Prøvekjøring: Edgewater 245 CC

Prøvekjøring: Edgewater 245 CC



Et lite stykke USA

Det er store forskjeller på norsk og amerikansk båtkultur. Den norske sjøfiskeren er stort sett fornøyd med en liten sjark, mens amerikaneren må ha en hurtiggående båt med store motorer. Edgewater 245 CC er en slik båt, og nå skal den friste nordmenn.



Tekst: Jan Harry Svendsen



Å hevde at amerikanske sjøfiskebåter er for spesielt interesserte er neppe å ta munnen for full. Derfor vil nok ikke Edgewater sørge for noen revolusjon når de nå blir importert til Norge.

Skumfylt skrog

Edgewater følger en klassisk amerikansk oppskrift. Ideen er å komme seg raskest mulig ut på fiskebankene og hjem igjen når fisket er over. Derfor er motoriseringen karslig. Testbåtens to 150 hesters utenbordsmotorer sørger for en toppfart på drøye 40 knop. I sjøen gir båten et robust inntrykk. Den fremre delen av skroget er skumfylt. Det gir økt stivhet og demper lyden når skroget skjærer gjennom vannet.

Fra førerposisjonen har man god oversikt. En stor vindskjerm gir brukbar ly, og en biminitopp kan bestilles mot et pristillegg. Den gir ytterligere beskyttelse mot elementene, spesielt dersom du er ute i dårlig vær.

Stangholdere og fiskekum

Edgewater 245 CC byr på mye for fiskeren. Stangholdere er det godt med, og når stengene ikke er i bruk stues de bort i egne holdere i skrogsiden. Der er de godt beskyttet, samtidig som man ivaretar sikkerheten fordi man slipper å ha stenger med kroker liggende å slenge. Fiskeren vil dessuten sette pris på båtens fire fiskekummer og en separat kum til åte.

Mange små rom gir godt med stueplass. Spesielt likte vi at Edgewater hadde utstyrt båten med egne rom for lagring av fiskeutstyr.

Lite kartbord

Førerplassen i Edgewater har et tradisjonelt snitt. Instrumenteringen er oversiktlig, og kompasset er godt plassert. Dessverre kan man ikke si det samme om kartbordet. Det er for lite til at ordinære båtsportkart får plass. En festeanording for kart burde også være på plass. Båtens fartspotensiale vil nemlig sørge for tilstrekkelig turbulens bak vindskjermen til å blåse vekk løse kart.


Utsatte sitteplasser

Fordi Edgewater 245 CC er en fiskebåt er det begrenset med sitteplasser i båten. Foruten to seter bak vindskjermen er det sitteplasser foran styrekonsollen og i en U-sofa forut. Ulempen med sitteplassene er at de er plassert slik at man ikke får noen beskyttelse mot fartsvinden. Et opphold i U-sofaen er heller ikke særlig behagelig om det skulle være bølger.

Det betyr at Edgewater til en viss grad diskvalifiserer seg selv som familiebåt, selv om man har muligheten til å bygge U-sofaen ut til en solseng.

Ikke billig

Her hjemme blir Edgewater 245 CC levert med både singel og dobbeltinstallasjon. Motorytelsen skal ligge i området 300 til 350 hestekrefter. Det betyr at Edgewater 245 CC ikke blir noen billig båt. Prismessig regner Christian Hagen hos Nordisk Express med at båten vil havne et sted mellom Boston Whaler og White Shark i tilsvarende størrelse. Det betyr en utslagspris uten motor på xxx.xxx kroner.

Tekniske data:

Lengde: 7,40 meter

Bredde: 2,60 meter

Vekt, skrog: 1.680 kilo

Kapasitet vann: 76 l

Kapasitet drivstoff: 570 l

Maks motor: 400 Hk

Toppfart (2x 150 Hk Mercury): 41,2 knop

Pris (kun båt): xxx.xxx,-

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon