Praktisk: Ta tempen i motorrommet

Praktisk: Ta tempen i motorrommet

Du har hørt det før; det enkleste er ofte det beste. Det gjelder også om bord. Riktignok har vi instrumenter på instrumentpanelet som forteller oss om alt er normalt i motorrommet, først og fremst knyttet til motoren.
I tillegg er det mange enheter vi kan holde kontroll på ved hjelp av instrumenter, men som vi både av økonomiske og praktiske årsaker kanskje ikke gjør. Eller det kan være så enkelt som at båten har to styreposisjoner, en fullt utrustet med instrumentering, den andre, for eksempel på flybridge eller akterdekk, noe mer spartansk.
Hvem har instrumenter for temperaturovervåking av inn- og utgående side av eksospotta, eller hylse og pakkboks, eller dynamoen?

Enkel løsning

God kontroll på lufttemperaturen rundt motoren er viktig. Under fart er vi jo ikke nede i det varme rommet og vet lite om hva som foregår. Jeg kan derfor foreslå et svært enkelt virkemiddel for å opprette den kontrollen. Gjør en enkel installasjon av et termometer. Det koster ikke mange kronene, men gjør nytten sin. Hvor avansert du vil foreta installasjonen, er bare opp til deg. Du kan felle inn et instrument i instrumentpanelet, og legge opp ledning til føler skikkelig. Eller du kan ta den noe enklere varianten, finne en egnet plass godt synlig til displayet og velge en enkel gate for ledningen inn i motorrommet. Den kan for eksempel festet med strips. Sørg for at føleren er strategisk plassert, det vil si at det er relevant å fange opp temperaturendringer akkurat på dette stedet, for eksempel over motoren. Føleren må plasseres slik at den ikke gnisser eller på annen måte kommer i veien for noen av installasjonene.

En ”føre-var”-installasjon

Det er viktig å vite at alt er ok under overfart, ikke bare at vi tror det er ok fordi hverken lukt, varme eller røyk siver frem. Installasjon av et termometer gir akkurat den kontrollen. Vi har valgt en ekstremt billig løsning, et termometer med giver innkjøpt hos Clas Ohlson for den nette sum av 229 kroner. Den består av et display, tre meter ledning med en føler i enden. Instrumentet måler fra -4o til + 100 grader, så det burde under enhver omstendighet være langt innenfor grensene.
Dette skal være en ”føre-var”-installasjon og varsle deg om at en utvikling er på gang før uhellet er et faktum, enten det er tilløp til røyk- eller brann, eller at mangel på lufttilførsel skaper en uønsket situasjon.

Maks 20 grader mer
For varm luft gir dårlig forbrenning og soting.
Kanskje du spør om hvor varmt det egentlig skal være i et motorrom, hva som er normalen? Da er det en enkel tommelfingerregel å følge; temperaturen der nede skal maksimum, og da snakker vi om en yttergrense, være 20 grader høyere enn utetemperaturen. Er du på båttur i 20 varmegrader, kan du til nød tåle 40 grader i rommet, men helst mindre. Sjekk temperaturen i ditt motorrom. Kanskje du skal tenke på å sørge for bedre lufttilgang? Den lille Ohlsoninnretningen kan enkelt gi svar på det.

Utgave: 

Stikkord: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Twitter icon
e-mail icon