Prøvekjøring: Suzukis nye store

Prøvekjøring: Suzukis nye store



Prøvekjøring: Suzukis nye store

500 hk på akterspeilet

Med en effekt på hele 250 hk er den nye Suzuki DF 250 verdens sterkeste firetakts utenbordsmotor. Vi har prøvekjørt motoren på forskjellige båter under lanseringen i USA, blant annet på en båt med dobbeltinstallsjon.

Tekst: Lars H. Lindén



På bare syv år har japanske Suzuki faset ut hele sitt gamle program av totaktere og erstattet det med firetaktere. Minst er en firehester, og størst er denne nyheten med 250 hk som ble vist i Florida sammen med en 200 og en 225 hk. Samtlige er V6-motorer med et slagvolum på 3,6-liter og med en sylindervinkel på 55 grader. En spiss vinkel som dette bidrar blant annet til at motorene blir smale, og at de dermed egner seg godt i dobbeltinstallasjoner.

Motorteknisk er de nye motorene fra Suzuki på et høyt nivå. Et reduksjonsgir gjør at man får utnyttet motorens dreiemoment til det fulle og dermed kan bruke 16 toms propeller. I tillegg har hver sylinder en egen coil, og tomgangen er datastyrt, noe som sikrer jevnt turtall uansett belastning. Fordelen med dette systemet gjør seg blant annet gjeldende ved fiske. I tillegg har motorene en generator som genererer 38 Ampere ved 1.000 omdreininger i minuttet. På topp er ytelsen 54 Ampere.

Variable ventiltider

Mest interessant er likevel det faktum at Suzuki nå også satser på variable ventiltider på sin største motor. Systemet, som har vært brukt i biler i flere år, gir en rekke fordeler, ikke minst fordi man får et høyere dreiemoment over et større turtallsområde.

Nok en godbit for techno-freaker er det at Suzuki har utstyrt de tre største motorene med variabel innsugsgeometri. Enkelt fortalt består systemet av et spjeld i innsugsmanifolden som åpner seg ved høye turtall. Fordelene er høyere effekt på høye turtall og høyere dreiemoment på lave turtall.

Drøyt en kilo per hk

Rent konstruksjonsmessig har også Suzuki lagt seg i selen. Motorene er forsøkt gjort så små som mulig, og ved å forskyve motorblokken, oppnår man at noe av motorens vekt kommer mer inn i båten. Å sammenlikne en firetakters 250 hk utenbordsmotor med en 225 hk blir ikke korrekt, spesielt ikke siden Suzuki også har dette i sitt program.

Med en stammelengde på 25 tommer veier 250 hk 263 kilo, noe som tilsvarer drøye kiloen per hestekraft. Ønsker du ekstra lang stamme (30 tommer), blir vekten 268 kilo.

Lavt støynivå

Under lanseringen fikk vi anledning til å prøve motorene på forskjellige båter. Både fart og forbruk ligger på nivåer man kan forvente seg gitt motorens effekt. Akselerasjonen er svært god, og støynivået lavt. I 30 knop målte vi støynivået ved førerens øre til bare 83 desibel, og på lav hastighet (7 knop) var støynivået helt ned i 55 desibel.

Til Norge kommer de nye motorene rundt årsskiftet. Foreløpig er ikke prisene klare, men både 200 og 225 hk bør nok ligge i et prisleie som ikke er så langt fra konkurrentene.



Tekniske data

Motor DF 200 DF 225 DF 250

Effekt (Hk) 200 225 250

Antall sylindre V6 V6 V6

Slagvolum (ccm) 3.600 3.600 3.600

Antall ventiler 24 24 24

Ventilstyring DOHC DOHC DOHC med variable ventiltider

Maks. turtall (o/min) 6.000 6.000 6.100

Utveksling 2,29:1 2,29:1 2,29:1

Generator (Ampere) 54 54 54

Stammelengde (i tommer) 25 25/ 30 25/ 30

Vekt (kg) 263 263 263



Testresultater

Motor DF 225 DF 250 2x DF 250

Effekt (hk) 225 250 500

Propell (tommer) 16 x 21,5 16 x 20 16 x 32

Båttype Zodiac Medicine III Edgewater 24 Yellowfin 31

Mål (L x B i meter) 7,3 x 3,0 7,3 x 2,6 9,4 x 2,9

Vekt (kg ) 1.400 2.000 2.400

Marsjfart (knop) 29,5 31,5 39,2

Toppfart (knop) 42 42 51



Merknader:

- Zodiac Medicine III er en RIB.

- Samtlige propeller er av rustfritt stål

- Topp- og marsjfart er målt med 2 til 3 personer om bord.

- Marsjfart er målt etter et gassavdrag som tilsvarer 1.500 o/min.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon