Skandinavia rundt

Skandinavia rundt



Tør vi dette da?

Skandinavia rundt



Av Anne Marit Klokk



Skandinavia rundt høres forlokkende, ikke sant? For ekteparet Jenny og Annar Skjegstad fra Bærum gikk første runde i fjor sommer. En fin tur Oslo-Gjøteborg-Læsø-Sæby-Skagen-Lyngør-Oslo i deres Skarpnes 30.Vi skal i denne første artikkelen være med dem fra Oslo til Vinga fyr utenfor Gøteborg.



-Drømmer har man alltid. Jeg tror alle motorbåtfolk har lyst på en tur nedover til København, gå litt rundt i Danmark, kanskje en svipptur innom Kiel for så å kose seg oppover Jyllandskysten. Men de fleste kvier seg for å krysse åpne havstrekninger.

Dette sier Annar Skjegstad, eier av båten Bel Ami, en Skarpnes 30, registrert i Bærum. Som mange andre båteiere grublet han og hans kone, Jenny på en slik tur, men det ble med fabuleringer helt de de for to år siden fikk en konkret ide.

-Vi gikk ut Drøbaksundet og møtte en containerbåt med tre seilbåter på dekk, forteller Annar. -Det var tyskere som skulle seile båtene sine hjem. Kanskje vi kunne få transportert båten vår et stykke sørover for så å kjøre den hjemover, tenkte vi. Men etter som vi undersøkte prisene for et slikt opplegg, fant vi ut at det ville bli altfor dyrt. Nei, vi tok mot til oss og planla en runde rundt København, Kiel, Skagen og Sørlandet. langt kom vi ikke,- det får bli neste gang. Nå har vi krysset både Skagerrak og Kattegatt, og er ikke redde for å gjøre det igjen.

At dere turte!

-Drama underveis? -Egentlig ikke.Vi opplevde ingen ting som lå på grensen til det farlige. Men vi var jo ekstremt forsiktige, ventet på godvær og gikk ikke ut på usikker værmelding. Mange tror nok at disse havstrekkene er farlige stormsentre for etter at vi kom hjem, traff vi mange båtfolk som syntes det var rart at vi turte ta turen. Jeg kan bare si at vi gikk fra Skagen til Lyngør på flatt vann, og at det ikke var det minste farlig. Alt var under full kontroll.

Feriestart l. Juli

Jenny og Annar dro fra Bærum fredag ettermiddag den l. juli i fjor. De hadde ”ikke• lagt opp noe tidsskjema eller planlagt noen nøyaktig rute. De visste at de hadde fire uker og håpet på rolig godvær slik at de kunne nå København.

Første stopp var Krogstadfjorden hvor Råde Motorbåtforening har noen få gjesteplasser .Her ligger du trygt og godt for 30 kroner natten. Skjegstads besøkte venner denne kvelden og våknet til øsende regnvær neste morgen. Det ble en kort dagsetappe den lørdagen- 20 nautiske ned til Viker havn syd på Asmaløy hvor båten ble liggende et døgn.

Kjedelig? For noen værsyke, ja.For Skjegstads nei. I regnvær går de turer, de fisker og lager mat. Vi nevner det med det samme: Annar er stolt av sin hjemmegjorte bysse og liker å kokkelere. Helst med selvfanget nytrukket fisk.

Fra Viker til Saltholmen på Nord Koster for å bade og spise. Som de fleste av oss foretrekker Jenny og Annar å lage mat og nyte den i havn. Ingen av dem trives med matlaging underveis. -Jeg blir uvel av slike sysler i sjøen, sier de begge.

I Havstensund bunkrer de og går videre til Gluppø,- inntil fjellet helt syd på Fleskøn. Det ligger ca 60 båter på Gluppø. Som vanlig bærer mange norsk flagg. Men de fleste båtene er dette siste stopp på turen.

Tau i propellen

For Skjegstads kunne det også ha blitt det. På vei ut fra Gluppø mandag morgen gjorde Annar bråstopp da lokale folk hoiet en advarsel om et umerket skjær. Resultat: Jolletauet i propellen og en punktert gummibåt. Men takket være Skarpnes' lukearrangement ned til propellen, var det enkelt å skjære tauet løst. Gummibåten var det ingen ting å gjøre ved akkurat da . Den lå som en døende hvalunge på dekk.

Hunnebostrand fortjener besøk. Dessuten var det her våre venner skulle kjøpe kart for den videre turen. Hos bokhandleren var det kart å få - selv om det ble langt på dag før han fikk stått opp. Man begynner med andre ord å bli provinsiell og ta det" lite lungt". Det var heller ikke så bråttom og det fantes nydelig røkt makrell og fersk fisk å få kjøpt så lenge.

Sotenkanalen

Sotenkanalen er et trafikkert eventyr. Du skal ha tungen rett i munnen for å få med deg all idyllen langsetter breddene, følge trafikkreglene og samtidig være helt ajour med kartet. Man bør svippe innom Lysekil, Smøgen, Gullholmen , Molløsund og Kungshavn .Bel Ami gikk til Grundsund for natten, hvor det var fullt, men inn den lille kanalen på baksiden er det et lite basseng med god plass og nok vann.

Neste etappe Marstrand. Fra Grundsund var det bare drøyt 20 n. mil. Etter bunkring av vann og diesel, bar det sørover. Trafikken kom mest imot. Svensker på vei mot øyriket Koster m.m.

I Marstrand er det stort sett fullt bestandig. Bel Ami fant en plass helt nordvest i byen, og det ble laksemiddag på Maritime med bekjente nordmenn. Det kryr av seilere i denne lille byen hele sommeren.Alle må liksom innom Marstrand. H­avneavgiften er kr. 50.Her er bra med dusjanlegg, toaletter og forretninger. Det kan være mye bråk fra diskotekene om natten. Marstrand festning bør man hilse på. En tur opp bakken som belønner deg med en slående utsikt.

Evert Taubes Vinga

Bel Ami gikk på innsiden av Dekerø og Hønø mot Vinga fyr neste dag. Det blåste en del, og det var bra å komme inn i loshavnen. Her er det en liten gjestehavn med 6-8 plasser. Avgiften er 25 kroner døgnet, og havnesjefen Lasse slipper deg ikke etter bare en natt. Han sier skråsikkert: -Ingen blir her bare over natten. Og han fikk rett.

Vinga er utrolig sjarmerende. Her er et interessant museum, husene er restaurert og det er spennende å vandre i Evert Taubes rike. Ikke mange vet at det var her trubaduren var født og oppvokst. Faren hans var losmester på Vinga. dette har han aldri skrevet om - hverken i viser eller andre tekster.

På Vinga fikk Jenny og Annar nye venner. To søte småbarn fra Gøteborg og deres foreldre. Lillemor og Joachim fikk være med Annar og fiske,samle skjell og hilse på en gammel pensjonert los som hadde mange spennende historier, nybakte kaker og kaffe å by på. Jolla ble reparert, og det ble fisket og røkt makrell.

Vinga er et stykke Sverige man burde studere seriøst. Øya oser av sjøhistoriske tradisjoner, og dansker og svensker har sloss om holmen i uminnelige tider. Her er et deilig klima, rik vegetasjon og et livlig og variert fugleliv. Jenny og Annar har allerede vært ute en uke , og mens de er på Vinga, finner de ut at København og Tyskland får bli en annen gang. Nå er de klar for turen over til Læsø - Skandinavias Riviera.

Neste strekk med Bel Ami i neste nummer av Båtmagasinet, går fra Vinga til Læsø og videre til Sæby på Jylland.

Utgave: 

Stikkord: 

NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Twitter icon
e-mail icon