Prøvekjørt: Silver Eagle Star Cabin 650

Prøvekjørt: Silver Eagle Star Cabin 650



Prøvekjørt: Silver Eagle Star Cabin 650

Råtass med tak

Skinnet kan bedra. Silver Eagle Star Cabin 650 er et eksempel på det. Det trauste utseendet skjuler nemlig en morsom og leken båt.



TEKST OG FOTO: JAN HARRY SVENDSEN



Silverens skrog er i aluminium, mens overbygget og innerlineren er i glassfiber. Dermed kombineres aluminiumsskrogets robuste tøffhet med glassfiberens finish. Dette er Silver ganske alene om å gjøre, og løsningen er vellykket. Silver Eagle Star Cabin er en kabinbåt på 6,5 meter. Det fører utvilsomt til visse kompromisser, men plassen er godt utnyttet og funksjonaliteten er god.

God plassutnyttelse

Båten har åpen pulpit, to kryssholt og et lite baugnebb. I tillegg er det integrert en liten lufteluke på fordekket. Adkomsten akterover skjer via svært smale dollbord, men griperekker på hytta sørger likevel for en viss grad av sikkerhet. Akter har båten et lite dekk og en badeplattform med en fin badeleider.

En skyvedør leder inn i båtens kabin som består av en langsgående benk til babord side, soveplass til to under dekk og førerplass til styrbord. Bak førerstolen er det gjort plass til et lite sete som er montert på tvers av kjøreretningen.

Morsomme kjøreegenskaper

Førerplassen er oversiktlig og fin. Instrumentene er logisk plassert, det samme med ratt og kontrollboks. Det justerbare førersetet gir god støtte og det er lett å finne seg til rette. Under en pleksiglassplate er det mulig å legge fra seg småting, og det er også godt med stuverom ellers i båten.

Til å ha et litt sedat utseende overrasker båten hva kjøreegenskaper angår. Med en 150 hestekrefters Honda utenbordsmotor er båten motorisert opp mot grensen av hva skroget tåler, men ikke over. Skroget går mykt og fint i sjøen, og selv med motoren trimmet ut er det ikke tegn til chinewalk eller andre uregelmessigheter. Faktum er at båten med denne motoren har et solid kraftoverskudd som gjør enhver tur til en kjøreopplevelse.

Tekniske data

Lengde: 6,50 meter

Bredde: 2,40 meter

Vekt: 900 kilo

Anbefalte motorer: 90 - 150 hk

Motor på testbåt: 150 hk

Toppfart: 41 knop

Drivstoff: 110 liter

CE-kategori: C

Pris, bare båt: 275.850,-

Pris med 150 hk (Mercury Optimax): 408.970;-

Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon