Praktisk: Smør som proffene

Praktisk: Smør som proffene

TEKST OG FOTO: JON WINGE

Det gjelder også smøremidler. Vi har lang erfaring med to av dem, som er utviklet for å håndtere de samme problemer som vi har på sjøen, nemlig korrosjon og friksjon.

En smarting fra CRC
I dag er langtidsbeskyttelse mot korrosjon forholdsvis enkelt. En rekke herdende produkter for tildekking, fra maling til avanserte polymerer, ordner saken. Problemet oppstår når det er glideflater som skal beskyttes. Da er det fettets tur, og moderne smøremidler har gjort et voldsomt jump fra den vanlige ”grisen” – grease, som smørefettet heter på engelsk. I dag er den helt ute. Nå får industrien – til havs og på land – moderne fettyper som ikke er så mye fett egentlig, men syntetiske løsninger som bruker elektrostatiske bindinger og molekylærteknologi for å holde seg på plass og ”bære” deler i bevegelse. Den sterke molekylære bindingen holder også oksygenet på avstand – og dermed rusten. Lithium og kalium er blant de nye vidunderstoffene.

Mange av disse er dessverre ikke til å få tak i pakninger små nok for oss, men det industrielle spekteret har en del snadder å tilby likevel. Slik som det enestående smørefettet ST 350 STOR & LUBE fra CRC. Varemerket kjenner de fleste fra før, særlig fra ”verktøy på boks” i kvalitetene 5.56 og 6.66. De penetrerer godt og fordriver fuktighet. Til en viss grad beskytter de også mot rust, men virkningen er kort. De har også en viss smørende effekt, men de har ikke langtids smøreevne.

Fett på sprayboks
Dette moderne smørefettet på sprayboks har en utrolig penetreringsevne (det trenger inn over alt), og det klamrer seg ekstra godt til metaller. Selv brukte vi den blant annet for å gjenopplive/restaurere jernskruene til presenningsstativet. De var rustne og fæle og lot seg nesten ikke bevege i gjengene. En dusj med 320 STOR & LUBE løsgjorde dem, og beskyttet dem senere slik at de ikke rustet mer de to årene vi fortsatt hadde denne båten (og stativet).

Som smøremiddel, og som rustbeskyttelse av skruene til opplagsstøttene, er det uovertruffent. Middelet består av, i tillegg til høyraffinert mineralolje, kaliumsulfonat og isoheksaner – ”trylleformler” med betydelig imponatoreffekt, men dette er altså moderne kjemi som forskningen har gitt oss, og som har forbedret industrielle smøremidler vesentlig. Og ettersom det ikke er ”til båt”, men et produkt for industrien, er det billig: 300 milliliter koster godt og vel hundrelappen. Importøren Panvulk på telefon 22 51 48 00 forteller deg hvor du får kjøpt det nærmest der du bor. Broren heter SP 400 og er en enda bedre rustbeskytter, men den har ikke like gode smørende egenskaper. Skal noe lagres over lengre tid, er den imidlertid suveren.

Kjedespray for MC
I mange tilfeller trenger vi smøremidler som ikke bare holder seg på plass, men som dessuten har ekstrem bæreevne. Har du noen gang reflektert over hvilke ekstreme krav som stilles til det som skal smøre drivkjedet til en tung motorsykkel? Tappene og rullene bærer 150 hk eller mer i rivende fart. Det spesifikke trykket er enormt på grunn av de små anleggsflatene. Sentrifugalkraften søker å slynge vekk smøringen, likevel blir det på sin post og holder metalldelene fra hverandre. Og så må det tåle kraftig vannsprut, for et MC-kjede blir ofte dyktig sprayet nedefra av vann med mye møkk.
De fleste moderne motorsykkelkjeder er derfor beskyttet med O-ringer i begge ender av hvert ledd, hovedsakelig for å holde veiskitt ute. Det betyr at MC kjedespray også må være snill mot kunststoffer som syntetisk gummi. MC kjedespray er lett å få tak i; du får det over alt hvor de selger motorsykler. Du finner det der de selger motorsykler, og prisen er rundt en hundrelapp.

Utgave: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Twitter icon
e-mail icon