Prøvekjøring: Morgan 5200

Prøvekjøring: Morgan 5200



Prøvekjøring: Morgan 5200

Påkostet og trygg

For en solbrun ungdom med lyst i blikket må Morgan 5200 være selve idealbåten. Men den har sterke kvaliteter utover å være "raggarbåt".



TEKST: ATLE KNUTSEN



Morgan 5200 er en norskprodusert skjærgårdsjeep med dobbel konsoll på styrbord side. Selv om planløsningen grovt sett ikke tilfører så mye nytt, er det en båt med moderne former og særpreg. Den fremstår som litt eksklusiv og påkostet, med syrefaste beslag og kvalitetsbevisst materialvalg og en mengde praktiske finesser.

Sjøegenskaper

Båten går trygt og stødig i sjøen, samtidig som den er artig å kjøre. Man merker det allerede når man trår om bord ved brygga at denne båten er forbausende stabil. Når man trykker gassen i bunn på 70-hesteren, skyves båten raskt i plan og har en moderat planingsterskel. Den er godt mottakelig for trim og man får løftet båten godt ut av vannet, uten at den blir ømfintlig eller viser tegn til chinewalk. Med 30,5 knops toppfart på GPS, er den en fornøyelse å kjøre. Alle manøvre pareres på en trygg og forutsigbar måte. Ved hastigheter i mellomregisteret viser den en tendens til å kavitere når du retter opp igjen fra krappe svinger, men det er ikke til stor sjenanse.

Ved konsollen

Førerkonsollen er bred, solid og funksjonell. Designet er moderne, med instrumentene godt synlig i en pyramideformet konsoll foran føreren. Her er både turteller og logg, trimindikator og bensinmåler. Til venstre for rattet er det et eget panel med lanternebryter og 12 voltuttak. Strømuttaket kunne med fordel fått en bedre plassering i forbindelse med det lille stuverommet i konsollen foran passasjerplassen slik at man kunne lagt strømkrevende ustyr i fra seg. Det nevnte lille stuverommet er drenert, og har en luke i rotasjonsstøpt plast og holdes oppe av en spiralfjær. Riktig så elegant. I tilknytning til stuverommet er det også to gode koppholdere. Tilsvarende er plassert mot skroget ved passasjerplassen.

Kontrollspaken er fint vinklet, enten du velger å stå eller sitte og kjøre. Begge deler fungerer utmerket. Det samme gjelder for rattet. Den lett tonede vindskjermen, vi hadde helst sett at den var i klart glass, er omgitt av en solid rustfri bøyle som gir særlig passasjeren noe å holde seg fast i. Selv om konsollen er trukket mot styrbord, sitter likevel føreren i båtens senterlinje. Dermed får man en finere vektbalanse når man er alene om bord. Smart tenkt.

Den doble førerbenken er trukket i en kombinasjon av alcantara og et vevd stoff som er lett å holde rent. Setet har en frontpute som kan vippes opp, og ryggen kan vippes frem og tilbake slik at man kan sitte vendt mot akterbenken. Denne løsningen er imidlertid litt ambisiøs siden det blir trangt om beinplassen mellom fører- og akterbenk. Det er rikelig med låsbar stuveplass både i førerbenken og akterbenken. I akterkant av konsollen er det en liten finesse i form av et stuverom med småskuffer med plass til for eksempel fiskeutstyr. Alle stuverommene er godt luftet, med beslag i syrefast stål. Lekkert og solid.

Uteplassen

Morgan 5200 har et lite fordekk, men ingen dreggkasse forut. Det er derimot et stuverom i V-benken i forskipet. Benken er todelt, med en pute til å kneppe fast langs den ene benken. Stuverommet kunne med fordel vært drenert. Den andre halvparten av benken danner er kjekt lite trinn. Båten er forsynt med to solide kryssholt forut, samt en skikkelig rekke med en lav pulpit.

En nyttig detalj er båtens små nisjer med plass til fenderne både forut og akter. Det er rikelig dørkbredde mellom konsollen og skrogsiden. Helt akter er det plass til tre passasjerer på akterbenken. På hver side er det montert et solid håndtak. Bak ryggen på benken er det to rustfrie bøyler som gir litt støtte til ryggen. Båtens mange nyttige detaljer blir ytterligere illustrert ved at man har delt sitteputen på akterbenken, slik at man får et trinn når man skal ut til motorbrønn og "badeplattform". I brønnen er det montert drivstoffilter lett tilgjengelig. På babord side er det en dyp, drenert dreggkasse, samt en badestige som man får ut også når man ligger i sjøen.

Lanterneføringen er forskriftsmessig, men sidelanternene sitter svært utsatt til på rekka. Det skal lite til før man har knust et glass eller to. Her bør fabrikken finne en bedre løsning.

Motor/teknisk

Gjennom akterbenken har man tilgang til et stort stuverom, samt adkomst til den faste bensintanken, selvdreneringens stengeventil, hovedstrømbryter og batteri. Det er ikke mulig å få ut tanken, men man kan enkelt tømme den via et mannlokk. Akterrommet er pent coatet og har til dels innerliner som gjør det meget innbydende. Batteriet på 100 Ah er godt festet i en egen kasse.

Vår testbåt var utstyrt med en Suzuki DF 70, som også er anbefalt motorstørrelse fra leverandøren. Kontrollboksen ved førerplass var litt unøyaktig. Vi har ikke opplevd dette problemet på tilsvarende bokser fra Suzuki tidligere, og antar at problemet var spesifikt for nettopp denne installasjonen.

Konklusjon

Hadde vi bare hatt en slik båt da vi var 16 år… Nydelig å kjøre, trygg og imponerende gjennomtenkt, full av praktiske detaljer. Og forbilledlig velbygget, så langt vi kunne se.

Data Morgan 5200



Lengde: 5,25 meter

Bredde: 2,20 meter

Motoralternativer: 50-115 hk

Motor - testbåt: Suzuki DF 70

Vekt tørr båt: 600 kg

CE-kategori: C

Antall personer: 6

Drivstoff: 45 liter

Pris standard båt med 70 hk: 199.900 kroner

Opplysninger: Erling Sande AS, Drammen, telefon 32 21 89 20, www.erling-sande.no

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon