Se Søgne seiler

Se Søgne seiler

Se Søgne seiler

Sigende ut av morgendisen en tidlig dag i mai. Seks år og 4.000 oppussingstimer på dugnad etter siste reis som rutebåt. Nesten 1,3 millioner kroner har gått med til restaureringen så langt. Et og annet fuktig øye var det blant øyboerne mellom Lyngør og Tvedestrand ved gjensynet av en kjent og kjær venn.



Tekst og foto: Hans Due



MS Søgne er på jomfrutur med støttespillerne i Kystlaget med samme navn som båten. Nesten samme rute som hun har gjort sånn cirka 20.000 ganger i løpet av de 50 årene hun var i drift.

Hun kunne ha endt sine dager som et vrak ved en vaklevoren kai i en bortgjemt vik, eller som fritidsbåt med overbygg i kryssfinér og skrogside sauset inn i glassfiberarmert polyester. Men de fire privatpersonene Greta Hoel, Svein Hoel, Trond Ellefsen og Jo Helge Myrvoll ville det annerledes og kjøpte i 2003 det ærverdige fartøyet for å forhindre det. Da hadde Søgne ligget ved kai og forfalt i to år etter at sjøfartsmyndighetene hadde inndratt sertifikatet. Mye ble annerledes etter Sleipnerulykken i 1999.Blant annet sertifikatkravet til rutebåter, og det ble dødsstøtet for Søgnes historie som rutebåt.

Ting tar tid

De nye eierne gikk entusiastisk løs på oppgaven med restaurering. Lite ante de om hvor omfattende det skulle bli. Intensjonen var å seile jomfruturen i 2005, men det tok altså ytterligere to år, og fremdeles gjenstår anslagsvis 1.000 dugnadstimer og en god del penger før prosjektet kan sies å være fullført. I tillegg har antall eiere gått ned til tre da Trond Ellefsen trakk seg for et år siden.

Det var med spenning i kroppen og høy forventning vi gikk om bord i Søgne for å være med på jomfruturen. For vi har da for mange år siden vært dekkspassasjerer da brødrene Jacob, Salomon og Kåre med etternavn Salomonsen var synonymt med Søgne. Nå var det Svein Hoel fra Lyngør som med stø hånd manøvrerte skuta til kai, og portvakt og trossekaster, eller fordekksgast om man vil, var formannen i Kystlaget Søgne, Anders Marcussen.

Skinner

Utvendig skinner skuta som den ikke har gjort på mange, mange år. Adskillige spant, nærmere bestemt 85 meter, er skiftet hos Moen båtbyggeri i Risør, dekk er nylagt, ny luke, nye livholter, styrhus og salong er fikset opp og kjølsvinet er nytt. Bare noen få timer før jomfruturen fikk man reist jernmasta som har fått nødvendig oppussing. Den er for øvrig laget av gamle gassflasker som er kappet og sveiset sammen. Det er mange år siden og etter at den gamle tremasta fikk sitt banesår under et forrykende uvær da Salomonsenbrødrene bestemte seg for å gå den indre leden - Flostaleden - fra Arendal til Tvedestrand, men var usikre på seilingshøyden slik at Kåre klatret opp i masten og skar av øverste del med en stikksag.

Mange er historiene om episoder på Søgne. De nye eierne oppdaget at det var sår i huden forut på båten og nevnte det for den eneste gjenlevende av Salomonsen-brødrene, Jacob. - Jo det er fra vinteren 1946 i Tromøysundet, fortalte Jacob. Da skulle nemlig Søgne til verft for å få ishud, men vinteren kom tidligere enn antatt slik at isen hadde lagt seg i sundet. Dermed ble baugpartiet tatovert for all fremtid.

Mye gjenstår

Ennå gjenstår mye arbeide før Søgne er tipp topp igjen. Blant annet alt det elektriske om bord. Det kommer nok det også bare elektrikeren dukker opp. Foreløpig har man ventet på ham siden april i fjor. For øvrig skal alt det originale navigasjonsutstyret på plass igjen og toalettfasilitetene skal shines opp. Du kan ta Søgne nærmere i øyesyn både under Forbundet Kystens landsstevne i Horten fra 26. til 29. juli og på Risør Trebåtfestival 2. til 5. august.



Fakta om Søgne:

Lengde 57 fot
Byggeår 1936 i Høllen i Søgne
Byggematerialer Furu på eik
Motor GM 180 hk.
Første eier Thomas Salomonsen
Første rute Søgne- Kristiansand-Mandal
Andre eiere fra 1945 Jacob, Salomon og Kåre Salomonsen
Andre rute Øyriket mellom Risør-Tvedestrand-Arendal
Tredje eiere fra 1988 Aust Agder Trafikkselskap
Fjerde eier fra 1990 Søgnes Venner (leid ut til Lyngør Båtselskap)
Femte eier fra 2001 Lyngør Båtselskap. Ut av drift samme år.
Sjette eiere fra 2003 Greta Hoel, Svein Hoel, Trond Ellefsen og Jo Helge Myrvoll(fra 2006 uten Trond Ellefsen).

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon