Prøvekjøring luftkajakk: På luft og kjærlighet

Prøvekjøring luftkajakk: På luft og kjærlighet

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

Egentlig er dette noe vi har savnet lenge. For de fleste av oss er det slik at båtturen ikke er ferdig når vi kommer i havn. Mye av båtgleden er å dra på oppdagelsesferd mellom holmer og skjær, gjerne til steder man ikke kommer til med ”storbåten”. Oppleve de små idyllene, fugle- og dyreliv. Kanskje finne en liten perle som ingen har oppdaget før. Føle seg litt som Robinson Crusoe. Da er det å ta ut gummibåten, men alle vet at det er nytteløst å ro en slik. Det er påhenger som gjelder. Men den illsinte vepsen på hekker ødelegger idyllen, og bidrar heller ikke til å få bort opparbeidet båtflesket rundt midjen. Med en kajakk kommer man til i de trangeste farvann, man kan smyge seg innimellom smale sund og lett dra farkosten på land. Vanlige kajakker tar mye plass og er vanskelig å ta med seg i båten. En luftkajakk blåses opp på få minutter, og er lett å stuve bort når den ikke er i bruk.

Solide farkoster
Vi fikk anledning til å prøve en enkel og en dobbel luftkajakker fra amerikanske Advanced Frame, levert av Askøyfirmaet Luftkajakk. Kajakkene kom i hver sin bag, på henholdsvis 16 kg og 25 kg. De ytre målene på bagene henholdsvis 77x44x26 centimeter og 90x54x31 centimeter. Altså ikke større enn at de er grei å stuve bort i den fleste båter. De medfølgende årene kan deles i fire deler, og er også lett å pakke ned. I tillegg til åre(r), pumpe, reparasjonssett og sitteromstrekk følger det med en god bruksanvisning på engelsk - men denne hadde vi knapt brukt for. Dog kan det være greit å lese gjennom manualen for å gjøre det hele riktig.

Første gang vi blåste opp kajakkene brukte vi cirka et kvarter før de var sjøklare. Med litt erfaring greier man det på under 10 minutter. Begge kajakkene består av en rekke luftkammer, syv for enkeltkajakken og seks for den doble. Det er to hovedkammer, innvendig bunn og flere ”småpølser” for å forme kajakkene. Stevnene er forsterket med innvendig aluminiumsramme.

Førsteinntrykket er meget forseggjorte farkoster. Kajakkene er bygget opp av tre lag, med kraftig rip-stop nylon på dekk og skrog i gummi, som i en gummibåt. Under er det finner i plast som bidrar til å holde stø kurs når man padler. Som tileggsutstyr kan man få en ”backbone”, en innvendig avstiver som gir en dypere V-bunn. Noe som skal gjøre kajakken raskere og enda mer retningsstabil. På dekk er det foruten gode bærehåndtak en rekke strikk- og festeanordninger, for å kunne ha med seg litt bagasje. Den doble kajakken kan leveres med dekk med en eller to sitteromsåpninger. Det gjør at den kan padles enten av én eller to personer. Uten trekk kan man eventuelt ha med seg flere barn, eller bikkja. Setene har ryggstøtte og oppleves som behagelige, med gode reguleringsmuligheter.

Med bikkja på tur
Vi fikk prøvd begge kajakkene under litt forskjellige forhold. Nå må det sies at vi faktisk har padlet en hel del kajakk, og stilte gjerne høyere krav enn det de fleste gjør. Likevel ble vi forbauset over hvor bra kajakkene fungerte. Det som overrasket oss mest var hvor retningsstabile de er, til tross for at de ikke en lengre enn henholdsvis 318 centimeter og 458 centimeter. Vanligvis er det slik at kajakken må ha en viss lengde for at de skal være retningsstabile, og dagens havkajakker har normalt en lengde på drøyt 5 meter. Selvfølgelig er ikke luftkajakkene direkte sammenlignbare med en avansert havkajakk, som man kan bruke til langturer. Derimot er luftkajakkene et ypperlig alternativ for deg som vil ha muligheter for å frakte med deg kajakken i båten – eller på reise eller i bil for den saks skyld. Vi var også imponert over hvor god fart vi greid å holde.

Når det gjelder stabilitet er det nærmest umulig å gå rundt. Begge kajakkene opplevdes som uhyre stødige, noe som nok skyldes luftpongtongene. Bikkja mønstret på som mannskap i dobbeltkajakken, og selv om han hadde litt problemer med å holde seg i ro følte vi aldri frykt for å tippe rundt. Vi hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å sende ungene ut i en slik. Sannsynligvis er det tryggere å la ungene padle luftkajakk enn å slippe dem ut i gummibåten. Luftkajakken er så stabil at det ikke er noe problem å fiske fra den. Nå skal du selvfølgelig være litt forsiktig med svenskepilken, for sitter den seg fast i ripen kan du få deg en overraskelse. En kort pilkestang med en enkel sluk derimot går greit, men vær nå likevel litt forsiktig - så luften ikke går ut av ballongen.

Enkel er grei
Selv om vi absolutt likte dobbeltkajakken falt vi likevel mest for den enkle. Noe vi ikke er alene om, for importøren selger desidert mest av denne. Vi opplevde at doblingen med sine 25 kilo var akkurat litt for stor og tung til at den var praktisk å håndtere om bord i båten – både i oppblåst og sammenpakket tilstand. Den minste var enkel og grei å legge fra seg på dekk, enkel å pakke sammen og grei å sjøsette. Det er for eksempelt greit å gå om bord fra båtens badeplattform. Siden den doble koster nesten dobbelt så mye som en enkel, ville vi valgt to enkle i stedet for en dobbel.

Når man padler på tur er det dessuten mer sosialt å padle ved siden av hverandre enn å sitte i samme båt. Om man derimot har flere unger kan det være mer aktuelt å bruke en dobbeltkajakk. Produsenten har et bredt modellutvalg, mens importøren etter å ha prøvd seg litt frem har falt ned på de to omtalte modellene, AF1 og AF Convertible Imidlertid har produsenten en ”Expedition”-modell på 4 meter. Vi vil tro at denne har enda bedre padleegenskaper og vil dessuten ha større lastekapasitet. Med en vekt på 19 kilo er den ikke så mye tyngre enn AF1. Det forbauser oss derfor litt at denne ikke har vært mer etterspurt.

Konklusjon
En luftkajakk er kanskje ikke et alternativ til jollen/gummibåten, men et supplement. De er enkle å stuve bort når de ikke er i bruk, og det tar kort tid å blåse dem opp. Ved å bruke kajakk opplever man naturen på en helt ny måte. Lydløst glir man mellom holmer og skjær, kommer til der andre båtfolk ikke kommer til. Man bringes inn i naturens rytme og ro. De byr på helt andre opplevelser enn det man gjør med påhengeren på hekken. Som ekstra bonus gir det fin mosjon – og god samvittighet.

For miljøet i havnen er det selvfølgelig mye triveligere om folk padler i stedet for å surre rundt med påhenger, noe som mange steder vekker irritasjon. Vi har truffet på båtfamilier som har kjøpt seg slike kajakker. De har vist seg like populær blant de unge som de voksne, og det er blitt atskillig færre driftstimer på påhengeren. Det er dessuten en fin måte å oppleve noe sammen på. Sikkerhetsmessig vil vi påstå at det er tryggere enn en gummibåt. Etter å ha prøvd kajakkene er vi blitt riktig glad i dem. Vi kan godt tenke oss en sommer på luft og kjærlighet. Med en underbar oppblåsbar på lur!

Noen padletips
Det kreves ikke forkunnskaper for å beherske en luftkajakk. De er stødigere enn en fast kajakk. Størst fare for å falle i vannet er når du går om bord. Husk at du sitter lavt, så det kan være vanskelig for andre båter å se deg. Hold god avstand og ha gjerne med deg en lykt eller blinker for å signalisere. Sitteromstrekket spennes om cockpitåpningen og rundt overkroppen din. Det hindrer at det kommer vann i båten, enten fra bølger eller drypp fra årene. Årene som følger med er helt greie. Ønsker du å padle lengre turer kan man eventuelt skaffe seg en bedre åre. Du må alltid bruke flytevest.Her er det lurt å skaffe seg en spesiell padlevest, som ikke hindrer armbevegelser og som er så korte at de ikke kommer i konflikt med sitteromstrekket. Du må uansett ikke bruke oppblåsbare vester med C02 patron. Det er stor fare for at sjøsprut vil utløse vesten.

Ha gjerne med noen vanntette sekker/poser for småting – mobil, pengebok, kamera, og så videre. Blir du bitt av padlebasillen kan du gjerne skaffe deg padleanorakk, våtsokker og annet padleutstyr. Selv om luftkajakkene har en solid konstruksjon vil vi anbefale at du går om bord fra en brygge eller fra badeplattformen. Bunnen på luftkajakken er mer sårbar en på en fast kajakk. Får du smaken på padling og vil prøve deg på havpadling vil vi anbefale at du tar kontakt med din lokale kajakk-klubb eller profesjonelle aktører for opplæring.

Fakta:
AF1 AF Convertible
Lengde: 318 cm 458 cm
Bredde: 87 cm 87 cm
Vekt: 16 kg 25 kg
Lastekapasitet: 135 kg 248 kg
Antall personer: 1 1 eller 2
Antall luftkammer: 7 6
Mål sammenpakket: 77x44x26 cm 90x54x31 cm
Pakkepris, cirka: kr 6.800,- kr 12.600,-

Mer informasjon: www.luftkajakk.no

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon