Ramsalt opplæring i Stavanger

Ramsalt opplæring i Stavanger

Ramsalt opplæring i Stavanger

Mange har gått på båtførerkurs og sittet inne i et klasserom på kveldsundervisning i mørke høstmåneder og drømt om sol og salt sommer. Få får praktisk opplæring om bord i en båt! I Stavanger har AOF Stavanger noe av det mest ramsalte klasserom her i landet, nemlig M/S Sjøtroll!

Tekst: Arne Søllesvik

Ideen til undervisningsopplegget fikk Egil Nylund og tre kamerater mens de gikk på Kystskipperskolen i Stavanger. De kjøpte en gammel båt fra Sjøkartverket som var bl.a. var brukt til oppmåling. Båten skulle egentlig brukes av dem og i tillegg leies ut til sluttede lag og organisasjoner. Men M/S Sjøtroll er blitt mest kjent for sitt ramsalte opplegg for lærelystne lystbåtskippere. Sammen med AOF snekret de sammen et opplegg med mer praktisk opplæring i forhold til den teoretiske delen enn det som har vært praktisert på tilsvarende andre kurs i landet.

Kursene

I løpet av året kjøres fire lystbåtskipperkurs, samt 6-8 båtførerkurs. Lystbåtskipperkurset som fører til Internasjonalt lystbåtskippersertifikat består av 32 timer navigasjon, 20 timer motorlære, 24 timer sjømannskap hvor det trenes i å legge til og fortøye, samt 24 timer med sjøveisregler. VHF-kurs arrangeres sammen med Rogaland Radio. Kursene har plass for 12-15 personer.

Etter at elevene har lært seg å sette bestikk, bærer det til sjøs. En lørdag i slutten av navigasjons-kurset er de på tokt i 8 timer. De navigerer tre og tre sammen. En er rormann, en navigatør, og den siste er skipper. Slik får de prøve de ulike rollene og medbrakt følger ferdige kurser som de har stukket ut i klasserommet. De som er på frivakt koser seg med medbrakt niste og diskuterer ankringsplasser og drømmer om sol og sommer. Rosinen i pølsa er en 5 timers nattseilas.

Motorlære er obligatorisk. Den praktiske opplæringen foregår blant annet ombord i en av Rogaland Trafikkselskaps ferger i fart.

-Om ikke de motorene er litt store?

- Jo, det er det som er fordelen, sier Nylund. En fergemotor fungerer akkurat som en lystbåtmotor. Når vi er 12-15 personer, er det en fordel at alle ser hva vi snakker om, og det er ikke lett nedi dagens lystbåter der det trangt om saligheten. Fergerederiets maskinister lærer gladelig bort sin kunnskap, og for dem er det et hyggelig avbrekk i hverdagen. Her får elevene innføring i sikkerhetstyringssystemene. Elevene får også tilbud om redningsøvelse med flåter og overlevningsdrakter og brannslukking.

Kurslæreren

Det unike samarbeidet har Nylund fått til fordi han er levende opptatt av trivsel og trygghet på sjøen. Selv vokste han opp på Rennesøy i Ryfylke der ferga avløste fjordabåten for å komme til byen. Med kontor midt i havnen i Stavanger, sitter han som sjef i Rogaland Trafikkselskap AS. I tillegg til kursvirksomhet, har selskapet et nært samarbeid med politibåten i Stavanger og han sitter i en rekke styrer og utvalg innen sjø og samferdsel. Når han har fri, bruker han sin egen båt i paradiset på Usken utenfor Stavanger. Få av oss har vel mer innsikt i både lystbåtskipperens skrekk mot hurtigbåter, og fergeskipperens redsel for å renne en skjærgårdsjeep i senk ! Han legger ikke skjul på at håpet er å rekruttere nye sjøfolk til yrket gjennom kursene.

M/S Sjøtroll er bygget i 1976 hos Brødrene Moen i Risør. Hun er 60 fot, eik på trykkimpregnert furuspant med dekk og overbygg i aluminium. I ”kjelleren” står en 200 hk GM som gir en toppfart på 11 knop og marsjfart på 8 knop. I tillegg har hun to hjelpemotorer på 18, og 4kw. M/S Sjøtroll har fire lugarer, og er sertifisert for 30 passasjerer.

For ytterligere opplysninger kontakt: AOF Stavanger Tlf: 51 50 02 50

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon