Prøvekjørt: Finnmaster 5700 Open

Prøvekjørt: Finnmaster 5700 Open



Prøvekjørt: Finnmaster 5700 Open



Usnobbete

Finnmaster 5700 Open fanger det essensielle innen båtlivet. Det er god plass og brukbart med komfort, men er langt fra å være overdådig eller prangende.



TEKST OG FOTO: JAN HARRY SVENDSEN



Vi gjør 35 knop, og 90 hesteren fra Mercury har ikke mer å gi. Det er litt synd, fordi båten ville vært mer leken med en 115 hester på akterspeilet. Med 90 hesteren blir den vel sedat, og den beskjedne motoriseringen yter ikke skroget full rettferdighet. Spesielt fordi man ikke har noe å gå på rent ytelsesmessig. Støynivået fra Mercury sin to-takter er heller ikke ideelt all den tid man må benytte så mye av motorens ressurser for å holde en anstendig hastighet.

Skrog fra Walkaround

Skroget stammer opprinnelig fra Finnmasteer 5700 Walkaround, Det borger for gode kjøreegenskaper. Grepet i sjøen er godt, og båten har ingen tendenser til å ville hugge eller slippe. Forutsigbarheten er også god, og skroget går mykt og behagelig.

Rent bortsett fra skroget er det ikke flere likheter mellom de to Finnmasterne. Open har vindskjerm og en klassisk løsning med to enkle bøtteseter og akterbenk. Foran vindskjermen er det en form for bowriderløsning, men uten U-sofa. En L-formet benk begynner forut og avslutter mot skottet på styrbord side. Resten er åpen dekksplass. Riktignok gir løsningen noe mer plass å bevege seg på her fremme, men det blir litt usosialt når alle må sitte på rekke. Antall personer som komfortabelt kan oppholde seg her begrenses også. Gjennomgangen skjer gjennom vindskjermen og ved å åpne en luke i underkant av vindskjermen.

Godt med stuverom

Bøttesetet for passasjeren, så vel som for føreren, er montert på pidestaller og kan snues samt justeres i lengderetningen. Førerplassen er viselig innrettet, men overkanten av vindskjermen havner rett i synsfeltet når du kjører. Gasshåndtaket kunne dessuten vært plassert noe lavere.

Det er godt med stuverom i båten. Både under sofaen forut, i de to konsollene under vindskjermen og under aktersofaen er det godt med plass. Et eget rom under dørken til lengre gjenstander viser at Finnmaster har prioritert å lage en praktisk båt, noe har lykkes med. En smart løsning er også "stuverommet" til kalesjen.

Brukervennlig

I første rekke er Finnmaster 5700 Open en brukervennlig båt. Adkomsten til motoren er god, takket være to plattformer på hver side av den. Disse fungerer også fint som badeplattformer, og badestigen er montert til styrbord.

Akter har man to gode kryssholt og et lite dreggrom. Forut er det åpen pulpit, dreggluke og to kryssholt.

Konklusjon

Alt i alt er båten et trivelig bekjentskap. Båten utgir seg ikke for å være mer enn hva den er, og er således et folkelig alternativ. Her hjemme leveres Finnmaster 5700 Open med Yamaha motorer som standard. I tillegg kan du få en Comfort-versjon med noe bedre spesifikasjoner rent utstyrsmessig.

Tekniske data

Lengde: 5,7 meter

Bredde: 2,3 meter

Vekt: 710 kilo

Motor: fra 80 til 115 Hk

Drivstoff: 100 liter, fast tank

Pris bare båt: 151.600,-

Pris med Yamaha F100: 270.000,-

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon