Scand 7800 Nautic

Scand 7800 Nautic



Scand 7800 Nautic

EN MODERNE "SNEKKE"



Av Hans Due



Første gang du ser den er det ikke mye som minner om den tradisjonelle snekka. Under dekk er det snekkepreg, men utvendig design og fart gjør den til en rask familiebåt. En moderne tre år gammel dieselkrysser i mellomfartsområdet.



25,5 fot lang i skroget og 27 fot med nebb og badeplattform. Akterlugar, salong og toalett, samt rimelig bra uteplass med bysse. En familie på fire lider ingen direkte nød ombord på en tre ukers ferietur. Men det kan bli i trangeste laget i byssa og på toalettet.

HOVEDLUGAR

I hovedlugaren forut finner du den tradisjonelle U-sofaen med bord til å senke for å gjøre om til en kjempestor "Familiekøye". Under U-sofaen er det stuerom rund baut, men vi savnet et lite hengeskap i lugaren. I dørken under bordet er det en liten luke til et rom som huser stoppekran for vanninntaket til doen og pumpen til septiktanken. Helt i baugen er det en hylle som rommer en del smågreier.

Det er tre lyspunkter i form av lampetter. På dagtid kommer det rikelig med lys inn gjennom sidevinduer og sotet plexiglassluke i taket. Både skrogsider og tak er polstret med skai som er greit å holde rent. På dørken er det tepper som burde vært kantsydde. Det er ikke full ståhøyde i salongen.

TOALETT

Toalettrommet er av mini utgaven. Det er vanskelig å få av seg buksa der inne, og for en voksen mann er det litt plundrete å få gjort sitt fornødne. Stående "spyling" er en belastning for ryggen. Det er langt fra ståhøyde. En minivask av plast i hjørnet, en toalett­rullholder, en såpekopp og et speil har man fått plass til, men det hadde ikke gjort noe om man også monterte inn et lite skap under vasken for oppbevaring av toalettsaker.

Utlufting skjer via en ventil ved siden av vinduet og gjennom sjalusidøren til salongen, noe som ikke fungerer i praksis. Elektrisk avtrekksvifte og tett dør er den eneste riktige løsningen.

UTEPLASS

Uteplassen består av en sofa akterut mot akterlugaren, to stoler ved førerplass, et klappbord av utbrett-typen og en bysse. Dørken er i teaklaminat og selvdrenerende. Under dørken er det et par små stuerom på hver side av motorrommet midtskips. Resten av plassen under dørken er okkupert av tankene til drivstoff, vann og septik. Byssa er på styrbord side. Førerposisjonen er midtstilt.

Putene i sofaen er i skai der ryggen er sydd sammen med putene på soldekket på toppen av akterlugaren. På soldekket er det plass til to personer. Tar man vekk den midterste puten og ryggen, kan man skyve til side setet og ryggen helt i borde, og nedgangen til akterlugaren åpnebarer seg.

Sofaen er behagelig, og man sitter lunt for vinden når man kjører. Setet på førerplass er til å dreie rundt, mens passasjersetet på babord side kan vippes slik at rygg blir sete og omvendt. Da har man god sitteplass til fem personer rundt bordet. En sjette person kan få plass i sofaen på styrbord side, men vedkommende har ingen bordplass.

BYSSESEKSJON

Byssa gir ikke plass for de store kulinariske "sprell". Som standard leveres den uten kjøleskap/boks og kokeapparat, så her må du regne noen tusenlapper ekstra. Forøvrig er det et benkeskap og en liten vask. Trykkvann er standard. Setter du inn et kjøleskap eller -boks, har du kun en skuff og et stort uinnredet skap igjen. Det synes vi er for snaut.

Over kokeapparatet er det en hengslet lem som utslått mot salongen forut gir deg noe avsettingsplass, men da er nedgangen til salongen sperret. Armaturet på vasken er av vanlig "fritidsbåt-kvalitet". Hvorfor ikke satse på vanlig rørleggerarmatur? Det er ikke store prisforskjellen, og kvaliteten er mye bedre.

FØRERPLASS

Førerplassen er midtstilt. Noe uvanlig for en som er vant til tradisjonell styrbordplassering, men kun en vanesak. Etter en liten stunds kjøring, trives du utmerket midtskips.

Førerstolen er meget komfortabel. Den kan justeres i lengderetningen og i høyden. Vi savnet et fotbrett, og på Nauticen, som er en halvplaner, vil vi gjerne sitte litt høyt for å se ordentlig over baugen. Gass/gearregulering er bra plassert. Foran rattet har du et skråstilt kartbord med hengslet plexiglass for båtsportkart. Her har du meget god oversikt over kartene.

Motorinstrumenteringen er på en konsoll foran kartbordet. Her er de vanlige instrumentene, turteller, olje­trykksmåler, kjølevannstemperatur, tankmåler og amperemeter samt bryterpanel for det elektriske. I konsollen er det også skåret ut for logg og trimplans­brytere. Sistnevnte ville vi foretrekke å ha i nærheten av gass/gearkontrollen, slik at vi slipper å strekke oss over kartbordet for å justere (trimplan er ekstrautstyr). Kompasset er montert ved siden av instrumentkonsollen og ikke i siktelinjen. En uheldig plassering.

Det er god sikt rund baut, både når du sitter (må heve stolen litt under kjøring) og når du står. En vindusvisker og vindusspyler på frontruten er standard. Den ene viskeren er tilstrekkelig, og vindusspyler som standard er bra. Det burde alle båter hatt. Defroster på front­ruten burde også vært standard på alle båter. Det var det ikke på denne båten, hvilket ga oss de vanlige duggproblemene i fuktig vær.

AKTERLUGAR

Nedgangen til akterlugaren har vi beskrevet. Vår testbåt var kjørt en sesong, og skyveluka var begynt å gå trått og ga fra seg en infernalsk hyling når vi åpnet den. Antagelig ville noen dråper silikon eller olje hjulpet. I akterlugaren er det fin ståhøyde for av- og påkledning. Dobbeltkøya er romslig og med god takhøyde. På skottet mot uteplassen to hyller til å legge fra seg ting i, et hengeskap og et lite, åpent skap ved nedgangen og et stuerom under en benk som man kan sitte og kle av seg på.

Det er også mulig å stue vekk litt klær under babord del av dobbeltkøya. Under den andre køya er styresylinder, ror- og akselgjennomføring. På rorstammen kan du montere nødstyring som følger med i form av en løs rorkult. Under trappetrin­net ned til akterlugaren er batteriene. To 105 amperetimers batterier er standard. Tak og vegger er polstret med skai, og på dørken er det samme type teppe som i salongen forut. Det er to lyspunkter på akterskottet.

KJØREEGENSKAPER

Skroget er et halvplanerskrog, men båten kan også leveres som planende. Da heter den Tropic, men er ellers identisk. Alf Jensen har konstruert skroget, og det har han gjort bra. Båten er myk i sjøen, tørr og fin, retningsstabil og stødig sideveis. Svingradius på full fart (20,5 knop) var noe stor, men på lave hastigheter, snur båten på en femøring. Båtens sjøegenskaper endrer ikke karakter når vekten forskyves sideveis.

Men som på andre halvplanere, har også denne en tendens til å sitte litt nedpå akter. Trimplan hadde hjulpet. Manøvrering akterover er en slitsom affære. Kanskje kunne roret vært dimenjonert litt større i og med at Tenfjords hydrauliske styring er standard. Styringen går forøvrig som varm kniv i smør.

Toppfart på 20, 5 knop med en Volvo Penta TAMD 31 (124 hk) er bra. Støynivået på 90,2 dba på full fart får derimot ikke godkjent karakter. Produsenten sier at de holder på å gjøre noe med støynivået, men det burde vært gjort etter at de hadde kjørt prototypen for tre år siden.

MOTOR/TEKNISKE INSTALLASJONER

Motoren sitter rett under førersetet. Tre luker må fjernes før hele herligheten åpenbarer seg. Foran motoren er det meget god plass for service. Det er viktig med tanke på at impelleren i kjølevannspumpen er forbruksvare. På siden og i akterkant av motoren er det ikke så god plass, men tilstrekkelig for vanlig vedlikehold. På skottet foran i motorrommet sitter to manuelle lensepumper, den ene til kjølsvinet under motoren, den andre går frem til salongen. Hadde det også vært en elektrisk lensepumpe, hadde det vært perfekt.

Batterienes plassering har vi nevnt tidligere. Det er bra at de er plassert ute av motorrommet. Kabler og slanger er stort sett skikkelig oppklamret. Et par småkabler hang og slang i ett stuerom, men ingen av dem hadde vital betydning ombord, men burde likvel vært festet skikkelig. Vi målte en ladespenning på 14,18 Volt ved 1100 omdreininger, og det får godkjent.

DEKK/OVERBYGG

Scand 7800 Nautic er en åpen båt med en todelt kalesje. Kalsjestyret er ikke alle like begeistret for, men på solrike dager har man i hvert fall rikelig med uteplass. Med kalesjen oppslått har man romslig inneplass med full ståhøyde, og har man et kokeapparat av Safeflame-typen, kan man opparbeide en rimelig god temperatur under "teltet".

Dekket er buet i beste Scand-stil. Designmessig er det etter vår oppfatning harmonisk, men å bevege seg på dekk er ikke tilrådelig hvis det er vått. På dollbordet er det antisklibelegg, så her er faren for en saltomortale redusert. Men pulpiten kunne etter vår oppfatning vært en del høyere. Det er ikke behagelig å gå tvekroket for å holde seg fast på fordekket. Åpningen i nebbet kunne også vært større.

Helt forut er det en liten dreggboks med plass til en kaffedregg. Den store overnattingsdreggen får plass i dreggbok­sen på badeplattformen, som er ekstrautstyr, så her blir det noen flere tusenlapper i investering. De færreste kjøper seg en familieturbåt uten badeplattform i dag. Sett den på som standardutstyr!

Det er seks kryssholt, to foran, to akterut og to springfester på midten. Det er bra!

Lanterneføringen er ifølge forskrif­tene. Topplanterne, ankerlanterne, signalhorn og evt. lyskaster sitter på en nedfellbar lanternemast som går opp langs frontruten. Akterlanternen er øverst på akterspeilet innunder bade/redningsleideren. Dusj på akterspeilet er standardutstyr.

KONKLUSJON

Du gjør ikke noe dumt kjøp hvis du velger denne båten. Den har gode sjøegenskaper, er rimelig bra hva planløsning angår, men bysse og toalettrom er i minste laget. Krev å få båten bedre støydempet! Prisen er nå ganske hyggelig, ca. 30.000 kroner lavere enn for et halvt år siden.

STØY/FART

Støynivået er generelt for høyt. Båten er lettdrevet. Fart er målt med standardbåt uten utstyr forøvrig, to mann ombord og nesten fulle drivstofftanker. Motor er en Volvo Penta TAMD 31 på 124 hk. Båten leveres også med Yanmar 4LH-HTE på 135 hk.

Omdr. Fart i knop Støy i dba

3800 20,5 90,2

3500 17,3 86,4

3200 13,9 84,4

2900 11,7 82,2

2600 9,1 80,6

2300 7,6 79,3

2000 7,0 75,0

1700 6,4 71,6

1400 5,5 68,9

1100 4,6 67,7

800 3,2 64,2



DATA

Lengde skrog: 7,80 m.

Lengde m/nebb og badeplattform: 8,18 m.

Bredde: 2,85 m.

Vekt: 2400kg.

Motor: Volvo Penta TAMD 31, 124 hk.

Yanmar 4LH-HTE, 135 hk.

Pris: Kr. 418.215,- m/Volvo Penta

Kr. 419.403,- m/Yanmar.

Produsent: Scand Boats A/S, Postboks 486, 4801 Arendal. Tlf: 041- 85077.

Eneforhandler Norge: Dynamic Marine, Nedre Vei 8, 3190 Horten. Tlf: 033-48150.

Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon