Prøvekjøring: Finnmaster F68DC - Silver Condor 730

Prøvekjøring: Finnmaster F68DC - Silver Condor 730



Prøvekjøring: Finnmaster F68DC - Silver Condor 730

Spenstig finsk design

Endelig har nordiske båtprodusenter begynt å utforme førerplasser som fungerer – og som har dedikert plass til store kartplottere. Den nye Silver Condor 730 har den beste førerplassen vi har sett på lenge, og F68 DC fra Finnmaster er en overraskelse med amerikanske linjer.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

Silver, Finnmaster og Grandezza tilhører samme selskap etter at den finske campingvognprodusenten Solifer kjøpte opp disse tre motorbåtprodusentene og satser stort også i båtbransjen. Silver produserer aluminiumsbåter med innredning i glassfiber, Finnmaster har utenbordsbåter mellom fem og syv meter, mens Grandezza har innenbordsbåter mellom 23 og 31 fot.

F68 DC er en rykende fersk nyhet fra Finnmaster. En meget elegant daycruiser, ikke helt ulike amerikanske SeaRay i linjene. Men innvendig har man satset på et betydelig mer nordisk design, med praktiske materialer som tåler vårt klima. Hoveddimensjonene på F68 DC er 6,80 x 2,48 meter med anbefalt motorstyrke mellom 150 og 250 hk utenbords. Under fordekket er det en låsbar lugar med to køyer. Aktenfor førerplassen er det en liten vask, og denne modulen kan kompletteres med et kokeapparat og kjøleskap. Førerplassen er moderne med et imponerende bra ergonomisk design. Foran føreren er det laget plass til en plotter, og alle instrumenter og motorspak sitter forbilledig montert. Vi føler oss ganske sikre på at F68 DC kommer til å bli en stor konkurrenten til daycruisere i denne klassen, ikke minst til alle amerikanske artsfeller.

Beste førerplassen

Finnmasters søsterselskap Silver kommer også med et nytt flaggskip i år – nemlig Silver Condor 730. Størrelsen tilsier at den blir en konkurrent til Buster Magnum. Condoren har et meget tiltalende utvendig design med høyt fribord og et ganske kraftig baugparti. Ombord fant vi mange smarte løsnigner, og særlig falt vi forørerplassens unike utforming: Den er den beste vi har sett på lenge. Både for føreren på babord side og passasjeren på styrbord, har man satset hundre prosent på komfort og riktig plassering av alle instrumenter, motorspak og bryterpaneler. Både fører og passasjer sitter bak en bred vindskjerm med justerbare sideruter. Disse kan felles bakover slik at adkomsten til fordekket blir enklere, samtidig som de gir god beskyttelse mot vinden. Motorspaken er plassert på en bred midtkonsoll, perfekt når man vil hvile armen under lange reiser. Også plassen for kartplotteren er meget forsegjort og gjennomtenkt der den sitter slik at både fører og passasjer ser den og kan nå alle knapper. Fordekket er noe opphøyet og kan dekkes med puter om man ønsker en solseng. Under denne seksjonen finnes store stuverom. Den nye Silver Condor 730 er bygget for utenbordsmotorer opp til 300 hk. Testbåten hadde en Mercury Verado på 275 hk som vi fikk opp i ca 45 knop med fire personer ombord.

Data: F68 DC

Lengde: 6,80 meter

Bredde: 2,48 meter



Vekt: 1.400 kg

Drivstoff: 220 liter

Anbefalt motorstyrke 150-250 hk

Ytterligere opplysninger: www.yamaha-motor.no



Data: Silver Condor 730

Lengde: 7,27 meter

Bredde: 2,61 meter

Vekt: 1.440 kg

V-bunn: 21 grader

Drivstoff: 340 liter

Anbefalt motorstyrke: 200-300 hk

Ytterligere opplysninger: www.fischemarine.no





Motortest utgår

Iblant inntreffer uforutsette omstendigheter. Vår forhåndsannonserte motorduell mellom Volvo Penta D4-260 og Volkswagen Marine TDI 265 må dessverre utgå i dette nummer. Etter grundige undersøkelser har det vist seg at det foreliggende datagrunnlaget er mangelfullt. En sannsynlig feil i Volkswagenmotorenes instrumenter medfører for stor usikkerhet til at vi kan basere en seriøs test på dem. Vi beklager, men vil komme tilbake med en ny test i løpet av vinteren. Red.

Utgave: 

Stikkord: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Twitter icon
e-mail icon