Ramsalt opplæring i Stavanger

Ramsalt opplæring i Stavanger

Ramsalt opplæring i Stavanger

Mange har gått på båtførerkurs og sittet inne i et klasserom på kveldsundervisning i mørke høstmåneder og drømt om sol og salt sommer. Få får praktisk opplæring om bord i en båt! I Stavanger har AOF Stavanger noe av det mest ramsalte klasserom her i landet, nemlig M/S Sjøtroll!

Tekst: Arne Søllesvik

Ideen til undervisningsopplegget fikk Egil Nylund og tre kamerater mens de gikk på Kystskipperskolen i Stavanger. De kjøpte en gammel båt fra Sjøkartverket som var bl.a. var brukt til oppmåling. Båten skulle egentlig brukes av dem og i tillegg leies ut til sluttede lag og organisasjoner. Men M/S Sjøtroll er blitt mest kjent for sitt ramsalte opplegg for lærelystne lystbåtskippere. Sammen med AOF snekret de sammen et opplegg med mer praktisk opplæring i forhold til den teoretiske delen enn det som har vært praktisert på tilsvarende andre kurs i landet.

Kursene

I løpet av året kjøres fire lystbåtskipperkurs, samt 6-8 båtførerkurs. Lystbåtskipperkurset som fører til Internasjonalt lystbåtskippersertifikat består av 32 timer navigasjon, 20 timer motorlære, 24 timer sjømannskap hvor det trenes i å legge til og fortøye, samt 24 timer med sjøveisregler. VHF-kurs arrangeres sammen med Rogaland Radio. Kursene har plass for 12-15 personer.

Etter at elevene har lært seg å sette bestikk, bærer det til sjøs. En lørdag i slutten av navigasjons-kurset er de på tokt i 8 timer. De navigerer tre og tre sammen. En er rormann, en navigatør, og den siste er skipper. Slik får de prøve de ulike rollene og medbrakt følger ferdige kurser som de har stukket ut i klasserommet. De som er på frivakt koser seg med medbrakt niste og diskuterer ankringsplasser og drømmer om sol og sommer. Rosinen i pølsa er en 5 timers nattseilas.

Motorlære er obligatorisk. Den praktiske opplæringen foregår blant annet ombord i en av Rogaland Trafikkselskaps ferger i fart.

-Om ikke de motorene er litt store?

- Jo, det er det som er fordelen, sier Nylund. En fergemotor fungerer akkurat som en lystbåtmotor. Når vi er 12-15 personer, er det en fordel at alle ser hva vi snakker om, og det er ikke lett nedi dagens lystbåter der det trangt om saligheten. Fergerederiets maskinister lærer gladelig bort sin kunnskap, og for dem er det et hyggelig avbrekk i hverdagen. Her får elevene innføring i sikkerhetstyringssystemene. Elevene får også tilbud om redningsøvelse med flåter og overlevningsdrakter og brannslukking.

Kurslæreren

Det unike samarbeidet har Nylund fått til fordi han er levende opptatt av trivsel og trygghet på sjøen. Selv vokste han opp på Rennesøy i Ryfylke der ferga avløste fjordabåten for å komme til byen. Med kontor midt i havnen i Stavanger, sitter han som sjef i Rogaland Trafikkselskap AS. I tillegg til kursvirksomhet, har selskapet et nært samarbeid med politibåten i Stavanger og han sitter i en rekke styrer og utvalg innen sjø og samferdsel. Når han har fri, bruker han sin egen båt i paradiset på Usken utenfor Stavanger. Få av oss har vel mer innsikt i både lystbåtskipperens skrekk mot hurtigbåter, og fergeskipperens redsel for å renne en skjærgårdsjeep i senk ! Han legger ikke skjul på at håpet er å rekruttere nye sjøfolk til yrket gjennom kursene.

M/S Sjøtroll er bygget i 1976 hos Brødrene Moen i Risør. Hun er 60 fot, eik på trykkimpregnert furuspant med dekk og overbygg i aluminium. I ”kjelleren” står en 200 hk GM som gir en toppfart på 11 knop og marsjfart på 8 knop. I tillegg har hun to hjelpemotorer på 18, og 4kw. M/S Sjøtroll har fire lugarer, og er sertifisert for 30 passasjerer.

For ytterligere opplysninger kontakt: AOF Stavanger Tlf: 51 50 02 50

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon