Praktisk: Smør som proffene

Praktisk: Smør som proffene

TEKST OG FOTO: JON WINGE

Det gjelder også smøremidler. Vi har lang erfaring med to av dem, som er utviklet for å håndtere de samme problemer som vi har på sjøen, nemlig korrosjon og friksjon.

En smarting fra CRC
I dag er langtidsbeskyttelse mot korrosjon forholdsvis enkelt. En rekke herdende produkter for tildekking, fra maling til avanserte polymerer, ordner saken. Problemet oppstår når det er glideflater som skal beskyttes. Da er det fettets tur, og moderne smøremidler har gjort et voldsomt jump fra den vanlige ”grisen” – grease, som smørefettet heter på engelsk. I dag er den helt ute. Nå får industrien – til havs og på land – moderne fettyper som ikke er så mye fett egentlig, men syntetiske løsninger som bruker elektrostatiske bindinger og molekylærteknologi for å holde seg på plass og ”bære” deler i bevegelse. Den sterke molekylære bindingen holder også oksygenet på avstand – og dermed rusten. Lithium og kalium er blant de nye vidunderstoffene.

Mange av disse er dessverre ikke til å få tak i pakninger små nok for oss, men det industrielle spekteret har en del snadder å tilby likevel. Slik som det enestående smørefettet ST 350 STOR & LUBE fra CRC. Varemerket kjenner de fleste fra før, særlig fra ”verktøy på boks” i kvalitetene 5.56 og 6.66. De penetrerer godt og fordriver fuktighet. Til en viss grad beskytter de også mot rust, men virkningen er kort. De har også en viss smørende effekt, men de har ikke langtids smøreevne.

Fett på sprayboks
Dette moderne smørefettet på sprayboks har en utrolig penetreringsevne (det trenger inn over alt), og det klamrer seg ekstra godt til metaller. Selv brukte vi den blant annet for å gjenopplive/restaurere jernskruene til presenningsstativet. De var rustne og fæle og lot seg nesten ikke bevege i gjengene. En dusj med 320 STOR & LUBE løsgjorde dem, og beskyttet dem senere slik at de ikke rustet mer de to årene vi fortsatt hadde denne båten (og stativet).

Som smøremiddel, og som rustbeskyttelse av skruene til opplagsstøttene, er det uovertruffent. Middelet består av, i tillegg til høyraffinert mineralolje, kaliumsulfonat og isoheksaner – ”trylleformler” med betydelig imponatoreffekt, men dette er altså moderne kjemi som forskningen har gitt oss, og som har forbedret industrielle smøremidler vesentlig. Og ettersom det ikke er ”til båt”, men et produkt for industrien, er det billig: 300 milliliter koster godt og vel hundrelappen. Importøren Panvulk på telefon 22 51 48 00 forteller deg hvor du får kjøpt det nærmest der du bor. Broren heter SP 400 og er en enda bedre rustbeskytter, men den har ikke like gode smørende egenskaper. Skal noe lagres over lengre tid, er den imidlertid suveren.

Kjedespray for MC
I mange tilfeller trenger vi smøremidler som ikke bare holder seg på plass, men som dessuten har ekstrem bæreevne. Har du noen gang reflektert over hvilke ekstreme krav som stilles til det som skal smøre drivkjedet til en tung motorsykkel? Tappene og rullene bærer 150 hk eller mer i rivende fart. Det spesifikke trykket er enormt på grunn av de små anleggsflatene. Sentrifugalkraften søker å slynge vekk smøringen, likevel blir det på sin post og holder metalldelene fra hverandre. Og så må det tåle kraftig vannsprut, for et MC-kjede blir ofte dyktig sprayet nedefra av vann med mye møkk.
De fleste moderne motorsykkelkjeder er derfor beskyttet med O-ringer i begge ender av hvert ledd, hovedsakelig for å holde veiskitt ute. Det betyr at MC kjedespray også må være snill mot kunststoffer som syntetisk gummi. MC kjedespray er lett å få tak i; du får det over alt hvor de selger motorsykler. Du finner det der de selger motorsykler, og prisen er rundt en hundrelapp.

Utgave: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Twitter icon
e-mail icon