Prøvekjøring: Bayliner 652

Prøvekjøring: Bayliner 652



Prøvekjøring: Bayliner 652

Norsk-amerikaneren

Et blomstrende nordisk båtmarked har fått Bayliner til å utvikle en daycruiser spesielt tilpasset båtlivet i skjærgården. Den splitter nye modellen Bayliner 652 er en prisbombe med mange gode kvaliteter.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Veldig få kan konkurrere med Bayliner når det kommer til pris. En av de største innvendingene som kommer opp i forhold til den amerikanske gigantprodusenten, er kvalitet og annenhåndsverdi.

En annen innvendig mange har hatt i forhold til tradisjonelle amerikanske båttyper, er at det store gross er bygget med tanke på et annet miljø enn vårt fuktige nordiske - og fremfor alt for å trekkes opp på en henger etter en dag på vannet. Om de har hatt rekker, har de vært lukket i baugen, og kalesjene har ofte vært mer en øvelse i logikk og utholdenhet, enn en kjapp bevegelse med venstrehånden.

Som et resultat av den hetebølgen som har truffet det nordiske båtmarkedet de siste årene, har Bayliner tatt regi og utviklet en mer nordisk modell som har fått betegnelsen 652. Den er fortsatt enkel, men langt mer praktisk, og fremfor alt meget prisgunstig.

Sjøegenskaper

Amerikanerne er flinke til å lage skrog. Det gjenspeiler seg i 652, som har en svært moderat planingsterskel og sitter som et skudd i svingene. Båten responderer raskt på drevtrim. Man må imidlertid være litt oppmerksom ved særlig krappe svinger idet den har tendens til å kavitere i siste del av svingkurven, selv med drevet trimmet helt inn. Kanskje en detalj i den store sammenhengen, men med tanke på for eksempel vannskikjøring kunne man ønske at propellen hadde noe bedre feste i vannet. Båten leveres for øvrig standard med en 21’’ Mirage stålpropell.

Vi kjørte båten med standardmotoren, minstingen på 1,7 liter fra Mercruiser som yter 120 dieselhester med et Alpha 1-drev. Den har krefter nok til å få båten lett opp i plan, men installasjonen i vår båt bråkte fælt, særlig på lave turtall. Ifølge importøren skyldtes det dårlig balansering av motor og drev.

Uteplassen

Det er lett å se at denne båten er utviklet på grunnlag av nordiske spesifikasjoner. Den har åpen rekke i baugen, de vanlige buede avslutningene på fordekket mot fenderlisten er erstattet med en skikkelig kant som gjør det tryggere å bevege seg på fordekket.

Uteplassen har en enkel planløsning med få elementer. Akter er det en tverrgående benk med et stort, drenert stuverom. Innredningen skiller seg fra dyrere konkurrenter ved at den er mindre fleksibel, men har en fast innredningsløsning.

Båten leveres standard med kantsydde tepper på dørken, men disse kan enkelt fjernes og en plastdørk med antisklimønster kommer til syne. Innslaget av polstrede flater på uteplassen er mindre enn på andre Baylinermodeller. Ved fører- og passasjerplass er det to meget behagelige stoler med oppvippbar frontpute. I skottet på hver side er det stuverom. Det er griperekker ved sofaen akter, men disse kunne med fordel vært montert noe lenger akterover. I tillegg kunne vi ønske oss et håndtak ved passasjerplassen.

I dørken på uteplassen er det et stort stuverom, men dreneringskanten er for lav. Når rommet først fylles med vann, må man dessuten øse det ut. Her bør det på plass en høyere kant med en kraftigere pakning rundt luka.

Båten har til sammen seks kraftige kryssholt. Meget bra. I tillegg har den en ordentlig pulpit med åpning i baugen. Gjennomgangen i vindskjermen fungerer greit, med trinn i luka som skyves inn under førerkonsollen.

I tillegg til den vanlige, påskrudde badeplattformen, har Bayliner 652 også en integrert plattform. I den sistnevnte er det en luke med tilgang til et stuverom, hvor det også er en hånddusj. I forbindelse med badestigen er det et håndtak som gjør det enklere å ta seg om bord.

Motorromsluken er en meget enkel affære, som i praksis er en stor solpute. Den holdes oppe av gassdempere, og gir meget god adkomst til motorrommet. Polstringen på undersiden av luken er festet kun med vanlige stifter. En søpt luke med avtagbar pute ville vært å foretrekke. På styrbord side kan en del av solputen vippes opp slik at man får en grei passasjer fra badeplattform og inn på uteplassen. Rundt sofaryggen akter er det en kalesjegarasje som gir en meget brukervennlig kalesjeløsning.

Førerplassen

Førerplassen er meget komfortabel og brukervennlig. Man sitter i en komfortabel stol. Tiltrattet faller rett i hendene, og den sidemonterte gasshendelen er fint plassert. Oversikten gjennom vindskjermen er god i alle fartsområder. Vi savnet imidlertid et kompass, som burde vært standard, og dessuten plass til en lite plotter. Alle brytere er lett tilgjengelig. Her finnes 12 volt uttak og koppholder. Nede ved dørken er det en praktisk hylle. Båten leveres standard med vask og kaldtvann foran passasjerplassen.

Lugar

Åpningen ned til lugaren er temmelig smal. Når man har kommet seg ned under dekk, finner man pent polstrede flater over alt. Her er ingen naken innerliner. Adkomst til koblingene i styrekonsollen får man ved å fjerne et skaitrekk som er kneppet på skottet. Billigste variant, men det ser greit ut. Kablene er godt oppklamret og merket.

Det er litt lite lys i lugaren. To små lamper og kun en liten dekksluke som ikke fungerer som rømningsvei. Under trinnet i akterkant av lugaren er det et portabelt toalett skjult bak en liten skaibit.

I benkene er det små stuverom, samt litt avsettingsplass bak sofaryggen. Ved hjelp av en ekstra pute får man en grei køye for folk på maks 180.

Motor/teknisk

Vår testbåt var ustyrt med en Mercruiser 1,7 Dti med Alpha 1-drev. Båten tilbys også med bensinalternativer. Motorrommet er romslig og servicevennlig. Batteriet står beskyttet i en faststroppet boks på babord side. Hovedstrømbryteren er montert på samme side – en meget enkel historie montert på en finérbit. Grove rowingkanter og dårlig coating er et kjennetegn ved mange Bayliner-modeller, i så måte er ikke 652 et unntak. En fastmontert, automatisk brannslukker er på plass, i tillegg til en fireport i stuverommet. Her er det også montert en stengekran til dieselen. Bra. Både vann og bensintank er i rotasjonsstøpt plast. Positivt at stuveplassen på hver side av motoren er avdelt med skott. På babord side er bord og bordsøyle plassert i en egen rack. Det er grei adkomst til motorens grovfilter, pluss øvrige servicepunkter.

Dreneringsgjennomføringene er i plast og har bare enkle slangeklemmer. Vi ser helst at de er doble, selv om gjennomføringene ligger over vannlinjen.

Båten har en manuell lensepumpe i tillegg til en elektrisk pumpe i motorrommet. Bra!

Konklusjon

Bayliner 652 er en enkel og grei daycruiser som burde skli greit inn også i den nordiske skjærgården. Den har gode kjøreegenskaper og en tiltalende finish i det ytre. I motorrommet mangler det litt på finishen til at vi skal si oss fornøyd. Båten har dessuten litt lite stuveplass. Neste konkurrent ligger imidlertid mange tusenlapper unna.

Data Bayliner 652



Lengde: 6,50 meter

Bredde: 2,49 meter

Vekt tørr båt: 1.250 kg

Drivstoff: 132 liter

Vann: 40 liter

Septik: Porta Potti

Motor: Mercruiser 1,7 Dti, 120 hk

CE-kategori: C

Pris med standard motor: 339.000 kroner (3.0L Mercruiser bensin)

Pris testet båt: 389.000 kroner

Opplysninger: Baymax Båt AS, Stathelle, Internett www.baymax.no, telefon 35 97 36 97


Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon