Prøvekjøring: Donzi 23 ZF

Prøvekjøring: Donzi 23 ZF



Prøvekjøring: Donzi 23 ZF



Fiske på alvor

Donzi er nærmest synonymt med fart. Men Donzi 23 ZF er ingen fartsbåt, den er en fiskebåt.



TEKST: JAN HARRY SVENDSEN



Donzi 23 ZF er tung. Den 7,39 meter lange og 2,59 meter brede båten veier hele 2.177 kilo, og da er verken motor, drivstoff, vann eller personer om bord. At det gir seg utslag i hvordan båten oppfører seg er

klinkende klart, for selv med 225 hestekrefter på akterspeilet er det mye masse som skal settes i bevegelse.

Solid i sjøen

Donzi 23 ZF har et avansert skrog. Her er det to solide step og en V-bunnsvinkel på 22 grader. Det, sammen med den høye vekten, bidrar selvsagt til at planingsterskelen blir høy. Selv med en Mercury 225 hesters totakter på akterspeilet. I fart er det derimot lite å utsette på Donzien. Den sitter godt i sjøen, og er lettkjørt. Noen sportsbåt er det så visst ikke, men kjøreegenskapene er trygge og forutsigbare. Toppfarten målte vi til 40,8 knop. Det er bra, vekten tatt i betraktning.

I USA ansees Donzi 23 ZF for å være en høyytelses fiskebåt. Det betyr en båt med høy toppfart og med løsninger som er tilpasset den ivrige sportsfiskeren. Derfor er stangholdere standard, og i skrogsidene er det rack til oppbevaring av fiskestenger. Fiskekummer er et must, det er fire av dem i båten, selvsagt med elektriske pumper for inn- og utpumping av vann. Alt dette er standard på Donzi 23 ZF. Den ene fiskekummen har til og med lys som standard.

Forut finner man en solseng, og under denne er det svært godt med stuveplass. Stuveplass har man også i fiskekummene, og det er et separat stuverom i dørken mellom solsengen og styrekonsollen.

Oversiktlig

Førerplassen er oversiktlig. Den store vindskjermen gir god beskyttelse mot fartsvinden. Plasseringen av ratt samt gass og gir er fornuftig, og gir god ergonomi. Bryterpanelet er plassert for langt unna føreren. De fleste bryterne skal stort sett ikke betjenes under gange, så dette er likevel ikke noe stort problem. Vi savnet et kartbord, men lærte oss og sette pris på det store hanskerommet som er integrert i konsollen. Litt dumt, på en fiskebåt, er at det ikke er bedre plass til å bygge inn elektronikk. Spesielt burde det vært gjort plass til ettermontering av et ekkolodd.

En ulempe, ikke minst komfortmessig, er det at båten ikke er utstyrt med skikkelige stoler for fører og passasjer. En konsoll, med et vaklevorent ryggstø som tres ned i en av stangholderne og en pute til å hvile rumpa mot er alt. I bakkant av konsollen er det en liten benk, og det er også en akterbenk i båten. En liten benk finnes også i forkant av styrekonsollen.

Eget toalettrom

En dør til babord side leder ned til toalettrommet som det er gjort plass til i styrekonsollen. Her er det ikke ståhøyde, men det er i alle fall et alternativ til å stå på badeplattformen. Dessuten kan det brukes som stuverom. Foruten toalettet er det en hylle til siden for toalettet, og en inspeksjonsluke gir enkel atkomst til det oversiktlige og ryddige elektriske anlegget bak instrumentene.

Atkomsten til badeplattformen skjer gjennom en liten grind i akterspeilet. Selve badeplattformen er liten, som på alle båter med utenbordsmotor.

Oljesøl

Med en 225 hesters totakter på akterspeilet er man avhengig av å etterfylle olje. I Donzien skjer det gjennom en luke i akterspeilet. Dessverre er ikke dette noen god løsning, fordi tanken er vanskelig å komme til. Resultatet er nesten garantert søl. Her nede ligger også båtens batterier og hovedstrømsbryter. Gjennom luker i dørken får man svært god tilgang til drivstofftank og vanntanken om bord.

Donzien har lukket pulpit, noe som vanskeliggjør ilandstigning. Et lite baugnebb har integrert ankerrulle og det er et romslig dreggrom her fremme. På det lille fordekket er det dessuten to pop-up kryssholt og ett konvensjonelt. I tillegg er det kryssholt på hver side ved styrekonsollen og akter. Her må man imidlertid tre fortøyningstauet gjennom to øyer før man kan feste det i kryssholtene.

Typisk amerikansk

Donzi 23 ZF er annerledes, og typisk amerikansk. Finishen er bra. Båtens tyngde gir den sedate men gode kjøreegenskaper. Å hevde at 225 hester er for lite, spesielt når toppfarten er drøye 40 knop, faller på sin egen urimelighet. Likevel kunne vi ønsket oss mer når vi skal opp i plan, men det er heller ikke umulig. Skroget er godkjent for opp til 300 hestekrefter. Plassmessig byr den på godt med dørkplass, og solsengen er hyggelig for de som ikke trives med en fiskestang mellom nevene. Men det blir dyrt. Prisen med en Mercury 225 Saltwater er 559.000 kroner - og den øker om du skal ha større motor.

Tekniske data

Lengde: 7,39 m

Bredde: 2,59 m

Vekt: 2.177 kg

Drivstoff: 530 l

Maks motor: 300 hk

Toppfart m. 225 hk: 40,8 knop

Pris: 559.000,- m/ 225 hk totakt

Utgave: 

Stikkord: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Twitter icon
e-mail icon