Skrekk og gru!

Skrekk og gru!

Skrekk og gru!

Vi har tidligere pekt på "proffe" plastreparasjoner som er krimilnelt dårlig utført. Her er et nytt eksempel. Det viser at du skal vite hva du gjør hvis du kjøper en "skade".



Tekst og foto: Ingvar Johnsen



Båten på bildet viser overgangen fra bunnen til baugen på en Draco Oceancraft. Biten som ligger løst på båthengeren er "reparasjonen". Bildet er tatt hos Bærum Plastservice A.S. og innehaveren, Jackie Gustafsson, er en av dem som jobber aktivt i Norges Båtbransjeforbund for å heve kvaliteten på denne delen av bransjen. Han kan fortelle at Dracoen hadde gått på grunn med omfattende skader som resultat. Vraket ble overtatt av et firma som overlot utbedringsjobben til en "reparatør" før båten ble solgt videre.

Det gikk ikke bedre enn at båten sank igjen og måtte berges. I forbindelse med bergingen ble båten påført skader. Derfor ble den satt inn til ny reparasjon. Etter å ha gått båten nærmere etter i sømmene, var det ikke vanskelig å finne årsaken til at den hadde sunket for andre gang. Flere av plastreparasjonene viste seg å være under enhver kritikk. På reparasjonen i bunnen var det ikke gjort forsvarlige grunnarbeider. Hele reparasjonsflaten lå i praksis løst utenpå skroget. Reparatøren hadde lagt reparasjonen rett på skaden og skroget. Skrogflaten var like blank som da den forlot støpeformen. Denne skulle selvfølgelig ha vært slipt til og forberedt nøye før man begynte utbedringsarbeidet. Forarbeidet er like viktig som selve tettejobben.

En annen side ved denne saken er forsikringen. Først utbetales det erstatning etter den første skaden. Deretter er båten berget etter annen gangs havari med nye kostnader både for berging og reparasjoner. Selv om det er trolig at selskapet vi gå til regress overfor firmaet som solgte båten ferdig "reparert", er det ikke rart at det er høye premier på båtforsikring.



Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon