Rekord København - Oslo

Rekord København - Oslo

Rekord København - Oslo

Av Anne Marit Klokk

-Du blir støl i rumpa, kommenterte Thomas Guttormsen etter at han og kameraten Lars Narvestad satte fartsrekord fra København til Oslo i slutten av august. Seks timer og 40 minutter på 251 nautiske mil med en åpen 27 fots rib i maksfart på risikogrensen, er mørbanking av sinn og skinn. Turen gikk som planlagt, bortsett fra at de to hadde noe trøbbel på slutten fordi et av motorfestene løsnet. Det var relativt rolig sjø i danske farvann, men på grunn av strøm- og dybdeforholdene i Danmark, er sjøene ofte uforutsigbare. Innimellom kommer pang-crash-bølger som er tre ganger så store som de andre. I Kattegat griset det seg til med større bølger, men det var aldri direkte kritisk eller krisestemning ombord.

Båten er en 27 fots rib, produsert i England. Utstyrt med 2 x 225 hk nye 2,7 liters EFI V-seksere fra Suzuki med fireblads semikaviterende propeller, er båtens maksfart 80 knop. Den har alt tenkelig innenfor navigasjonselektronikk og kommunikasjon.

-Skroget er eksepsjonelt bra og har bl.a. vunnet England Rundt. Vi hadde kartplotter ombord og nettopp det oppleves vanskelig å jobbe med i den høye farten. Du ser dårlig og alt rundt deg er i bevegelse. Alle de kartplottere jeg har vært borti, skrur seg av når båten slår i bølgene. Et problem utstyrsleverandørene ikke har klart å løse, sier Thomas Guttormsen, speedsprø Formel 1 kjører med 20 års fartstid.

Utgave: 

Stikkord: 

Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Twitter icon
e-mail icon