Praktisk: SureSeal System - Tett pakkboks

Praktisk: SureSeal System - Tett pakkboks

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Pakkbokser er en teknologi som har vært henimot uforandret siden skrupropellen så dagens lys. I vår reportasjebåt satt det en fettsmurt og meget velprøvd pakkboks med talgpakning – som aldri ble helt tett. Det er i og for seg uproblematisk og helt vanlig, men et tørt motorrom er å ønske. Dels fordi man da lettere oppdager lekkasjer, dels fordi et tørt motorrom er langt triveligere enn et hvor det alltid ligger litt vann i kjølen. Vi monterte derfor en vannsmurt pakkboks fra amerikanske Tides Marine som vi skal teste ut gjennom sesongen.

Enkel montering

Den gamle pakkboksen var fettsmurt og hadde talgpakning, mens den nye er vannsmurt og har en simmerring av gummi. Systemet består av tre hovedkomponenter: Selve pakkboksen (SureSeal), ekstra simmerring(er) (Spare Seal Carrier) og slangekit (Water Pick-Up Kit) for å hente kjølevann til pakkboksen.
I motsetning til den fettsmurte pakkboksen, har SureSeal-systemet kun en simmerring som slutter om akselen og hindrer vannet som står i hylsa å trenge inn i båten. Denne simmerringen smøres og kjøles med sjøvann som hentes fra motorens sjøvannsside. Vannet unnslipper via hylsa. En av fordelene med en vannsmurt hylse at man ikke behøver å lufte hylsa etter at båten har vært på land.
Selv om simmerringen slites, forventes den å ha en levetid på flere hundre driftstimer så lenge den får kjøling og smøring.
Monteringen er enkel, selv om den kan variere noe fra båt til båt, avhengig av motorplassering, type flens osv.

1. AV MED RORET: På de fleste båter må roret av slik at man får trukket ut akselen. Visse båter har roret off-set slik at man kun trenger å demontere propellen for å få ut akselen.
2. LØSNE KLEMFLENSEN: Klemflensen, eller akselflensen, som forbinder akselen og gearet må løsnes slik at akselen kan trekkes ut. Her er akselen kommet på plass igjen.
3. GAMMEL PAKKBOKS: Deretter demonteres og fjernes den gamle pakkboksen, inkludert fettkopp og smøreslange.
4. PLASSERING: Den blå slangen med pakkboksen skyves så inn på akselen og festes til hylsa med slangeklemmer. Før du skyver simmerringen på plass, må du sjekke at akselen ikke har skader og ujevnheter der simmerringen vil slutte om akselen. Disse må eventuelt slipes ned.
5. INN MED AKSEL: Så kan akselen skyves inn igjen og festes til flensen på gearet.
6. EKSTRA SIMMERRING: En av fordelene med SureSeal-systemet er at man kan feste flere ekstra simmerringer på akselen som kan skyves på plass når den gamle er utslitt.
7. FORSIKTIG: For ikke å skade simmerringen, skyves den langs akselen beskyttet av en splittet gummileppe som fjernes når ringen er på plass i SureSeal-enheten.

GJØR-DET-SELV-FAKTA:
I pakken: Komplett pakkboks med water pick-up kit og simmerring.
Du trenger i tillegg: Ingenting, men du bør bestille med ekstra sett simmerring og holder slik at du ikke trenger å trekke akselen neste gang du skal skifte ring. Fåes fra akseldiameter 35 mm og oppover og koster 976 kroner.
Verktøy: Vanlig håndverktøy
Vanskelighetsgrad: 3 av fem skiftnøkler
Bruksanvisning: Meget bra.
Hvor lang tid: 4-6 timer
Trengs fagfolk: Nei
Påvirker CE-merking: Nei
Aktuell ISO-standard: -
Pris for 25 mm: Fra kroner 1.660,-
Pris for 35 mm: Kroner 2.733,-
Produsent: Tides Marine
Norsk importør: Sleipner Motor AS, www.sleipner.no

 

Utgave: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon