Praktisk: De beste tipsene for tetting og liming

Praktisk: De beste tipsene for tetting og liming

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

Tidligere kalte vi de fleste lim- og tetningsmidler for silikon. Siden gikk vi over til å kalle dem Sikaflex, eller bare Sika. Ingen av delene er riktig. Silikon bruker vi knapt båten, og Sikaflex er et merkenavn.

   De aller fleste av oss har en patron eller tube med lim- og tetningsmiddel i båten. Den bruker vi til det meste, enten det er noe som skal limes, tettes eller fuges. Og vi bruker den både under dekk, på dekk og under vannlinjen. Silikon er fy. Riktignok finnes det, blant annet hos Biltema, noe som kalles maritim silikon på vanlige patroner. Det har vi med hell brukt til liming og annet under dekk, men vi har ikke tatt sjansen på å bruke det på utsatte steder. Stoffene vi bruker i båten som universalmiddel til liming, fuging og tetting er 1-komponent polyuretanbaserte. De er fleksible, limer godt, tetter godt og er overmalbar – for eksempel av bunnstoff. Aktuelle midler skal også tåle saltvann, kloakk fra toalettanlegg, olje, diesel og kjemikalier. Ingen av midlene er dog varig bestandig mot oljeprodukter og kjemikalier

Mange merker
Det finnes en mengde lim- og tetningsmidler på markedet. Blant de mest kjente er Sikaflex, Tec7 og PL 400. Casco har en Marin & Teknisk fugelim, som også tåler saltvann. De brukes stort sett på samme måte, og vi har ikke belegg for å si at det ene produktet er bedre enn det andre. Vi har brukt ulike lim- og tetningsmidler i en årrekke, og opplever i liten grad forskjell på dem. Når Sikaflex og Tec7 er blitt så innarbeidet blant båtfolk har det nok sammenheng med at dette er trygge og gjennomprøvde produkter. Båtfolk vet rett og slett at dette er produkter som fungerer, og det gir en viss trygghet. Selvfølgelig har det også sammenheng med at det er dette som i stor grad selges i båtutstyrsbutikkene. Om man foretrekker Sikaflex eller Tec7 er i stor grad en smakssak, på lik linje om man foretrekker det ene poleringsmiddelet fremfor det andre. Vi opplever muligens Tec7 som litt enklere å jobbe med, og den holder seg også lengre myk i åpnet patron. Vær oppmerksom på at særlig Sika har et stort antall ulike produkter, og det er lett å gå seg vill i hvilket produkt som er det rette. Det som brukes som universal lim- og tetningsmiddel i båt er Sikaflex 291, i nyere utgave med tilleggsbetegnelsen i (291i). Sikaflex har andre produkter som også anvendes i båt, blant annet til nating av tredekk. Vår anbefaling er å kjøpe lim- og tetningsmiddel i en båtutstyrsbutikk. De har de rette produktene, beregnet for maritim bruk. Kjøper du for eksempel i en byggvarebutikk kan du ende opp med feilt produkt. Vær likevel oppmerksom på at det kan være store prisforskjeller, gjerne mer enn 50%. De fleste lim- og tetningsproduktene kommer i ulike farger, mest vanlig hvit, sort og grå. De kommer også i ulike forpakninger, mest vanlig som vanlig 310 ml patron for fugepistol/patronsprøyte og som tube på rundt 100 ml. Prismessig vil det bli mye rimeligere å kjøpe patroner, cirka halve prisen. Det er dessuten mye vanskeligere å jobbe med tube enn med pistol. Likevel kan det være greit å ha en tube på lur, i tilfellet du plutselig har brukt for tetningsmiddel. Kanskje bare et skruehull som skal tettes eller en liten lekkasje som skal utbedres. For større jobber bør du gå for patron. Husk at lim- og tetningsproduktene til en viss grad er ferskvare. Typisk holdbarhet ett år.

Det enkleste er pistol
Skal du gjøre et stykke jobb med lim- og tetningsmiddel går arbeidet mye greiere om du har skikkelig verktøy. En fugepistol, også kalt fugesprøyte, får du for 30 kroner og oppover. Med mindre du bare skal gjøre en liten jobb vil vi anbefale en litt kraftigere pistol enn de rimeligste. De har en tendens til å være veldig skramlete og legger ofte limet ganske ujevnt. Vi har prøvd en ny fugepistol fra Wolfcraft (modell MG-300), kjøpt hos Clas Ohlson for knapt 200 kroner. Den er rett og slett en fryd å jobbe med. For det første er det veldig enkelt å sette patronen på plass, og like enkelt å ta den av. Den største fordelen er likevel at den har en automatisk dryppstoppfunksjon, noe som hindrer masse griseri. Utførelsen er i slagfast plast, noe som gjør at du ikke har noe som ligger og ruster i båten. Leveres med fem års garanti. Det finnes også andre profesjonelle fugepistoler, til og med dem som går på strøm. Uansett om du bruker tube eller pistol vil du oppleve at dersom det er kaldt, så er det vanskeligere å jobbe med stoffet. Et tips er å varme tuben eller patronen litt om du skal utføre jobben når det er kaldt i været. Bør ikke brukes om det er kaldere enn 10 varmegrader, og heller ikke om det er mer enn 40 grader. Ideell arbeidstemperatur er mellom 15 og 25 varmergrader.

Rengjøring er avgjørende
Når du jobber med lim- og tetningsmidler, er dette med rengjøring helt avgjørende. Du må aldri legge stoffet på smussete og fettet underlag. De fleste produsentene har spesialmidler for rengjøring og avfetting, men vi synes rødsprit fungerer utmerket. Eventuelt kan du bruke aceton, men da med varsomhet – kan skade enkelte plast- og gummiprodukter. Sørg for å fjerne smuss og støv, vask deretter alt som skal limes med rødsprit eller tilsvarende. Om man skal lime mot vanskelig underlag kan man eventuelt bruke spesiell primer. Sika har ulike primer-produkter, blant annet en universalprimer. Lim- og tetningsmidler hefter enda bedre om man behandler limflatene med fint sandpapir eller smergelpapir på forhånd. Husk å vaske bort pussestøvet.

Fine fuger
Å legge fine fuger med Sikaflex/Tec7, eller tilsvarende, krever litt trening og et godt håndlag. Det blir lett forferdelig mye griseri. La oss si at du skal legge en ny fuge over en sammenføying, for eksempel mellom skrog og dekk. Du begynner med å ta bort løst, gammelt tetningsmiddel. Deretter rengjør du grundig området hvor du skal legge lim- og tetningsmasse med rødsprit eller tilsvarende. Bruk eventuelt primer på området. Legg så maskeringsteip på begge sider av fugen. Bruk fugepistol og legg et mest mulig jevnt lag med fugestoff. Prøv å unngå luftbobler. Ha en kopp med såpevann for hånden, eventuelt spesialmiddel for bruk til å glatte lim- og tetningsmiddel. Da unngår man at middelet klistrer seg til fingeren. Dypp fingeren i såpevannet og stryk over tetningsmiddelet slik at det blir en jevn og glatt kant, mest mulig ut i null mot teipen. Du må gjerne dyppe fingeren flere ganger i såpevannet under arbeidet. Når du er fornøyd med fugen tar du bort teipen. Tetningsmiddelet vil da løsne litt i kantene. Dypp på nytt fingeren i såpevann og stryk forsiktig over fugen, da legger den seg fin på plass. Pass på å la tetningsmiddelen tørke og herde før du bruker båten. Om du har grist med tetningsmiddelet, noe som ofte skjer, tørkes det bort så raskt som mulig med rødsprit eller spesialmiddel (som Sika Remover-208). Rødsprit kan også brukes til å fjerne tetningsmiddel fra hender og verktøy. Metoden kan brukes en rekke steder i båten, for eksempel om du skal legge tetningsmiddel rundt vinduer, rundt luker og så videre. Det finnes også spesialmidler for tetting av vinduer. Tips: Om du ikke har gjort dette før, prøv deg litt frem før du skal legge ny fuge på et synlig sted.

Lime og tette
Som navnet tilsier virker produktene både som lim og som tetting. For at resultatet skal bli bra er det avgjørende at det gjøres skikkelig. La oss si at du skal montere en ny dekksluke. Begynn nok en gang med lett pussing med fint sandpapir/smergel og deretter grundig rengjøring av alle flater – rødsprit eller tilsvarende. Legg så et jevnt lag med Sikaflex/Tec7 enten på rammen til luken eller rundt hullet luken skal stå i. Om området er bredt kan du legge tetningsmassen i sikksakk. Fyll gjerne litt ekstra i der det er skruehuller. Sett så luken på plass, beveg litt på den for å fordele tetningsmiddelet. Det er nå mange gjør feil. For du skal ikke skru luken hardt på plass ennå. Skru den lett til, vent så minst ett døgn før du skrur skikkelig til. Skrur du hardt til umiddelbart skvises tetningsmiddelet ut, med den følge at den limes dårlig og tetningen blir heller ikke god. Om du derimot skrur til etter cirka ett døgn vil tetningsstoffet fungere som en gummipakning. Når skruene er teitet til kan du bruke en tapetkniv for å skjære bort overflødig lim- og tetningsmiddel. Pass på at du ikke skjærer for dypt. Samme fremgangsmåte som beskrevet ovenfor brukes til skroggjennomføringer, men her er det enda viktigere at du gjør grundig arbeid. Fremgangsmåten er beskrevet i Båtmagasinets nr 07/2012. Det avgjørende her er at skroggjennomføringen ikke skal strammes skikkelig til før etter at lim- og tetningsmiddelet har tørket cirka ett døgn, slik at det får anledning til å danne en pakning. Nå skal det sies at de fleste båtprodusentene ikke bruker denne fremgangsmåten, de skrur til med en gang. Det har rett og slett sammenheng med at de ikke har tid til å vente så lenge. Beskrevet metode kan videre brukes om tetningsmiddelet skal virke som støtabsorbering. Skal du for eksempel montere en brakett for pumpe, dieselvarmer eller annet legger du rikelig med tetningsstoff mellom brakett og underlag. Vent minst ett døgn før du skrur den til. Da oppnår du at det blir en støtabsorberende pakning som hindrer vibrasjoner.

Du trenger:

Maritim lim- og tetningsmiddel  (Sikaflex, Tec7, PL 400 eller tilsvarende)

Fugepistol

Rengjøringsmiddel, for eksempel rødsprit eller spesialprodukt

Filler, for å tørke bort overflødig middel

Tapetkniv eller annen skarp kniv, eventuelt også en skrape

Såpevann eller spesialprodukt for å glatte/forme med

Maskeringsteip

Forberedelse:

Fjern løs maling, gammelt tetningsmiddel osv.

Sørg for at overflatene som skal påføres lim- og tetningsmiddel er ren, tørr og fri for olje og fett.

Rubb flatene litt med fint sandpapir eller smergel. Bruk middel for rengjøring/avfetting slik at flatene blir helt rene.

Mot glatt eller vanskelig underlag, for eksempel stål mot glassfiber, bør du bruke en primer tilpasset det lim- og tetningsmiddel du bruker.

 

Arbeidet:

Pass på at det ikke er for kaldt eller varmt, ikke under 10 grader – helst mellom 15 og 25 grader.

Kutt tuppen av fugespissen så den tilpasses fugebredden. Ved ny patron må du punktere forseglingen på patronen. Kjøp gjerne noen ekstra fugespisser.

Ved fuger brukes maskeringsteip for å avgrense området for påføring av lim- og tetningsmiddel.

Påfør lim- og tetningsmiddel med en fugepistol, mest mulig jevnt og uten luftbobler.

Form og glatt lim- og tetningsmiddel ved å dyppe fingen i såpevann. Da klistrer ikke middelet seg fast til fingeren. Forming av stoffet skal skje før hinnedannelse.

Om lim- og tetningsmiddel skal fungere som en pakning, vent et døgn før du strammer til.

Bruk rensemiddel, rødsprit eller spesialprodukt, til rengjøring der du eventuelt har grist, til rengjøring av verktøy, hender osv.

Skjær bort tørket, overflødig middel med kniv og/eller skrape.

Husk å sette hette på fugespissen, slik at massen ikke tørker i spissen.

 

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon