Selvbygd kajakk til sommeren

Selvbygd kajakk til sommeren



Selvbygd kajakk til sommeren



Selvbyggerprosjektet vi presenterte i mai 97 tar form. Å padle langs sørlandskysten i en selvbygd gyllen trekajakk, er en drøm som snart kan realiseres. Her beskrives materialene og jobben fram til ferdig skrog. Resten kommer i neste nummer.



Av Hans Eidstuen



I startfasen kan denne oppgaven virke både vanskelig og umulig. Kolleger og venner som har vært innom “båtbyggeriet” blir mer og mer imponert etterhvert som båten tar form, men samtidig mer og mer sikre på at det ville være umulig for dem selv.

Jeg beroliger dem, selvfølgelig. Uten annen erfaring enn å ha bygget en og annen modellbåt i ungdommen, som de fleste har gjort, er dette en historie om å ta ett skritt om gangen, slite seg gjennom de første timene for så å oppleve ekte byggeglede hvor man ser fram til neste skritt og tenker løsninger både sent og tidlig.

Et råd er at man ikke leser for langt fram i byggebeskrivelsen om gangen. Da kan man lett miste motet. Og når beskrivelsen og byggetegningene også er på engelsk, med mange og ukjente faguttrykk, kan det være tungt å komme i gang. En oversettelse til norsk er forøvrig igangsatt.

Dette er en veldig spesiell byggeteknikk der epoksy er en viktig bestanddel, men etterhvert som man tilegner seg en viss materialkunnskap og verktøyteknikk, går det lettere. Man jobber friere. Man oppdager hvilke muligheter som ligger i teknikken og kan lage egne løsninger her eller der. Å jobbe sammen med andre, kan være å anbefale. Det vil være mer inspirerende og lettere å hjelpe hverandre om man står fast.

Selv valgte jeg å tegne min egen cockpit, slik at den nærmest er “skreddersydd” for meg. Vanntette skott og lasteluker på dekk har jeg også kuttet ut foreløpig.

Materiell og verktøy

Kajakken bygges av høykvalitets finerplater, Bruynzeel, produsert i Nederland. De er bøyelige og lette å jobbe med. Treverket heter okoume, en mahognilignende, plantasjedyrket hardvedtype fra Gaboon i Vest-Afrika. Finerplatene er godkjent for maritimt bruk. Tykkelsen er 4 mm til skroget og kun 3 mm til dekket. Cockpitkant settes sammen av 6 mm finer. Dette virker spinkelt, men satt inn med epoksy og delvis forsterket med glassfiber, blir det solid og lett. Vekten til slutt oppgis til ca. 16 kg. Tilsvarende glassfiberkajakk veier 22-25 kg.

Når det gjelder epoksy og bruk av dette, anbefales temahefter utgitt av West System Norge. Det er viktig å bruke hansker og sørge for best mulig be-skyttelse både mot epoksydunst og støv.

Finerplatene skjæres til, sammenføyes og sys sammen med kobbertråd. Deretter limes og tapes skroget sammen fra innsiden. Kobbersømmen kuttes fra yttersiden og vips. Der har vi skroget. Uten kjøl, uten spant.

Modellen som ble valgt heter Patuxent og er på 17 1/2 fot. En såkalt havkajakk, godt egnet for å gå i åpen sjø for en trenet padler. Det leveres også byggetegninger for en rekke andre modeller.

Avansert verktøy er ikke nødvendig. Men en elektrisk drill, gjerne av den lette og oppladbare typen og en elektrisk stikksag, er nyttig å ha. Selv valgte jeg en vanlig finersag til skjæring av skrog- og dekksplatene, for så å trimme de slake kurvene med en liten høvel eller rasp. Man trenger forøvrig en rekke skrutvinger. En god del små og lette, kanskje 25 i tallet samt noen kraftige for å bøye til dekksbjelkene. Pensler går det massevis av. Det finnes billige pensler i poser i byggevarehus. Bredde fra ca. 2 til 5 cm.

Arbeidstid og kostnader

Anslått arbeidstid er ca. 80 timer. Dette vil selvfølgelig variere mye etter hvor lett man tar det og hvor nøye man er med detaljene. Uansett er det lurt å bruke tilstrekkelig tid underveis. Så slipper man å ergre seg i ettertid over detaljer og finish man kunne vært nøyere med.

Ferdig bygget vil en slik kajakk komme på nærmere 6.000 kroner. Dette innebærer byggetegninger og beskrivelse, epoksy med enklere verneutstyr, finerplater, listverk og glassfibbånd. Ror og fotstøtter er det best å kjøpe ferdig. En tilsvarende kjøpt kajakk i glassfiber vil koste det dobbelte. Og om man skulle kjøpe en fullt ferdig kajakk som denne. Minst 30.000.

Uansett får man til slutt en spesiell og annerledes kajakk som garantert vil få oppmerksomhet hvor man enn er.

I neste nummer presenteres kajakken ferdigbygget og sjøsatt.

Håper den flyter!

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon