Røykvarsler i båt - redder liv men ikke påkrevet

Røykvarsler i båt - redder liv men ikke påkrevet



Røykvarslere redder liv i båt



Kreves ikke

Den koster en drøy hundrelapp og redder liv, men det er frivillig å ha røykvarsler i båten. Brannmester Asbjørn Nilsen er oppgitt over at ikke alle fritidsbåter har det.



TEKST: AMUND RICH.LØKEN



Krav til brannslukningsutstyr og andre sikkerhetstiltak er beskrevet i detalj i lover og forskrifter. Men det er absolutt ingen krav til røykvarslere om bord i fritidsbåter i Norge. Det er opp til båteieren selv, og han har en lei tendens til å glemme bort den lille billige innretningen.

- Jeg vil ikke være den som krever nye lover og regler, men jeg setter pris på om samtlige eiere av fritidsbåter i Norges blir påminnet om at røykvarsling bør være et minimumskrav om bord. Den er lett å glemme, men ikke la det være en unnskyldning for manglende installasjon, sier brannmester Asbjørn Nilsen i Oslo. Som eiere og brukere av fritidsbåter, hvor barn og voksne tilbringer uker, natt og dag sommersesongen i gjennom, må vi forvente at den enkeltes ansvarsbevissthet er på plass. Det er den største selvfølge at alle installerer brannvarslere i egen båt og la det bli en oppfordring til de som produserer nye båter. Få det på plass i alle nye båter før de leveres. Det koster minimalt, sier han.

100 båtbranner i året

I en fritidsbåt kan det meste ta fyr. Lekkasje i drivstoff- eller gassanlegg kan gi eksplosjonsartede branner. Bensin er lettere antennelig enn diesel, men diesel blir eksplosiv når den først er varmet opp av en brann. Moderne materialer og tekstiler er svært brennbare og utvikler raskt store mengder giftig røyk og gass. Det er ofte snakk om sekunder før en liten lugar blir overtent og røykfylt, slik at de som oppholder seg der blir kullosforgiftet. Årlig rykker brannvesenet ut til ca 100 båtbranner. Levende lys, røyking på senga og lekkasjer i drivstoff- og gassanlegg er de viktigste brannårsakene.

- En røykvarsler kan gi de ekstra sekundene som skal til for å vekke alle om bord, slukke brannen eller hoppe over bord i tide. Røykvarslere bør finnes i alle kabiner hvor det oppholder seg folk, sier senioringeniør Trond Dilling i Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap. Han mener den lille innretningen bør være obigatorisk i alle fritidsbåter med kabiner.

-. Vi sover ikke tryggere i en båt enn i boligen. En båt har mindre romvolum og overtennes svært raskt. En røykvarsler kan varsle deg og dine i tide og hindre at liv går tapt, sier Dilling. I tillegg til røykvarsler bør du også sørge for å ha brannslokkingsapparat lett tilgjengelig. For mange vil også et enkelt automatisk slokkeanlegg være en fornuftig investering for å bedre sikkerheten ombord.

-I en fritidsbåt med trang innredning og lite plass kan en brann få store konsekvenser. Du bør derfor tenke på brannsikkerheten om bord før du legger fra kai. Er du midtfjords kan det være for seint. Det kan også være vel seint hvis du ligger fortøyd i en tettpakket havn, uten at du har en plan for hvordan du skal unnslippe om det tar fyr i en av nabobåtene.

Det finnes to typer røykvarslere på markedet; ioniske og optiske. Den vanlige typen er ionisk, som reagerer sterkest på varm røyk og flammer. Den optiske varsler best kald røyk og ulmebranner. Noen brannvarslere kombinerer begge funksjonene og det er denne kategorien som anbefales montert, sier Dilling.

"Ikke forbudt heller"

Det er pålagt med røykvarslere i bolighus og fritidsboliger, hvorfor ikke i båt? Det gir ikke Sjøfartsdirektoratet noe konkret svar på, men kommunikasjonsdirektør Knut Egil Hansen mener varsleren har en berettiget plass om bord:

- Selv om det ikke er påbudt med røykvarsler ombord i fritidsbåter med soveplass, er det heller ingenting som sier at det er forbudt å ha slik varsling ombord. Folk flest tar ansvar for sin egen sikkerhet, og de tenker og planlegger for å redusere risikoen for å bli utsatt for uønskede hendelser. Sjøvettregel nr. 2 sier "ta med nødvendig utstyr, og hold det i nødvendig orden". På samme måte som man for eksempel har med fløyte, lykt og gjerne en signalpistol, bør man også tenke at røykvarsler bør inngå som nødvendig sikkerhetsutstyr, sier han.



Skulle det bli brann, og alle våkner av tidlig røykvarsling, er det viktig at nødvendig brannslukningsutstyr er lett tilgjengelig. Fagfolk Båtmagasinet har vært i kontakt med mener det er et godt prinsipp at brannslukningsutstyr befinner seg i "gripeavstand" fra køyer og salonger hvor folk oppholder seg. Sørg også for at alle om bord er drillet i gode prosedyrer når uhellet først inntreffer, at alle kan håndtere brannslukningsutstyret og at alle vet hvordan de enklest og raskest kommer seg ut av båten. Det er regelmessig brannøvelser i store båter. Det bør familien i fritidsbåten også gjennomføre.



Brannslukningsutstyr og røykvarslere er en billig forsikring. En røykvarsler, for eksempel, koster omtrent like lite som en overnatting i en gjestehavn. Det blir mange overnattinger i løpet av sommeren…














































Utgave: 

Stikkord: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
Twitter icon
e-mail icon