Rekord København - Oslo

Rekord København - Oslo

Rekord København - Oslo

Av Anne Marit Klokk

-Du blir støl i rumpa, kommenterte Thomas Guttormsen etter at han og kameraten Lars Narvestad satte fartsrekord fra København til Oslo i slutten av august. Seks timer og 40 minutter på 251 nautiske mil med en åpen 27 fots rib i maksfart på risikogrensen, er mørbanking av sinn og skinn. Turen gikk som planlagt, bortsett fra at de to hadde noe trøbbel på slutten fordi et av motorfestene løsnet. Det var relativt rolig sjø i danske farvann, men på grunn av strøm- og dybdeforholdene i Danmark, er sjøene ofte uforutsigbare. Innimellom kommer pang-crash-bølger som er tre ganger så store som de andre. I Kattegat griset det seg til med større bølger, men det var aldri direkte kritisk eller krisestemning ombord.

Båten er en 27 fots rib, produsert i England. Utstyrt med 2 x 225 hk nye 2,7 liters EFI V-seksere fra Suzuki med fireblads semikaviterende propeller, er båtens maksfart 80 knop. Den har alt tenkelig innenfor navigasjonselektronikk og kommunikasjon.

-Skroget er eksepsjonelt bra og har bl.a. vunnet England Rundt. Vi hadde kartplotter ombord og nettopp det oppleves vanskelig å jobbe med i den høye farten. Du ser dårlig og alt rundt deg er i bevegelse. Alle de kartplottere jeg har vært borti, skrur seg av når båten slår i bølgene. Et problem utstyrsleverandørene ikke har klart å løse, sier Thomas Guttormsen, speedsprø Formel 1 kjører med 20 års fartstid.

Utgave: 

Stikkord: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
Twitter icon
e-mail icon