RETT I BARNDOMMEN

RETT I BARNDOMMEN

RETT I BARNDOMMEN

For et barn er enkelte ting uvirkelig fjerne. Som at man engang skal bli voksen. Da jeg var ti år, begynte jeg å glede meg til den dagen jeg skulle stå ut Oslofjorden alene – til rors i en gammel skøyte. En maidag befant jeg meg plutselig midt i en barndomsdrøm. Selv om skøyta måtte vike for en RIB.

AV ATLE KNUTSEN

Umiddelbart kan det være vanskelig å finne noe kuriøst ved den omstendighet at en 25-åring står ut Oslofjorden alene i en båt. Ikke engang det faktum at båten går fort og er testosteronypperlig egnet til formålet, gir en slik prestasjon et anstrøk av noe tindebestigersk eller polfarersk. Om det da ikke er slik at størrelsen på tinden eller omfanget av seilasen er mindre bestemmende for dens betydning for deg, og at opplevelsen ligger i å realisere en drøm.

Som de fleste barn tvilte jeg lenge på om jeg noen gang kom til å bli voksen. Helt sikker er jeg vel ikke ennå. Forunderlige er også de konsekvenser en del handlinger fikk – handlinger man foretok som barn – etter eget initiativ og hode. Beslutninger man traff som skulle vise seg å prege hele resten av ens liv. Som den omstendighet at jeg som fireåring kom til Helgeroa ved Larvik. På familieferie – i campingvogn. Her fant sted mitt første møte med salt sjø. Og antakelig ble mitt livs første båtreise foretatt med rutebåten Skjæløy II, som siden 1962 har trafikkert strekningen Helgeroa - Langesund. Det like trofaste, rødmussete innslaget i styrhuset var ferjeskipper Johansen, som jeg på et tidspunkt mellom fire og ni år bestemte meg for å bli kompis med.

Da jeg var ti år, for nøyaktig femten år siden, sto jeg en tidlig fellesferiemorgen på brygga i Helgeroa, med en båtmodell i hånden. Skjæløy II kom sigende inn i havna og la til. Forventningsfullt skrittet jeg ombord og opp i styrhuset og overleverte modellen som var blitt til i mørke vinterkvelder i Østerdalsskogene. Med det begynte en lang sjøreise. Første stopp var Stokkøya midt mellom Helgeroa og Langesund, som er hjemsted for ferjeskipper Johansens tallrike familie. Jeg tok mot til meg og adopterte dem – så å si under samme ferjetur.

Siden er Stokkøya blitt et kjært tilholdssted ved sjøen, og det har siden guttedagene stått for meg som noe av et waypoint i livet det å skulle runde Fugløya en tidlig morgenstund etter å ha gjort turen fra Oslo til Helgeroa alene i egen båt.

Valget av en RIB ble praktisk begrunnet, selv om skøyte ville hatt sin udiskutable sjarm. Men RIB’en er en bruksbåt av vår tid og forsvarte sin funksjon som transportmiddel. Turen skulle nytes, men tiden var knapp og jeg ville væruavhengig. Zodiac-importør Fische Marine lot meg velge en sort sjeldenhet med to ganger 175 hk Evinrude Ficht-motorer. Med hendene på spakene ble jeg dratt mellom ønsket om at turen og opplevelsen måtte vare lengst mulig, og trangen til å oppleve rå krefter i vill utfoldelse. Det ble rikelig av begge deler.

Ut Breiangen, forbi Tofte kunne jeg av full hals synge ”the sun is setting in the west” i Rittet I Bølgene mot Torgersøygapet. Deretter ned Bjerkøysundet på østsiden av Nøtterøy, hvor mørket tvang meg til å finne en mai-tom bås i en båtforening. Litt slumring i soveposen under stjernene, før solen igjen ga nok lys til å fortsette ferden i halv-femtiden. Gjennom Vrengen, på vestsiden av Veierland mot Tønsberg Tønne. Deretter lot jeg GPS’n vise vei forbi Svenner, over Rakke mot Tvistein og en liten avstikker til Nevlunghavn som kunne by på den langsomme pulsen som fornemmes idet et lite sted strekker seg forsiktig, og våkner til en ny dag.

Sjarmøretappen rundt Mølen og Fugløya ble påbegynte klokken syv. Idet fisker Åshild er på vei ut fjorden og jeg runder Fugløya, idet jeg ser ferjeskipper Johansen stevne mot Helgeroa med trøtte skolebarn som døser bak i ferja, setter Kari Bremnes ord på en morgenstund man opplever bare en gang i livet: Du skal nærme dæ den langsomt i fra sjøen, når det gryr av dag, og natta takke av. Du ska’ runde nakne næs og se at sola, lyske’ luggen på en stor og søvnig topp. Og du ska’ fryse litt og lengte etter frokost.

Det var da jeg slakket tøylene på 350 hester og satte kursen mot Ingeborgs varme rundstykker i Helgeroa – i 55 knop.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon