kirkeskøyta navnet MS “Lauvanger”, oppkalt etter Lavangen kommune som lenge var båtens hjemmehavn. Etter å ha levd et omflakkende liv i Tromsø og Finnmark ble den i 2006 kjøpt av Olav og Anne Grete Hammersland som sammen driver Askvoll Fjordhotell i naturskjønne Sunnfjord. Etter å ha gjennomført en skikkelig oppgradering er båten blitt en del av tilbudet til fjordhotellet. Den brukes til å frakte turister til Alden og til hjortesenteret på Svanøy, til fisketurer i den fantasttiske skjærgården vest i havet og til ulike arrangement.

   Eierne har vært opptatt av å ta vare på båtens opprinnelige historie som kirke på kjøl. Fortsatt brukes den jevnlig til kirkelige handlinger, så som andakter og brylluper. For det er virkelig en spennende historie som ligger i kjølvannet etter den staselige skøyta. Skipper Olav forteller at de lenge hadde vært på jakt etter en båt omtrent på denne størrelsen.

- Da vi så “Lauvanger” annonsert for salg på Sommarøy ved Tromsø reise vi opp for å se på den. Det var mange som var interessert og vi fikk bare fire timer på å bestemme oss. Allerede før vi var kommet til Nordkjosbotn tok vi avgjørelsen og slo til. Vi reiste til Troms for å kjøpe båt, men kom hjem med en kirke, sier Olav muntert. Han har tidligere vært sjømann, blant annet med fartstid på Hurtigruten. Han førte selv den 56 fot lange kirken hjem til Askvoll. Der har “Lauvanger” gått gjennom en grundig oppgradering og restaurering, og er i dag godkjent for passasjerfart.

Bryllup og begravelser

Båten ble bygget under de siste krigsårene på Otterøy i Namdal. Egentlig ble den bygget som fiskebåt og var tiltenkt å skulle hete ”Korsfjord I”. Men den ble aldri noen fiskebåt. Etter krigen lå som kjent hele Finnmark og mye av Troms i ruiner. Bare i Finnmark var 28 kirker brent ned. Det var en skrikende mangel på gudshus. Tanken var å sette opp midlertidige brakker som skulle fungere som kirker, men det tok lang tid å sette opp slike. Enda lengre tid å bygge nye kirker. Biskopen i Hålogaland bestemte seg derfor for å få tak i en båt som kunne fungere som kirke, som kunne seile rundt til de ulike menighetene langs kysten av Nord-Troms og Finnmark. En kirke på kjøl. Dette var også praktisk siden det meste av infrastrukturen lå nede. I stedet for at folket skulle komme til kirken, kunne kirken komme til folket.   

   Skøyten fikk navnet ”Kirkeskøyta” og ble vigslet av biskopen i Hålogaland i 1945. Den ble vigslet til alle typer kirkelige handlinger; dåp, brylluper, konfirmasjoner og begravelser. Frem til 1952 farten den rundt langs kysten med prest, skipper og maskinist, særlig i farvannet rundt Lopphavet – tre uker i hvert prestegjeld. Opp til 60 personer kunne det være plass til under gudstjenestene, og det til tross for at båten var kortere enn den er i dag. Men som kjent er dette et tøft farvann. Det går mange historier om dramatiske turer frem til de forskjellige stedene langs kysten. Om en kirke som ikke rakk frem til brudefølge i tide. Men det er også historier om prest og skipper som tar seg tid til matauk og fiske underveis. Om det holdt med to fisk sier historien ingen ting om.

Aldri avvigslet

Etter at den gikk ut av tjeneste som kirke på kjøl, fungerte den i flere år som skyssbåt for lege og prest i farvannet rundt Loppa. På 60-tallet ble den forlenget 5-6 fot og i 74 ble maskinen byttet ut. Opprinnelig var det visstnok en Union som dunket under dekk, den ble skiftet ut med maskinen som ennå står i - en 320 hk Mercedes. Og det er en maskin som fortsatt maler som en katt. Skøyta har hatt ulike navn og har vært i ulik privat eie frem til den ble kjøpt av Olav og Anne Grete Hammersland og ført til Askvoll. Men fortsatt er den en flytende kirke, for kirkeskøyta er aldri blitt avvigslet. Noe av det gamle kirkeutstyret finnes fortsatt om bord, som alterduk og originalbibel.

– Vi er hele tiden på jakt etter ting som har vært om bord, og dersom det er noen som kjenner til noe som er interessant hører vi gjerne fra dem, sier Olav til Båtmagasinet. For han er veldig opptatt av at dette er et viktig stykke historie som det er av stor betydning å videreføre.

Kjell skjærgårdsprest

En av dem som har vært involvert i prosjektet rundt kirkeskøyta er Kjell Svarstad, også kjent som skjærgårdspresten. I flere år har han vært prest ulike steder langs kysten av Vestlandet, for tiden i Gulen i Sogn og han har ankret opp på Skjerjehamn. For det som er spesielt er at han farter rundt i sin egen 42 fots seilbåt som han også bor i. For øvrig bærer den navnet ”Nedre Himmerike”, kåret til årets båtnavn av Reiseradions lyttere for noen år siden. Kjell Svarstad har opparbeidet seg et tett og nært forhold til kysten og til befolkningen her ute, vest i havet. Han har bidratt sterkt til å opprettholde båtens historie, både ved at han har brakt med seg ulike kirkelige gjenstander og ved at han så og si er fast prest om bord. Han forteller om da han skulle ha den første gudstjenesten om bord.

– Vi la til på Furenes i Sogn og fem på elleve var det bare møtt opp én person. Men ett minutt på så strømmet det på med folk.  I den lille bygda er det 72 innbyggere, rundt 70 møtte opp, sier presten. Det er ikke hver dag presten opplever nærmest hundre prosent fremmøte i menighetene. På 17. mai ble det avholdt gudstjeneste ved den flotte gjestehavnen i Askvoll. Da lå det tett i tett med båter og det var rundt tusen mennesker i havneområdet rundt kireskøya.

I folkeopplysningens tjeneste

Kjell Svarstad forteller videre om et bryllup han holdt i Øygarden.

– Innseilingen var så trang at vi måtte ligge 8 timer på reia før vi kunne gå inn på flo sjø. Like krevende var det å komme seg ut igjen etter at brudeparet var smidd i Hymens lenker. Skipper og eier Olav Hammersland forteller at de har stor etterspørsel etter folk som ønsker å gifte seg om bord. Mange ønsker en spesiell ramme rundt giftemålet. Siste helg i juni var det blant annet stort bryllup under Måløydagene. Kjell Svarstad forklarer at “Lauvanger” har vigselsløyve fra biskopen. Det innebærer at den lokale sognepresten har lov til å gjennomføre giftemål om bord. Det er ganske spesielt, for de siste årene har biskopene blitt meget restriktive på å la folk gifte seg andre steder enn i kirken.

   Men “Lauvanger” er altså fortsatt å regne som en kirke. Skipperen legger til at det er spesielt at kirken kan komme til bryllupsstedet, i stedet for at brudefølget kommer til kirken. Både skipper og prest er opptatt av at båtens historiske verdi, ikke minst med tanke på etterkrigsårene. De ønsker derfor at “Lauvanger” også kan brukes til kunnskapsformidling og folkeopplysning om alt fra historiske havner til de viktige etterkrigsårene hvor gjenoppbygging av landet stod i fokus. Dette gjøres blant annet ved tokt langs kysten, hvor Kjell Svarstad holder historietimer gjennom sitt foretak Sira Siglar. Prest og skipper forteller at de planlegger en tur langs hele kysten for å markere fredsåret 2015.

- Vi håper å kunne seile i folkeopplysningens tjeneste, slår de samstemte fast.

 

Fakta MS “Lauvanger”

Type båt:                   Kirkeskøyte

Eiere:                         Olav og Anne Grete Hammersland, Askvoll Fjordhotell

Byggeår:                   1943-1945, Namdalseid

Lengde:                     56 fot (opprinnelig 50,3 fot)                     

Bredde:                     4,65 meter

Sertifisert for:            23 personer

Motor:                        320 hk Mercedes (ny 1974)

Fart:                           8 knop

Mer informasjon:     www.askvollfjordhotell.no

 

 

Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon