Prøvekjøring: Finnmaster F68DC - Silver Condor 730

Prøvekjøring: Finnmaster F68DC - Silver Condor 730



Prøvekjøring: Finnmaster F68DC - Silver Condor 730

Spenstig finsk design

Endelig har nordiske båtprodusenter begynt å utforme førerplasser som fungerer – og som har dedikert plass til store kartplottere. Den nye Silver Condor 730 har den beste førerplassen vi har sett på lenge, og F68 DC fra Finnmaster er en overraskelse med amerikanske linjer.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

Silver, Finnmaster og Grandezza tilhører samme selskap etter at den finske campingvognprodusenten Solifer kjøpte opp disse tre motorbåtprodusentene og satser stort også i båtbransjen. Silver produserer aluminiumsbåter med innredning i glassfiber, Finnmaster har utenbordsbåter mellom fem og syv meter, mens Grandezza har innenbordsbåter mellom 23 og 31 fot.

F68 DC er en rykende fersk nyhet fra Finnmaster. En meget elegant daycruiser, ikke helt ulike amerikanske SeaRay i linjene. Men innvendig har man satset på et betydelig mer nordisk design, med praktiske materialer som tåler vårt klima. Hoveddimensjonene på F68 DC er 6,80 x 2,48 meter med anbefalt motorstyrke mellom 150 og 250 hk utenbords. Under fordekket er det en låsbar lugar med to køyer. Aktenfor førerplassen er det en liten vask, og denne modulen kan kompletteres med et kokeapparat og kjøleskap. Førerplassen er moderne med et imponerende bra ergonomisk design. Foran føreren er det laget plass til en plotter, og alle instrumenter og motorspak sitter forbilledig montert. Vi føler oss ganske sikre på at F68 DC kommer til å bli en stor konkurrenten til daycruisere i denne klassen, ikke minst til alle amerikanske artsfeller.

Beste førerplassen

Finnmasters søsterselskap Silver kommer også med et nytt flaggskip i år – nemlig Silver Condor 730. Størrelsen tilsier at den blir en konkurrent til Buster Magnum. Condoren har et meget tiltalende utvendig design med høyt fribord og et ganske kraftig baugparti. Ombord fant vi mange smarte løsnigner, og særlig falt vi forørerplassens unike utforming: Den er den beste vi har sett på lenge. Både for føreren på babord side og passasjeren på styrbord, har man satset hundre prosent på komfort og riktig plassering av alle instrumenter, motorspak og bryterpaneler. Både fører og passasjer sitter bak en bred vindskjerm med justerbare sideruter. Disse kan felles bakover slik at adkomsten til fordekket blir enklere, samtidig som de gir god beskyttelse mot vinden. Motorspaken er plassert på en bred midtkonsoll, perfekt når man vil hvile armen under lange reiser. Også plassen for kartplotteren er meget forsegjort og gjennomtenkt der den sitter slik at både fører og passasjer ser den og kan nå alle knapper. Fordekket er noe opphøyet og kan dekkes med puter om man ønsker en solseng. Under denne seksjonen finnes store stuverom. Den nye Silver Condor 730 er bygget for utenbordsmotorer opp til 300 hk. Testbåten hadde en Mercury Verado på 275 hk som vi fikk opp i ca 45 knop med fire personer ombord.

Data: F68 DC

Lengde: 6,80 meter

Bredde: 2,48 meter



Vekt: 1.400 kg

Drivstoff: 220 liter

Anbefalt motorstyrke 150-250 hk

Ytterligere opplysninger: www.yamaha-motor.no



Data: Silver Condor 730

Lengde: 7,27 meter

Bredde: 2,61 meter

Vekt: 1.440 kg

V-bunn: 21 grader

Drivstoff: 340 liter

Anbefalt motorstyrke: 200-300 hk

Ytterligere opplysninger: www.fischemarine.no





Motortest utgår

Iblant inntreffer uforutsette omstendigheter. Vår forhåndsannonserte motorduell mellom Volvo Penta D4-260 og Volkswagen Marine TDI 265 må dessverre utgå i dette nummer. Etter grundige undersøkelser har det vist seg at det foreliggende datagrunnlaget er mangelfullt. En sannsynlig feil i Volkswagenmotorenes instrumenter medfører for stor usikkerhet til at vi kan basere en seriøs test på dem. Vi beklager, men vil komme tilbake med en ny test i løpet av vinteren. Red.

Utgave: 

Stikkord: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Twitter icon
e-mail icon