Prøvekjørt: Finnmaster 5700 Open

Prøvekjørt: Finnmaster 5700 Open



Prøvekjørt: Finnmaster 5700 Open



Usnobbete

Finnmaster 5700 Open fanger det essensielle innen båtlivet. Det er god plass og brukbart med komfort, men er langt fra å være overdådig eller prangende.



TEKST OG FOTO: JAN HARRY SVENDSEN



Vi gjør 35 knop, og 90 hesteren fra Mercury har ikke mer å gi. Det er litt synd, fordi båten ville vært mer leken med en 115 hester på akterspeilet. Med 90 hesteren blir den vel sedat, og den beskjedne motoriseringen yter ikke skroget full rettferdighet. Spesielt fordi man ikke har noe å gå på rent ytelsesmessig. Støynivået fra Mercury sin to-takter er heller ikke ideelt all den tid man må benytte så mye av motorens ressurser for å holde en anstendig hastighet.

Skrog fra Walkaround

Skroget stammer opprinnelig fra Finnmasteer 5700 Walkaround, Det borger for gode kjøreegenskaper. Grepet i sjøen er godt, og båten har ingen tendenser til å ville hugge eller slippe. Forutsigbarheten er også god, og skroget går mykt og behagelig.

Rent bortsett fra skroget er det ikke flere likheter mellom de to Finnmasterne. Open har vindskjerm og en klassisk løsning med to enkle bøtteseter og akterbenk. Foran vindskjermen er det en form for bowriderløsning, men uten U-sofa. En L-formet benk begynner forut og avslutter mot skottet på styrbord side. Resten er åpen dekksplass. Riktignok gir løsningen noe mer plass å bevege seg på her fremme, men det blir litt usosialt når alle må sitte på rekke. Antall personer som komfortabelt kan oppholde seg her begrenses også. Gjennomgangen skjer gjennom vindskjermen og ved å åpne en luke i underkant av vindskjermen.

Godt med stuverom

Bøttesetet for passasjeren, så vel som for føreren, er montert på pidestaller og kan snues samt justeres i lengderetningen. Førerplassen er viselig innrettet, men overkanten av vindskjermen havner rett i synsfeltet når du kjører. Gasshåndtaket kunne dessuten vært plassert noe lavere.

Det er godt med stuverom i båten. Både under sofaen forut, i de to konsollene under vindskjermen og under aktersofaen er det godt med plass. Et eget rom under dørken til lengre gjenstander viser at Finnmaster har prioritert å lage en praktisk båt, noe har lykkes med. En smart løsning er også "stuverommet" til kalesjen.

Brukervennlig

I første rekke er Finnmaster 5700 Open en brukervennlig båt. Adkomsten til motoren er god, takket være to plattformer på hver side av den. Disse fungerer også fint som badeplattformer, og badestigen er montert til styrbord.

Akter har man to gode kryssholt og et lite dreggrom. Forut er det åpen pulpit, dreggluke og to kryssholt.

Konklusjon

Alt i alt er båten et trivelig bekjentskap. Båten utgir seg ikke for å være mer enn hva den er, og er således et folkelig alternativ. Her hjemme leveres Finnmaster 5700 Open med Yamaha motorer som standard. I tillegg kan du få en Comfort-versjon med noe bedre spesifikasjoner rent utstyrsmessig.

Tekniske data

Lengde: 5,7 meter

Bredde: 2,3 meter

Vekt: 710 kilo

Motor: fra 80 til 115 Hk

Drivstoff: 100 liter, fast tank

Pris bare båt: 151.600,-

Pris med Yamaha F100: 270.000,-

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon