Seafinn 411 - 4 motorseilere i test

Seafinn 411 - 4 motorseilere i test



MOTORSEILERE



MOTORBOAT & YACHTING

Til norsk:ANNE MARIT KLOKK



Hva er en motorseiler? En motorbåt med seil, eller en seilbåt med motor? Hvor stor er riggen og hva kreves av seilerfaring? Er du opptatt av disse spørsmålene, kan en motorseiler være alternativet. Våre engelske kolleger har tetset fire motorseilere, to danske, en finsk og en engelsk.



På London Boat Show i vinter registrerte vi en markert økning i antall motorseilere. Det er ikke lenger bare Nauticat og Fisher som bygger slike båter. Også mer rendyrkede seilbåtprodusenter satser på det man kan kalle styrhuscruisere. Denne nye trenden har ikke oppstått blant seilentusiaster som ikke engang vil se på noe som kan kalles for en motorseiler. Nei, båttypen er ment for folk som ønsker å kunne utnytte vinden og samtidig ha tryggheten i en romslig motor. Båtene er bygget for behagelig seilas og ikke fart.

Vi plukket ut fire svært forskjellige motorseilere til vår test. For motor målte vi fart og støy, og for seil logget vi farten i kombinasjon med en manuell vindmåler. Vinden kan vi ikke kontrollere, og til å begynne med blåste det svært labert testdagen. Det var meldt økning. Vi endte opp med å teste de letteste og minste båtene i l0-l2 knops vind (styrke 3-4) med økning til l6-20 knop (styrke 4-5) mot slutten av dagen.

SEAFINN 411

Den største av de fire båtene var en tradisjonell 43-foter fra Finland. SeaFinn 4ll er etterfølgeren til SeaFinn 39. De to er svært like, med robuste sjødyktige skrog. Forskjellen ligger i hekk og kjøl. Den nye store båten har avkuttet hekk og en kortere kjøl.

Under dekk er stilen tradisjonell. Treverket er i oljet teak, men båten er så stor og har så godt med lys at den ikke virker dyster eller mørk. I og med at verftet bare bygger åtte båter i året, kan kunden være med og bestemme interiøret innenfor visse rammer.

Basisinnredningen er likevel nokså standardisert. Det er dobbeltlugar akter, pluss en gjestelugar til babord. Disse to lugarene deler et bad. Styrhuset er meget romslig med god plass til fem rundt spisebordet. Man går derfra ned til en annen salong med en større dinette, hvor faktisk hele båtens bredde er brukt og som gir plass til ti personer. I forpiggen er det en lugar og et bad. I testbåten hadde man tatt litt av badeplassen og gjort køya til en dobbel isteden for en enkel.

Byssa er en smal passasje og ligger mellom øvre og nedre salong. Den vil ikke imponere noen under en båtutstilling, men i sjøen vil man skjønne hvorfor den er formet nettopp slik. Liten og trang, men med de nødvendige hjelpemidlene pluss noen til, er byssa fullt mulig å koke i underveis, selv i røft vær. Det er imponerende mye stueplass, inndelt i fornuftige små hyller og rom.

Under dekk kan faktisk SeaFinn føles som en litt gammeldags motorbåt, men på dekk er hun absolutt en seilyacht. Dekkene er i teak, sidedekkene er vide med kraftige rekker. Et 20 kilos anker er forut i det korte baugsprydet, og 50 meter kjetting i et rom som er stort nok også til fendere og annet fortøyningsgods.

Denne båten kan køye ni personer. I cockpiten er det trangt om plassen for så mange. To benker og en tverrgående fasongformet midtbenk til rormannen, utgjør sitteplassene. Praktisk og komfortabelt også når båten legger seg over.

Båten er ketchrigget. Halvparten av seilarealet ligger i rullefokka. Skjøtene går til selvslående vinsjer. Storseilet kan rulles inn i masten ved hjelp av et håndtak. Dette gjør setting og reving av seilene til meget enkle operasjoner for en person. Hvis man synes dette blir for mye moderne teknikk og savner den gammeldagse måten, kan vi trøste med at mesanmasten er helt konvensjonelt utstyrt.

Motoren, en 84 hk Perkins diesel, er montert i et lydisolert rom under salongen. Å kle motoren inn i to lag med treverk og isolasjon imellom, gjør mirakler mot støy. Selv for marsjfart er det fullt mulig å sove godt i akterlugaren. Når man bygger motoren inn på denne måten, straffer det seg gjerne ved at adkosmten blir vanskelig. SeaFinn har løst dette ved å lage en lem i dørken hvor man lett kommer til en del funksjoner, også større vedlikeholdsjobber.

l2 tonn båt med utstyr trenger en del vind for å flytte på seg. Den svake vinden vi hadde da vi begynte å teste, var ikke nok for den store lettværsgenuaen. Men ettersom vinden økte, skjedde det saker og ting, og båten duvet avsted glad og fornøyd for storseil og genua. Å sette mesanseilet, ville ikke hjulpet noe mer på farten. Hadde vi skullet langt av gårde, hadde vi nok tatt det med for å stabilis­ere farten og utnytte vinden enda bedre.

Toppfart for motor var 8,8 knop. SeaFinn vant "racet" vårt inn mot Cowes for å nå pubene før de stengte. Vi registrerte at båten er føyelig og lett manøvrerbar, både under gange og ved tillegging.

SeaFinn reklamerer med at båten er den optimale motorseiler. Det er vel å ta litt hardt i. Det var da noe å sette fingeren på, så som for dårlig utsyn fra innvendig styreposisjon, for eksempel. Men stort sett virker båten velbygget og ferdig og full av praktiske detaljer som ofte glemmes, men som egentlig gjør hele forskjellen på sjøen: Slingrekanter, griperekker, regntøysskap og nødstyring.



DATA

Lengde o. a. l3,20 m

Skroglengde l2,40 m

Lengde vannlinje l0,95 m

Bredde 3,50 m

Dypgående l,55 m

Deplasement ll,5 tonn

(inkludert 4,5 tonn ballast)

Drivstoff 750 l

Vanntank 500 l

Seilareal 86,60 m2

Motor 84 hk Perkins diesel

Pris fra l47.500 engelske pund uten avgift

Produsent SeaFinn Yachts OY, Jousitie 11, 2l760 Piispanristei, Finland.

FISHER 34

Fisher-båtene er ikke til å ta feil av. Det tradisjonelle utseendet med lavt fribord, dyp skansekledning og rett opp og ned styrhus, er laget etter den originale Nordsjø-trawleren. Men det er ikke noe juks ved den gammeldagse imagen. Under vannlinjen er den opprinnelige lange kjølen beholdt, som i 34-foteren

inneholder nesten fem tonn jern. Ved båtbyggeriet er nok konstruksjonsteknikken ultramoderne, men kvaliteten på arbeidene tilhører den gamle verden.

Produsenten Northshore Yacht Yards har patentsøkt sin nye laminerings­teknikk, som er meget avansert og omstendelig, og verftet gir garanti mot "sykdom".

Innredningsløsningen er meget konvensjonell. En forpigg med to køyer i V, toalett rett aktenfor til babord og garderobe vis a vis, en romslig salong og en L-formet bysse til babord ved foten av leideren. På styrbord side akter og under styrhuset er en dobbeltlugar.

Mens motorseilere generelt blir kalt for en krysning (eller bastard), har visse deler av Fisheren et rent seilbåtpreg. I byssa har man to-bluss koker, isboks og dyp vask, som er vanlig standard i de fleste båttyper. Men Fisheren har skikkelige slingrekanter, stuerommene for skaffetøy, pletter og proviant er sikret for sjøgang, og kokeapparatet er kardangopphengt.

Toalettrommet er romslig, men nokså kjedelig i sin innredning. Vask med hånddusj og sparsomt med skap. Selve potta var i toppkvalitet. Noe bedre enn en elektrisk vakuumflush Blake finnes vel ikke. Eieren hadde også fått montert en stor septiktank. Det er ikke standard.

Det er mye teak både ute og inne, og ståhøyden under dekk er upåklanderlig. Du må være over l,90 m før du får problemer med å gå oppreist fra styrhuset til forpiggen, og l,97 før du må krøke deg i dusjen.

Stueplass er bra ivaretatt overalt hvor det finnes muligheter, så både i salongen og sovelugarene er det diverse små og store skap og skuffer.

På dekk er det meste kompromissløst: Den dype skansekledningen, høye rekker, antisklibelegg på alle overflater og kraftige dimensjoner på alt utstyr.

Til tross for at 34©foteren har vært i produksjon i mange år, var vår testbåt en prototype. Den første med slooprigg, altså enmastet. Nå har man valget mellom sloop og ketch. Seilarealet er det samme, men stormasten er satt to fot lenger akter. På testbåten var genuaen rullerevet og storseilet kunne rulles inn i masten, noe som ikke er standard og som koster kr. 50.000 ekstra. Alle skjøter var ført til cockpit.

Motoren var en 59 hk Volvo MD22 diesel. Den bor i et dypt motorrom under styrhuset med bra adkomstmuligheter for service og vedlikehold.

For seil oppførte Fisheren seg bedre enn ventet. Vekten gjør båten treg i akselerasjonen, men når den først er kommet i siget, går det unna. Vindforholdene var langt unna liten storm, som motstandere av slike båter gjerne påstår er nødvendig for at de skal flytte på seg. Langt i fra. Fisheren seilte friskt av sted og gjorde akseptabel fart.

I bautene gjør den lange kjølen sitt til at båten er tung å få rundt, men det lærer man seg knepene ved, og snart slo vi på en ca l00 graders vinkel. Northshore har arbeidet med å raffinere forparten på 34-foteren, og den står høyere mot vinden enn sine søstre.

På grunn av høy vekt og forholdsvis liten motorkraft, hadde vi ventet manøvreringsproblemer i trange farvann, men den lange kjølen i kombinasjon med stor propell og ror, gjorde båten enkel og grei å handle. Men som for alle båter, lønte det seg å tenke først og ta tingene smått og pent.

Noe ved Fisheren som ikke er tradisjonelt, er prisen. Men når man går båten etter i detalj, forstår man hvor pengene havner. Mye ligger i konstruksjon og bygging, og topp materialkvalitet koster penger. Det er derfor ikke overraskende å høre at engelske Northshores typiske kunder ikke bare er velstående, men erfarne og kunnskapsrike båtfolk.



DATA

Lengde o.a. l0,46 m

Skroglengde l0,46 m

Lengde vannlinje 9,l0 m

Bredde 3,42 m

Dypgående l,44 m

Deplasement l0,5 tonn

(inkludert 4,75 tonn ballast)

Drivstoff 364 l

Vanntank 340 l

Seilareal 55,80 m2

Motor 59 hk Volvo MD22 diesel

Pris fra 82.000 engelske pund uten avgift

Produsent: Northshore Yacht Yards, Itchenor, Chichester, Sussex PO20 7AY.

LM33 VITESSE

Navnet sier det meste. Denne båten er bygget for fart. For fem år siden var det danske verftet LM gått trett av all fleipen om motorseilernes bedrøvelige seilegenskaper, og de skapte en 52-foter som var kjapp nok til å vinne ragattaer mot vanlige seilbåter. LM 52 Vitesse var en "hit" og verftet satte igang med en 33-foter, bygget over samme lest.

De som liker LMs klassiske 27 og 28-fots motorseilere, vil nok kanskje mene at 33-foteren likner en del. Som i de to mindre modellene bærer interiøret tydelig preg av at LM også lager møbler, men behovet for gode seilegenskaper har skapt et nokså annerledes eksteriør på 33-foteren.

Skroget har en smal finnekjøl og et smalt dyptstikkende ror. Sammelignet med motorbåter er seilbåter trange. Motorseileren unngår dette, først og fremst på grunn av styrhuset som gir mye ekstra plass og fordi linjene er konstruert for å gi et drektigere skrog og dermed mer plass.

Resultatet under dekk ombord i Vitessen er en løsning med fire adskilte lugarer med soveplass for opp til syv personer. Forpigg, salong, styrhus med bysse og en liten og lav lugar under cockpiten. I forpiggen to skikkelige køyer i en V med stuerom under og en dekksluke. Mellom forpigg og salong finnes toalett­/dusj og vask til styrbord og garderobe til babord.

Salongen er meget funksjonell. Når platene i bordet er slått opp, er det så trangt at man nesten ikke kan gå rundt det. Årsaken fatter man når man rer opp for natten. Med bordet i midten oppslått og nedsenket, har man to dobbeltkøyer på l,30 m.

Styrhuset inneholder førerplass til styrbord og bysse til babord. To bluss kokeapparat, grill og komfyr og en romslig vask, varmt vann og kjøleskap med topplokk. Det er mer stueplass i byssa enn hva man skulle forvente på så pass liten plass. Hele byssa kan faktisk kamufleres med mobile sitteplasser. Meget plassbesparende!

Til styrbord førerplassen med god oversikt rund baut, pluss skyveluke i taket. Instrumentene omfatter motorkontrollene, kompass, ekkolodd og logg . Ståhøyden både her og under dekk er realativt generøs, l,88 m.

En luke under førersete fører ned i akterlugaren, hvor det er lavt under taket (0,75 m). Her finnes en køye pluss litt plass til bagasje.

Benkene i cockpiten tar tre personer på hver side. På dekk føres alle skjøter til cockpit, noe som gjør sidedekkene vanskelige å gå på, men meningen er at man ikke behøver å forlate cockpiten under seilas. En sprayhood beskytter cockpiten effektivt fra sjø og sprut, og danner et eget rom for regnværsdager når man ligger for anker.

Apropos det. Båten er utrustet med et ll kilos Bruce-anker på baugen og med kjetting i et rom på fordekket. Kraftige pullere forut, akter og midtskips, og to vinsjer gjør hele jobben med å sette, reve og regulere riggen.

En 28 hk Volvo 2003S greier å få Vitessen opp i maxfart, men ønsker man mer krefter, er alternativet en 43 hk turbo. For motor oppfører båten seg greit, bortsett fra under bakking.

For seil utmerket LM seg i lettvær. Men også i skikkelig vind viste båten utmerkede seilegenskaper. På hard kryss revet vi seil uproblematisk fra cockpiten. Vi ble mektig imponert over båten som virkelig utmerker seg i sin klasse. Resultatet av LMs anstrengelser er ikke noen form for kompromiss, bare en vellykket blanding av fart og komfort.



DATA

Lengde o.a. 9,85 m

Skroglengde 9,50 m

Lengde vannlinje 7,70 m

Bredde 3,l0 m

Dypgående l,60 m

Deplasement 7,5 tonn

(inkludert l,8 tonn ballast)

Drivstoff l00 l

Vanntank 200 l

Seilareal 50,70 m2

Motor 28 hk Volvo 2003S diesel

Pris fra 62.000 engelske pund uten avgift

MASCOT 910

Den minste båten i testen, fire-tonneren Mascot er med i en familie på fem i Danmark. Med vekt på seilegeskaper, har båten fått en stor rigg, og under vann er den lange finnekjølen delt i to steg i forbindelse med den nesten horisontale propellen og det dyptstikkende roret.

Innredningsløsningen er konvensjonell med V-køyer i forpiggen og mulighet for tre soveplasser i salongen. Toalettrommet ligger mellom forpigg og salong og går i hele båtens bredde.

En foldedør og luke adskiller salongen fra styrhus og bysse. Til babord kan byssa med kokeapparat og vask dekkes til av to lemmer slik at man enkelt får et praktisk kartbord. Det er brukbart med stueplass, og under førerstolen finnes et kjøleskap. Arbeidsflatene i byssa er nokså begrenset. Skyvedører skiller mellom cockpit og styrhus, dører som kan låses i åpen stilling for sikkerhetens skyld.

Ståhøyden i salongen er l,80 m og i styrhuset l,85 m. En smart presenning , som er gjemt under styrhustaket, kan raskt forvandle cockpiten til enda et oppholdsrom. Cockpitbordet kan slås ut og fire sitter komfortabelt rundt det og seks sitter trangt.

Treverket er i teak og finishen er stort sett førsteklasses. Noen steder kunne nok skruehodene vært bedre skjult. "­Jernet" i båten er en 28 hk tresylindret Volvo 2003R, som er meget kapabel til å gi båten sin maxfart, pluss litt i reserve. Den holder til under styrhuset, nesen stikker litt fram under salongleideren. Adkomst er bra og monteringen er profesjonelt utført. Volvo 2000-motorene er normalt saltvannskjølte, men Mascot har fornuftig nok satset på en ferskvannsversjon.

Strømmen får man fra to l05 Ah batterier under cockpiten, det ene til forbruk og det andre for motoren.

Å komme seg ombord i Mascoten er litt kronglete. En liten hekte på rekkewiren ville hjulpet godt. Å bevege seg på dekk er enkelt og greit, takket være gripetak på toppen av styrhuset og rekkestøtter i brukbar høyde.

Riggen virker meget solid, kanskje en smule overdimensjonert med to salingshorn. Akterstaget er delt fem fot over dekket for å forenkle adkomsten til badetrappen. Alt som kontrollerer riggen inklusive storseilfallet, er ført akter i cockpit. Det er ikke nødvendig å forlate cockpiten når man rever.

Mascoten var en livlig seiler i de forholdene vi hadde, men båten var lett å handle. Hun la seg vel mye over på kryssen og vi revet genuen, noe som hjalp øyeblikkelig. Hun slo i en 90 graders vinkel og klarte å holde en høyde på 38 grader mot vinden, men da var alt maksimalt strammet til.

Den dype cockpioten gir fin beskyttelse og rormannen har det komfortabelt både i sittende og stående stilling. Men du bør være over middels høy for å kunne se over styrhuset. Innvendig styreposisjon gir deg god oversikt over seilene, så det er fullt mulig å styre båten herfra. Men det anbefales ikke i mye vind fordi man ikke kan nå skjøtet til storseilet innenfra.

Hovedfordelen ved styrhuset er at mannskapet kan ha det tørt og varmt i dårlig vær, og samtidig være klar til handling mens rormannen står inne og har utkikk gjennom vinduene.

Vi fikk kjørt Mascot 9l0 skikkelig på veien tilbake til hjemmehavnen. For motor stupte vi rett inn i styrke 6 og korte kvapsete bølger. Båtens bevegelsene var lette og avslappede. Bare de større bølgene bremset båten mye ned. Hun beveget seg også helt fint i sakte fart, til tross for at avstanden mellom propell og ror er ganske stor.

Motorseilere har generelt gått for å være nokså sedate og middelaldrende. Men ombord i Mascot 910 fant vi komforten og bruksvennlighetene meget verdifull, og det ødela heller ingen lettværsseilasgleder for oss. Med Englands (og Norges også for den sak skyld) stadig skiftende vær, spekulerer vi på hvorfor ikke alle mindre familiebåter er bygget på denne måten.



DATA

Lengde o.a. 9,10 m

Skroglengde 8,48 m

Lengde vannlinje 7,10 m

Bredde 2,95 m

Dypgående l,37 m

Deplasement 4,5 tonn

(inkludert l,9 tonn ballast)

Drivstoff l60 l

Vann l60 l

Seilareal 52 m2

Motor 28 hk Volvo 2003R

Pris fra 53.000 engelske pund uten avgift

Produsent: Mascot Yachts A/S, Gesten Boats, Byqkkevej 1, DK-662l, Gesten, Danmark.

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon