Prøvekjøring: Skager 660

Prøvekjøring: Skager 660



Skager 660

Tilbake til fremtiden

Ingen skal si annet enn at en storsatsing på en åpen snekke med fartspotensiale rundt 13 knop, er friskt. Salen Service AS på Stathelle i Telemark har gjort nettopp det. Gamle Hanto 22 har gjenoppstått ny fasong - og i nye lokaler.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Gamle Hanto 22, som stammer fra Tore Jørgensen og Elwaro Boats, har fått ny dekksform og blitt en robust, selvlesende sjekte, snekke eller kogg. Kjært barn og så videre.

En testtur i et sjeldent vakkert, snøkledd øyrike sør for Brevik, var en herlig påminnelse om at 8-9 knop er en fantastisk fart. Skager 660 er en båt som passer godt inn i skjærgårdslandskapet - og en utmerket bruksbåt som kun krever noen små justeringer før den er helt på topp.

Sjøegenskaper

Det gamle Hanto 22-skroget har fått et lite flaps i vannlinja rundt panserhekken. Med en 28 hk motor (det største alternativet) fikk vi presset båten opp i 12,8 knop. Fortere skal ikke dette skroget gå. Ved en marsjhastighet rundt 8-9 knop, som er en ganske anselig snekkefart, oppfører båten seg eksemplarisk. Svært god svingradius og meget lettmanøvrert. Ved toppfart begynner den å nærme seg grensen for hva skroget takler. Den viser ingen urovekkende tendenser ved harde svingutslag ved toppfart, men den skal heller ikke ha mer motor enn den som sto i vår testbåt. Da vil den begynne å plane på kjølen og oppføre seg ugreit. I de høyere hastighetene reiser forskipet seg ganske mye, noe som krever at man står og kjører.

Snekke-layout

Skager 660 har en meget tradisjonell snekke-layout, med to bakker, en U-benk forut og en benk akter. På forbakken er det en haifinne, to halegatt og et kraftig kryssholt. I dekket er det dessuten en liten dreggkasse til tampen. På hekken det montert to solide kryssholt, påfyllingsflens og en noe større dreggkasse. Rorkulten i teak mangler et hakkebrett, men produsenten har lovet at dette skal på plass. Hekken er forsynt med en riktig solid badestige som det er greit å ta seg om bord via.

Interiør

Helt siden motorene erstattet rigg og seil selv i de små sjektene, har sjektene vært arbeidsbåter. En bra arbeidsdørk og, fremfor alt, et høyt og trygt fribord, er kjennetegn ved en dugelig snekke. Skager 660 har begge deler. I tillegg innfrir den også vår tids sikkerhetskrav, med en bra, selvlensende dørk. Det er lett å bevege seg rundt i båten takket være de høye skrogsidene. Interiøret er veldig enkelt, uten unødvendig staffasje. Det var et tidlig produksjonsnummer vi var ute med. Vi reagerte blant annet på en noe myk motorkasse, og myke benkeluker.

Forut er det en helstøpt U-benk. I denne er det masse stuveplass. På hver side av motorkassen er det montert solide griperekker. Her er det også luftinntak til motoren. I forbakken er det en liten dreggkasse med plass til en tamp. En haifinne er også på plass, samt to halegatt og et solid kryssholt. Langs dollbordet er det montert noen små knuslete veldig knuslete fenderfester. En solid bruksbåt som denne fortjener noe bedre.

Motor/teknisk

Vår testbåt var utstyrt med en Yanmar 2YM30 på 28 hk. Den er lett tilgjengelig under motorkassen - hvor det er meget god adkomst til kjølevannsfilter og grovfilter, foruten øvrige servicepunkter.

Batteriet montert lett tilgjengelig i styrbord stuverom akter. Her fant vi også den manuelle lensepumpa, som definitivt fortjener en bedre og mer brukervennlig plassering. En plastluke i det midtre stuverommet gir adkomst til området under akterbakken hvor tanken befinner seg, og hvor man har en heller kronglete tilgang til stengekranene til selvdreneringen. Rett nok er det tilbakeslagsventiler i silene i dekket, men vi kunne tenkt oss en enklere, manuell stengeanordning. Slangene er forsynt med doble slangklemmer.

Konklusjon

Skager 660 er en solid og rimelig snekke som er en glede å kjøre rundt i. Litt detaljarbeid gjenstår imidlertid. Det enkle båtlivet er undervurdert, og 9 knop er en fantastisk marsjfart. Når snekka i tillegg er selvdrenerende, byr båten på en fantastisk mulighet til nærkontakt med elementene - året rundt. Innenbords diesel med strak aksel tilsier dessuten beste sort driftssikkerhet.



Data Skager 660

Lengde: 6,60 meter

Bredde: 2,40 meter

Vekt tørr båt: 1.000 kg

Drivstoff: 60 liter

Motor: Yanmar fra 13-28 hk

CE-kategori: C

Pris testet båt: Kr 296.800,-

Opplysninger: Salen Service AS, Stathelle, telefon 35 96 27 50, internett: www.skager.no

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon