Prøvekjørt: Crownline 270 CR

Prøvekjørt: Crownline 270 CR



Prøvekjørt: Crownline 270 CR



Fullkommen amerikaner?

Uteplassen er fin, D4-motoren er stor nok i massevis og plassen er godt utnyttet. Med prislapp på nærmere millionen kunne enkelte detaljer vært bedre.

TEKST: JAN HARRY SVENDSEN



Med en bredde på bare 2,59 meter og en lengde på 8,74 meter er Crownline 270 CR en lang og relativt smal båt. I den grad det merkes, er det i første rekke på kjøreegenskapene. Her er det ikke bare å gi gass, man må kjøre aktivt.


Motor så det holder

Motoriseringen - en Volvo Penta D4 260 - er mer enn adekvat. På topp gjør båten om lag 35 knop med denne motoren. Dersom du trimmer drevet for langt ut, legger båten seg over på siden. Det er ubehagelig. I tillegg til det må du til enhver tid være klar til å justere trimplanene. For den aktive fører er selvsagt ikke det noe problem, heller en kilde til glede. For turisten som bare skal en tur på fjorden kan det lett bli en kime til irritasjon.

Motorens 260 hestekrefter og høye dreiemoment ved lave turtall gjør kort prosess med planingsterskelen. Båten skyter opp av vannet, og et solid kraftoverskudd er tilgjengelig gjennom hele fartsregisteret. Men fra samlebåndet leveres Crownline ikke med dieselmotorer, kun bensin. Derfor har noe skjedd på veien fra USA og til Norge. I Tyskland taes originalmotoren ut, og byttes med den dieselmotoren kunden har bestilt. I tillegg blir den mekaniske Teleflex-styringen byttet ut med hydraulisk styring.

God plassutnyttelse

Plassmessig merker man ikke så mye til at Crownline tross alt er ganske smal. Plassutnyttelsen er god, og uteplassen er godt utnyttet. Akter finnes en sittegruppe, som i realiteten er en stor pute avdelt med en ryggstøtte. Dermed har man èn del som vender fremover og èn del som vender akterover. Å sitte her er langt fra komfortabelt. Crownline har ubegripelig nok montert en griperekke rundt puten som vender ut mot badeplattformen. Denne er høyere enn puten og gjør det nærmest umulig å sitte komfortabelt, all den tid denne borer seg inn i lårene dine.

Ryggstøet kan vippes frem, slik at aktersofaen blir en solseng. Bak førerbenken er det nok en benk, men noe komfortabelt ryggstø har den ikke. Det sørger de harde plastdekslene som er montert bakpå førerbenkens ryggstø for. Mot skrogsiden til babord er det også en benk, faktisk minner denne mer om en sjeselong. Her er det fint plass til tre, eventuelt èn i suveren komfort. Førerbenken rommer to personer, og man har muligheten til å vippe opp sitteputen slik at man også kan stå og kjøre.

En liten vask er det også gjort plass til. Denne er plassert mot skrogsiden til babord. Vasken har en svært robust slingrekant og et enkelt blandebatteri. Under vasken er det en kjøleboks.

Lite plass til elektronikk

Førerplassen er oversiktlig. Instrumentene er lettleste, og bryterne er logisk plassert. Ratt og kontrollboks har også en fornuftig plassering, og føreren har god plass. Dessverre har rattet en lakkert plastplate som visstnok skal være pen, men den er i beste fall ubehagelig. De spisse støpekantene på baksiden av dekselet er ikke gode å hvile fingrene mot. Vi savner dessuten et kartbord, og på en båt hvis skrog forutsetter aktiv bruk av trimplanene bør det også være indikatorer som viser trimplanenes posisjon. Om du liker elektronikk som plotter og ekkolodd vil du dessuten få en utfordring. Her finnes nemlig ingen plass til å bygge inn slikt utstyr. Løsningen blir da å montere dette på toppen av instrumentpanelet, noe som er lite heldig for sikten når du sitter og kjører.

Under dekk merker man heller ikke så mye til at vi tross alt har å gjøre med en smal båt, og på samme måte som ute har Crownline utnyttet plassen maksimalt. Forut finnes en U-sofa med et bord som også kan brukes som utfyllingsplate. Det gir god soveplass til to, men å spise ved bordet kan nok bli interessant. Sjelden har vi støtt på noe mer vaklevorent.

Byssa har god arbeidshøyde, men mangler slingrekant. Vasken er integrert i benkeplaten, og blandebatteriet leverer varmt og kaldt vann. Det er brukbart med stuveplass i skapene, og man har god plass til mat i kjøleskapet. Et bluss og en mikrobølgeovn er standard.

En stikklugar rommer to voksne. Det er godt med lys, og lufting skjer via et koøye.

Enkelt toalettrom

Toalettrommet er plassert mot skottet og skrogsiden styrbord. Her finnes en vask, og et blandebatteri hvor svanehalsen kan trekkes ut og brukes som dusj. Toalettet er relativt enkelt. Under vasken er det et lite skap, og det er en hylle plassert langs skrogsiden. Denne er plassert relativt høyt, og egner seg derfor best til gjenstander man ikke bruker så ofte. Vasken har ingen slingrekant, trass i at man har god nok plass til å sette enkelte ting fra seg her. Et koøye med netting sørger for luft, i tillegg til at en elektrisk vifte sørger for sirkulasjon.

Adkomsten til fordekket er god, gjennom en åpning i vindskjermen. Trinnene opp er gode, og på dekk er det antiskli-mønster. Vi savner en åpen pulpit som ville gjort ilandstigning enklere. Båten er utstyrt med ankerrulle og har et stort dreggrom, i tillegg til pop-up kryssholt både forut og ved vindskjermen. Akter er det ordinære kryssholt. Ombordstigning når båten ligger ved brygga skjer via badeplattformen.

Dårlig finish

Alt i alt byr Crownline 270 CR på god plassutnyttelse og godt med sitteplasser ute. Lugarkapasiteten og toalettrommet gjør den egnet til kortere overnattingsturer. I sjøen er den leken, og gjør krav på aktiv kjøring. Motoren har et rikelig kraftoverskudd og sørger for høy toppfart og rask akselerasjon, men pass på så du ikke trimmer for langt ut. Da faller båten over på siden.

Finishen er dårlig. Trearbeidene er slette, med avskallinger og en overflate som ser billig ut. Bordet i salongen har samme dårlige finish, og det blir ikke bedre at det er så vaklevorent at man bare venter på at det skal gå over ende. Når produsenten i tillegg ikke har tatt seg bryet med å fjerne gradene på baksiden av dekorplaten på rattet er det ingen tvil om at Crownline har et stykke igjen før den kan måle seg med de beste. Kanskje er vi vel kritiske, men vi snakker tross alt om en båt hvis pris nærmer seg millionen. I denne prisklassen finnes det mye bra som denne båten konkurrerer mot.

Tekniske data

Lengde: 8,15 m

Bredde: 2,59 m

Vekt: Ca. 3.400 kg

Vann: 110 l

Septik: 95 l

Diesel: 322 l

Motor i testbåt: Volvo Penta D4 260

Maks motor: 430 hk

Toppfart testbåt: 35 knop

CE-kategori: B

Pris fra: 718.000,-

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon