Rekord København - Oslo

Rekord København - Oslo

Rekord København - Oslo

Av Anne Marit Klokk

-Du blir støl i rumpa, kommenterte Thomas Guttormsen etter at han og kameraten Lars Narvestad satte fartsrekord fra København til Oslo i slutten av august. Seks timer og 40 minutter på 251 nautiske mil med en åpen 27 fots rib i maksfart på risikogrensen, er mørbanking av sinn og skinn. Turen gikk som planlagt, bortsett fra at de to hadde noe trøbbel på slutten fordi et av motorfestene løsnet. Det var relativt rolig sjø i danske farvann, men på grunn av strøm- og dybdeforholdene i Danmark, er sjøene ofte uforutsigbare. Innimellom kommer pang-crash-bølger som er tre ganger så store som de andre. I Kattegat griset det seg til med større bølger, men det var aldri direkte kritisk eller krisestemning ombord.

Båten er en 27 fots rib, produsert i England. Utstyrt med 2 x 225 hk nye 2,7 liters EFI V-seksere fra Suzuki med fireblads semikaviterende propeller, er båtens maksfart 80 knop. Den har alt tenkelig innenfor navigasjonselektronikk og kommunikasjon.

-Skroget er eksepsjonelt bra og har bl.a. vunnet England Rundt. Vi hadde kartplotter ombord og nettopp det oppleves vanskelig å jobbe med i den høye farten. Du ser dårlig og alt rundt deg er i bevegelse. Alle de kartplottere jeg har vært borti, skrur seg av når båten slår i bølgene. Et problem utstyrsleverandørene ikke har klart å løse, sier Thomas Guttormsen, speedsprø Formel 1 kjører med 20 års fartstid.

Utgave: 

Stikkord: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.
Twitter icon
e-mail icon