Prøvekjøring: Kloster Patrol P28

Prøvekjøring: Kloster Patrol P28



Kloster Patrol P28

Skal tåle det meste

Kloster Patrol P28 skal tåle ekstreme belastninger. Den er bygget i avanserte materialer og har løsninger man sjelden ser i fritidsbåter. Etter flere års utvikling ligger P28 på vannet. Og den idérike båtbyggeren Magnar Reigstad er fornøyd.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Magnar Reigstad er en gammel ringrev i båtbyggerfaget, og står blant annet bak 40 foteren Klosterfjord. Han har hatt mer enn en finger med i over 300 produserte Halco-båten, konstruert Halco 29 Økonomi, og er en ustoppelig kreativ båtbygger. Han har vært med på det meste, og har mange erfaringer fra et langt liv på sjøen. Noen av dem tragiske. Derfor fikk han ideen om å lage en hurtiggående og bunnsolid båt skreddersydd for den vestlandske skjærgården. Båten skulle være praktisk fra A til Å, med ekstremt solide laminater og et nærmest usenkbart skrog. I forbindelse med terrorangrepene på USA 9.11. 2001 fikk Reigstad ideen om å lage en skuddsikker variant av båten. Laminatet er ferdig utviklet, det eneste som mangler foreløpig er første bestilling. Prototypen er vakuumstøpt med multiaksiale matter. Skrogsidene er lagt opp som sandwichkonstruksjon med en kraftig divinycellkjerne. Det er også brukt en spesiell form for polyester (Isopolyester), som skal redusere faren for osmose (plastpest).

Selve skrogformen til Kloster Patrol P28 er ikke ny. Reigstad har kjøpt rettighetene til Scand 9200, konstruert av Alf Jensen. Skroget er gjennomprøvd, og fungerer bra også i sitt nye liv. Båten gjør drøye 30 knop med den minste motorinstallasjonen, en sekssylindret Steyr-motor på 225 hk i kombinasjon med et Bravo2-drev. Andre fremdriftsløsninger med høyere effekt vil ifølge Reigstad bli tilgjengelig. Drivstoffsystemet er finurlig og skiller seg fra de fleste fritidsbåter. Returdieselen går via filtere direkte til en dagtank som også sørger for å kjøle den ned. Fra dagtanken er det overløp til hovedtanken. Dermed er dagtanken alltid full med nyrenset diesel. Om filtrene fra hovedtanken går tette, kan man sjalte ut hovedtanken og filterne med en T-kobling. Fra dagtanken er det naturlig fall slik at man kan kjøre båten en god distanse på reservetanken. Det er også mulig å fylle dagtanken direkte med en reservekanne.

Kloster Patrol P28 er en fornøyelse å kjøre. Skroget virker meget lettdrevet og har en moderat planingsterskel. Vi prøvekjørte båten utaskjærs i litt ruskevær, og fant ingenting å utsette på sjøegenskapene. Planløsningen er en blåkopi av Targa-konseptet, med en midtmontert hytte og dekksareal på sidene og forut og akter. Inne i hytte er det en sittebenk akter samt fører- og passasjerstol. Under dekk forut er det en lugar og et toalett. Forenom motorrommet, med adkomst både fra akterdekket og fra styrhuset, er det også en forholdsvis romslig lugar.

Førerposisjonen i en båt som skal kunne brukes i all slags vær krever mye oppmerksomhet fra konstruktørens side. Vår erfaring med prototypen tilsier at en del tankearbeid gjenstår hos produsenten før resultatet blir optimalt. Mer logisk organisering av bryterne er ønskelig, og motorspaken bør få en mer ergonomisk plassering.

I motsetning til en Scand 9200, har Kloster Patrol P28 også et tett innerskrog som gjør at båten ikke skal kunne synke, selv om ytterskroget blir skadet. Laminatet i ytterskroget skal også tåle å bli trykket inn hele 30 cm, som er på nivå med profesjonelle MOB- og redningsbåter. Rommet mellom det ytre og indre skroget gir plass til montering av ulikt utstyr, samt kabelgater og luftinntak til motoren. Alle installasjoner er lett tilgjengelige, og selv rekkestøttene er det adkomst til via en luke ved hver eneste støtte. Redningsutstyr har sin dedikerte plass, sammen med brannutstyr, brannslange osv. Båten er utstyrt med et rikelig antall, solid dimensjonerte kryssholt, og dreneringshullene i dekket har spesialbeslag som båten kan løftes i. Alternativ kan de brukes til å stroppe fast last i dekket.

Kloster Patrol P28 montert og utrustet hos Nordic Båt AS på Tromøya, mens Sør Komposit samme sted støper alle delene. Båten kommer i tre utstyrsvarianter, nemlig Worker, Fisher og Proffisher, som er toppmodellen.


Data Kloster Patrol P28

Lengde: 9,2 m

Bredde: 3,10 m

Dyptgående: 0,90 m

Vekt tørr båt: 3.050 kg

Drivstoff: Fra 350 l

Vann: 150 l

Septik: 60 l

Motor: Fra Steyr 225 hk, til Volvo Penta KAD 300, 272 hk

CE-kategori: B

Pris: Fra kr 990.000

Opplysninger: Magnar Reigstad, telefon 907 888 44, www.klosterboat.no

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon