Skotest: Du og jeg – og de to, Skodd for sjøbein

Skotest: Du og jeg – og de to, Skodd for sjøbein

Skotest: Du og jeg – og de to, Skodd for sjøbein



Hvorfor har seilerne lagt større vekt på skotøyet enn motorbåtfolket? Slik skal det ikke være. Vi har prøvd en rekke sko som egner seg i motorbåt. Den beste er ikke den dyreste.

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN



Mange av skoene på markedet er utviklet for bruk i seilbåt, men skikkelig fotfeste er viktig enten man går for seil eller motor.



Båtmagasinet har prøvd ut sko for båtfolk. Vi har bare tatt med et utvalg lettere sko. Vi har også prøvd mykgummiskoene Crocs, men siden disse er så pass forskjellig fra andre båtsko har vi valgt å ikke sammenligne dem med de andre.



ULIKE SÅLER

Lenge var de tradisjonelle, brune seilskoene med skinnsnøring den typiske båtskoen. Disse mokasinene er nok delvis gått av moten, men er fortsatt anvendelige og tidløse. Mye av utviklingen er gått mot mer ”tekniske” sko, hvor først og fremst gripeevnen er utviklet. Her er det mange løsninger, med mange forskjellige typer såle. Noen har riller som går forskjellige veier, slik at de også gir god gripeevne sideveis. Andre har ”sugekopper” som nærmest suger seg fast til dekk. Felles er at sålen er myk. En hard såle vil være glattere og gi dårligere gripeevne mot dekk. Ulempen er at en myk såle raskere vil bli slitt dersom man også bruker båtskoen på land. Det anbefales at du har et par båtsko som bare brukes om bord i båten. Da vil de holde lenge, og man unngår å trekke sand og møkk med seg om bord.

Tradisjonelt skal båtsko alltid ha en lys såle, som ikke setter merker. Dette holder ikke helt stikk lenger, for mange av produsentene har fargede såler som heller ikke setter merker. De nye modellene sitter gjerne bedre på foten enn de tradisjonelle. Sitter skoen løst vil den naturligvis ikke gi god støtte når man beveger seg rundt på båten. Ikke minst er dette viktig om man er i en hurtiggående åpne båt. Mange foretrekker å stå og styre, og da er god støtte for føttene avgjørende.



VALGETS KVALER

Båtsko må ha en sklisikker såle, tørke raskt og være behagelig på foten. Når det gjelder utseende og design er det opp til hver enkelt hva man foretrekker. Noen vil ha en tøff og fargerik sko, mens andre foretrekker en klassisk sko. Uansett bør den være lett å ta av og på, siden de bare skal brukes om bord. Lisser henger seg lett opp i ting og tang på dekk, og dette er noe man skal være oppmerksom på. Enkelte modeller har en liten ”lomme” til lisseknutene, andre er uten lisser og noen bruker elastiske lisser uten løkker. Siden du uansett kommer til å gå korte turer i land, for å ta fortøyninger og slikt, bør sålen være slik at det fester seg minst mulig grus og sand under skoen. De må tåle saltvann og bør være produsert i et stoff som tørker raskt. Noen modeller er behandlet med antibakteriemidler som hindrer svettelukt, som det lett blir i båtsko. Kan innleggssålen taes ut er det lettere å tørke dem. Noen modeller har drenering under sålen, slik at vannet renner ut av skoen. Vi har prøvd tidligere modeller av Helly Hansen, hvor systemet ikke har fungert veldig bra. Vannet hadde en tendens til å komme raskere inn enn ut. Bedriften har imidlertid utviklet systemet, og på nye modeller virker det mye bedre. Skoen fra Harken har også et tilsvarende system.



FORSKJELLIG BRUK

Ettersom bruken er høyst forskjellig er det vanskelig å komme med en klar anbefaling. Brukes skoen i en åpen, hurtiggående båt vil behovet være annerledes enn om man bruker dem i en stor, lukket båt. Brukes de bare om sommeren kan skoen være luftig. Brukes de hele året kan en varmere og kraftigere sko være greit. Da kan det være lurt å ha plass til et par ekstra sokker. Selv om gode båtsko koster en del, kan det likevel være smart å ha et par ulike modeller å velge mellom; et par for fine sommerdager og ett par for kaldere dager. Det er heller ikke dumt å ha noen ”gjestesko” på lur. I det store båtbudsjettet blir likevel sko en liten post. Godt fottøy bidrar til en god helhetsopplevelse av båtlivet. Dessuten er det viktig for sikkerheten å ha sko som gir god gripeevne. Det er lett å glemme at barna også bør ha gode båtsko. De beveger seg kanskje enda mer på båtdekket enn det vi gjør. Problemet kan rett og slett være å finne gode båtsko til de minste. Her har produsentene en utfordring.



SLIK PRØVDE VI SKO

Skovalg er i høyeste grad også et personlig valg, derfor er det vanskelig å kåre vinnere og tapere i test. Hvor god passformen er, vil også være forskjellig fra bruker til bruker. Siden skoene er brukt i en begrenset periode har vi ikke vurdert slitestyrke. Alle skoene er prøvd på ulike typer dekk, på svaberg og på kaier og brygger med forskjellig overflate. Gjennom prøveperioden har vi opplevd både regnvær, snø og is. Ikke minst bød den vestnorske påsken på utfordringer med is og snø, glatte dekk og glatte kaier. Ulempen er at det ikke har fristet like mye å prøve de mest sommerlige skoene skikkelig ut.

For å prøve skoene mot hverandre gikk vi gjerne med forskjellige typer sko på hver fot. Felles for alle var at de ga godt grep på dekk, mens alle slet litt på vått teakdekk (kanskje enda et argument for ikke å bruke teak). Tørketesten gjorde vi rett og slett ved at vi veide skoen før bruk, la dem i vann og veide dem etter en viss tid. Det vil gi en indikasjon på hvor mye vann det fortsatt er i skoen. Vi velger å kalle det en utprøving, siden det ikke er en vitenskapelig test. Skosålen vil forandre seg etter bruk og helt nye sko kan ofte være glattere enn sko som er litt brukt.

Konklusjonen er at egne båtsko ikke bare er noe bransjen har funnet på for å tjene ekstra kroner. De fungerer til formålet. Vi prøvde to modeller fra Helly Hansen, to modeller fra Viking, to modeller fra Gill, én modell fra Timberland, én modell fra Harken, én fra Camper og én fra Quayside. I tillegg har vi prøvd forskjellige typer Crocs.



HELLY HANSEN

Helly Hansen har lange tradisjoner på å lage klær og fottøy for båtbruk og vannsport. De har høstet flere priser for godt design, også for seilsko. Utvalget deres i båtsko er stor, med mer enn et dusin ulike modeller – de fleste i en rekke forskjellige fargevarianter. Utvalget og farger varierer litt fra dame- og herremodeller. Helly Hansen har både topp moderne tekniske sko, mokasiner og elegante, mer tradisjonelle sko. Vi prøvde modellene ”Hydro Power II” og ”The Manifesto”.



”Hydro Power II”

Kommer i fire forskjellige fargevarianter for herrer, og tre for damer. Den har det HH kaller Ultra Storm Grip-såle. Stoffet i skoen er pustende, men vannavstøtende (HH Lifa-teknologi). Innersålen kan lett taes ut for tørking, og den har dreneringsspor under.

Denne skoen satt godt på foten, og ble raskt en av våre favoritter. En slags ”plastnetting” rundt skoen gjør at den oppleves stabil også ved belastning sideveis. Svært lett å ha på foten. Noen av HHs tidligere modeller har vært litt klam på foten. Det opplevde vi ikke på de nye modellene. Vi opplevde at den ga godt grep under alle forhold, også på snø og is. Som med de fleste andre var den noe glatt på teakdekk. Forholdsvis grov såle gjør at småstein kan feste seg i mønsteret. Veiledende utsalgspris kr 999,-.



”The Manifesto”

Denne kommer i to forskjellige fargevarianter for herrer og fire forskjellige for damene. Damemodellene har noen riktig friske og tøffe farger. Også denne modellen har Ultra Storm Grip, noe forskjellig mønster fra den andre modellen. Sålen har drenering, slik at vann renner ut. Stoffet er pustende, men innlagte ventiler på hæl og i pløsen. Innersålen har gode dreneringsspor under, og er lett å ta ut for tørking.

I motsetning til tidligere modeller fungerer dreneringen i sålen godt. Vi opplevde ikke at det kom vann inn i skoen. Modellen er behagelig å ha på foten, med gode polstringer. Som med den andre modellen fra HH var gripeevnen god under alle forhold. Relativt grov såle gjør at det er fare for å dra med seg småstein om bord. I tillegg til at det er en god båtsko vil den fungere godt til vannsport, ikke minst på grunn av god drenering og rask tørking. Veiledende utsalgspris kr 999,-.



VIKING FOTTØY

Viking fottøy er noe de fleste nordmenn har et forhold til. Ikke minst på grunn av deres gummistøvler. Den klassiske seilstøvelen har vært populær både til båtbruk og som gatestøvel. Etter noen år på utenlandske hender er Viking fottøy kommet tilbake til hjemlandet, nå med Bertel O. Steen bak rattet. Viking fottøy er i ekspansjon, og satser mye på godt, moderne design. Vi har prøvd modellene ”Scuba” og ”Surf”.



”Surf”

Begge modellene fra Viking har identisk såle, en Vibram-såle med en mengde små ”sugepropper”. Surf-modellen er lisseløs med elastisk kant rundt ankelen. Den kommer i fire forskjellige fargekombinasjoner.

Egentlig var dette testens store overraskelse, for vi kjente ikke modellen fra før. Den sitter meget godt på foten, og sålen hadde forbausende god gripeevne - også blant de beste på våt teak. Den virker relativt godt ventilert, samtidig som den er vannavstøtende. Selv om navnet tilsier at det er en vannsport-sko synes vi dette er en ypperlig båtsko. Også for at den er svært lett å ta av og på. Innersålen taes lett ut for tørking. Vi vil kåre dette til testens beste kjøp. Veiledende utsalgspris kr 599,-.



”Scuba”

Samme såle som Surf, og kommer også i fire ulike fargekombinasjoner. Dette er en luftig sko for sommerbruk. Overdelen er for en stor del i netting, men med god avstivninger som gjør at den sitter godt på foten. Pløsen er godt polstret. Lissen er elastisk med hurtiglås. Det gjør at det er lett og raskt å ta skoen av og på Gripeevnen er naturlig nok som ”Surf”. Vi opplevde den som en behagelig og lett sko, ypperlig for sommerbruk. Veiledende utsalgspris kr 599,-.



GILL

Gill har et bredt utvalg i seilklær og skotøy, alt av god kvalitet. I Norge importeres produktene av Asker Båtservice as. Vi prøvde to av skomodellene, ”Decktechs” og ”Gripper Shoes”. Begge hyggelige bekjentskaper.



”Decktechs”

En elegant sko med tøffe detaljer som gjør at en ellers relativt diskré sko stikker seg ut i mengden, i begge fargevarianter. Dette er en relativt kraftig sko, noe tyngre enn de andre vi prøvde. Den har tradisjonelle lisser, men med en elastisk kant rundt ankelen. Vi opplevde at den sitter godt på foten, og et gripeevnen er svært god. Blant de beste på våt teak. Vi prøvde denne modellen under fotografering på Stad, i åpen MOB-båt i frisk sjøgang. Skoene satt som et skudd. Sålen er slik at det kan feste seg grus i mønsteret. Vi kåret den til testens beste ”allround-sko”. På kalde dager var den vår favoritt. Veiledende pris: kr 1.245,-



”Gripper Shoes”

En lettere og lavere utgave fra Gill. Sålen har et spesielt sirkelmønster som gjør at den griper godt i alle retninger. Stoffet i overdelen er elastisk med forsterkninger på hæl og tå. Stoffet skal være hurtigtørkende. Vi opplevde dette som en sko som nærmest føles som å gå barbent, noe som også er bemerket av andre båtfolk. Det er nesten som man føler underlaget gjennom skosålen. Siden den er så pass lav gir den ikke best sidestøtte, men den var en av testens mest behagelige sko å ha på. Veiledende utsalgspris kr 995,-.



HARKEN ”VORTEX”

Harken er en av de internasjonale gigantene, særlig innen seilbåtutstyr. Ikke minst kjent for vinsjer og annet ”hardware”. Men de har også godt utvalg i bekledning og fottøy. Harken importeres av Hovdan Poly As, Oslo.

”Vortex” kommer i tre fargevarianter for menn, og én for damer. Dette er kanskje testens mest rendyrkede seilsko, som også er prydet med seilbåt både på overlær og såle. Gummisålen har et finurlig (og tøft) radialmønster som skal gi gripeevne alle veier. Sålen er drenert med ni ventiler, for at vann skal renne ut av skoen. Konstruksjonen er slik at vannet bare skal gå ut, og ikke inn. Den er relativt høy, med god støtte for ankelen. Stiv hæl bidrar til god støtte. Lisseknuten plasseres i en finurlig ”lomme” på pløsen.

Selv om dette er en typisk seilsko vil vi ikke minst anbefale den til bruk i hurtiggående båter, hvor man gjerne står under fart i høy sjø. Den gir meget god støtte for foten, er behagelig å ha på og sålen gir god gripeevne alle veier, dog ikke blant de beste på våt teak. Pris: cirka kr 1200



TIMBERLAND

Timberland har et enormt utvalg i sko, også båtsko. De fleste er tradisjonelle seilersko, men de har også noen riktig spennende nyheter. Deres ”Eurus” båtsko skal være svært bra, men dessverre lyktes det oss ikke å få testet denne modellen. Den er lisseløs. I stedet brukes det en teknologi som låser skoen på plass med en stålstang. Et lite lås-ratt brukes til fininnstillinger.



”Hydroclimb”

”Hydroclimb” er en annerledes sko enn de andre i testen, og ettersom det var vinter da vi foretok utprøvingen ble ikke denne modellen prøvd så veldig hardt. Den er nemlig atskillig mer luftig enn de andre, nesten som en sandal. Som navnet tilsier er den tydelig inspirert av klatresko. Den har svært gode justeringsmuligheter og sitter som støpt på foten, som helst skal være uten sokker. Lissene er elastiske, med lomme for knuten. Sålen er fra Vibram, og selv om den er svart opplevde vi at den som lovet ikke satte merker. Vi prøvde den på glatte dekk, kaier og på svaberg og er godt fornøyd med gripeevnen. Gir god kontakt med underlaget. Dette er en sko som tåler å bli våt, ypperlig for alle typer vannsport men også en flott sommersko i båten. Testens tøffeste, etter vår smak. Veiledende pris kr 699,-.



CAMPER

Spanske (Mallorca) Camper er kjent for å lage smakfulle, behagelige og moderne sko av høy kvalitet.



”Imar”

De har flere utgaver av seilerskoen Imar. En sko som ble designet spesielt for 25-årsjubileet for Copa del Rey seilas, den mest prestisjetunge seilasen ved Middelhavet. Imar-skoene kommer med glatt skinn eller semsket, i flere farger - fra helt hvite tilblå. For damer kommer den i lys eller rød. Sålen er i lys gummi.

Dette er ikke en sko du bruker når du skal sløye fisk, bunnsmøre båten eller vasse i fjæra. Dette er en elegant sko for elegante båter. Selv om man ikke skal bruke båtsko på land, er det fristende å vise seg i havna med disse på beina. Vår prøvemodell var i glatt skinn. Det var som å ha en hanske på foten. Utrolig behagelig å ha på. Vi fikk ikke anledning til å teste denne skoen hard, men opplevde at den ga godt grep på båtdekk og kai. Utvilsom testens mest elegante sko. Vi hadde ikke hjerte til å utsette den for vanntesten. Pris kr 1.199,-. Kan kjøpes fra www.logoshopping.com.



QUAYSIDE

Quayside produserer både gode, pustende seilerstøvler og båtsko av høy kvalitet. De fleste skomodellene er av klassisk design – elegante og tidløse. Alle sålene har gode anti-skli og gripeegenskaper, og de setter ikke merker. Forsterkede hælkapper gjør at de sitter godt på foten.



”Sydney Chesternut”

Vi har prøvd modellen ”Sydney Chesternut”, men dessverre ikke over lengre tid. Vi synes dette er et veldig godt alternativ for deg som ønsker en tidløs sko av god kvalitet. Opplevelsen er at den er stødig alle veier og at den gir godt fotfeste. Importøren, Seatronic i Moss, har et titalls modeller å velge mellom, samt forskjellige støvler. De opererer med svært hyggelige priser på skoene, som koster fra kr 590,- til kr 790,-. Vår prøvemodell er den dyreste. Inntrykket er mye sko for pengene. Mer informasjon på: www.seatronic.no www.quayside-uk.com



Båtskoen som ble supermote



De populære og fargerike Crocsene er blitt like vanlig om bord som fendere og fortøyningstau.



Om de er stygge, tøffe eller pene, er opp til hver å avgjøre. Crocs ble utviklet som en båtsko i 2002. Den hadde de rette egenskapene med blant annet sklisikker, riflet såle som ikke setter merker på dekk. Dessuten flyter den, veier nesten ingen ting og tørker på et øyeblikk. Under navnet Crocs introduserte de den første strandmodellen på Florida Boat Show i november 2002. De var helt utsolgt i løpet av to dager. Populariteten ble nærmest eksplosjonsartet, og bestillingene strømmet inn. Før utgangen av 2003 hadde Crocs blitt et virkelig oppsiktsvekkende fenomen; skoen var nå verdenskjent som en allroundsko, både når det gjelder komfort og moteriktighet. Det er nesten blitt en farsott, brukt på byen, på arbeidsplasser og på sykehus – av folk i alle aldre. Mest kjent er fremdeles de ”klassiske” crocsene, men fabrikken har utviklet en uhyrlig mengde nye modeller, og nye modeller kommer stadig til. For ikke å snakke om at fargevalget er blitt enorm. Den vanlige Cayman-modellen selges i Norge i mer enn 20 ulike farger.

ANNERLEDES-SKOENE

Vi velger å ikke sammenligne krokodilleskoene med de andre båtskoene, siden de er så forskjellige. Vi har brukt slike i båt siden de kom på markedet i Norge. De er varme når det er kaldt, kjølig når det er varmt, lukter ikke, kan vaskes i vaskemaskinen om de blir skitten, og flyter om de faller i sjøen. Gripeevnen er upåklagelig, men de sitter naturlig nok ikke like stødig på foten som ordinære båtsko. Likevel har de fungert godt selv under arbeid på dekk i grov sjø. Vi har også prøvd offroad-modellen som sitter fastere på foten, og som dessuten er fin for fotturene på land. Det finnes andre modeller som er ment å sitte fastere, både for båtbruk og for turbruk. Dessuten er det badesko og slippers, som vi selv bruker under dekk i båten. Videre har de superlette støvler, både for barn og voksne.

Det er kommet mange billige kopier ac Crocks på markedet. Enkelte av de billige kopiene er laget i en hardere plast som er mye glattere mot dekk og på kaia. Ikke minst kan det være skummelt om barna utstyres med slike. Vær også oppmerksom på at Crocsene kan bli ganske glatte når de er slitt og mønsteret under sålen er borte. I Crocs Norge sier de at de holder omtrent like lenge som et par joggesko. I stedet for å kaste de utgåte Crocsene kan de få nye bruksområder. De kan bli til en lekebåt, en fender for jollen, en blåse til krabbeteinen eller de kan brukes som markør for ankeret. Bare fantasien setter grensen!



Vanntesten:

Vi veide skoene tørre, hadde dem i vann og veide dem etter fire og åtte timer med tørk i vanlig romtemperatur. Det gir en indikasjon på hvor raskt de tørker. Ikke alle modellene ble utsatt for ”vannprøven”. Vekt for enkelt sko. Alle i størrelse 44.


Viking

Surf
Viking

Scuba
Helly H

Mefisto
Helly H

Hydro P
Gill

Decktechs
Gill

Gripper
Harken

Vortex
Timberland

Hydroclimb
Crocs

Cayman
Tørrvekt i
    300 g
305 g 379 g 334 g 540 g 310 g 357 g 300 g 179 g
Etter 4 t.
    348 g
353 g 405 g 385 g 667 g 377 g 414 g 379 g 179 g
    325 g
326 g 380 g 357 g 643 g 354 g 389 g 334 g 179 g



Mer informasjon: www.helly-hansen.com

Mer informasjon: www.vikingfootwear.com

Mer informasjon: www.askerbat.no www.gillmarine.com

Mer informasjon: www.harken.com www.hovdan.no

Mer informasjon: www.timberland.no

Mer informasjon: www.camper.com

Mer informasjon: www.crocs.no








Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon