Sjøforsvarets fartøyer: Eskorteskip - Fregatt

Sjøforsvarets fartøyer: Eskorteskip - Fregatt

Sjøforsvarets fartøyer

Båtmagasinet vil i en artikkelserie presentere en del av fartøyene til marinen, kystartilleriet og kystvakten. De fleste av disse grå og kamuflasjefargede fartøyene som er å se langs kysten er spennende fartøyer som er verdt en nærmere kikk.

Tilretteleggelse: Jon S. Fredriksen

Del 5

Eskorteskip – Fregatt

Fregattene er eskortefartøy som har som primæroppgave å ledsage grupper av transport- og forsyningsskip eller andre marinefartøy over utsatte områder. Alle skipene i Sjøforsvaret kan imidlertid brukes til flere oppgaver. I fredstid gjennomfører de tokt langs norskekysten og i tilstøtende farvann, alene eller sammen med andre norske eller allierte styrker, for å hevde norske og allierte interesser. I tillegg driver de overvåking og gjennomføring av offisielle, uformelle og rutinemessige havnebesøk. Fregattene vil også ved behov settes inn for å støtte en håndtering av katastrofer langs kysten. På grunn av sin allsidighet anses fregattene som den viktigste fartøytypen i Sjøforsvaret. De norske fregattene inngår i NATOs stående styrker, og opererer derfor også i internasjonalt farvann.

Oslo-klassen

Oslo-klassen er for tiden Norges eneste eskortefartøy med moderne bestykning. Vi har fire fartøy av denne klassen. Oslo-klassen er levert fra Marinens Hovedverft i Horten i perioden 1964 til 1966. Alle skipene har gjennomgått en grundig modernisering i perioden 1987-1990. Oslo-klassen vil bli skiftet ut i løpet av de neste 5-10 årene av Fridtjof Nansen-klassen, som er under prosjektering. Disse fartøyene skal delvis bygges i Spania og delvis i Norge. Første fartøy skal leveres i 2005. Dette vil bli store moderne fartøyer med svært gode forhold for mannskapet. Fridtjof Nansen-klassen vil være i stand til delta i operasjoner rundt hele verden. De nye fregattene vil få en svært stor operasjonsradius siden de er store nok til at man kan operere helikopter fra eget fartøy. Helikoptrene kan identifisere krenkende fartøy uten å utsette eget fartøy for risiko, sikre bevismateriale ved hurtig og overraskende innsats, samt frakte personell til og fra fartøyet.



Deplasement (tonn): 1.650 (1.950 fullt lastet.)

Dimensjoner (meter): 96,6 x 11,2 x 5,5

Hoved maskineri: 2 x Babcock & Wilcock kjeler, 1 sett De Laval Ljungstrøm PN20 dampturbiner 20.000 hk på 1 aksel.

Hastighet (knop): Over 25

Rekkevidde: 4.000 nautiske mil ved 15 knop

Besetning: 125 (35 offiserer)

Kanoner: 1 US 3” luftvernkanon, 1 Bofors 40 mm luftvernkanon, 2 20 mm Rheinmetall kanon

Torpedoer: 6, rekkevidde 6000 yards ved 45 knop, dybde til 750 m.

Miner: 6 synkeminer

Radarer: Fartøyene er utrustet med flere typer radarer for navigasjon, ildledning, billedoppbygging i luft og på overflate.



Fartøy i denne klassen:

Bergen, Trondheim, Stavanger og Narvik

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon