Prøvekjøring: Bavaria 33 Sport

Prøvekjøring: Bavaria 33 Sport



Prøvekjøring: Bavaria 33 Sport

Trivelig tysker

Bavaria har kommet med en ”liten” familiebåt med mye plass. Båtmagasinet har prøvekjørt Bavaria 33 Sport. Vi er blitt kjent med en trivelig tysker.

TEKST OG FOTO:: ULF WESLEY JOHNSEN

Det blåser en liten bris og er småkruset sjø når vi drar ut fra havna på Palma de Mallorca. Vi sitter høyt og godt bak rattet i den helt nye Bavaria 33 Sport, en sporty cruiser som har plass til hele familien. Båten har klare fellestrekk med tidligere Bavaria-båter vi har prøvekjørt, men her ombord er standarden et hakk bedre. Det gjelder både på seter og praktiske løsninger.

Førermiljøet er helt ok med plass til lange ben. Motorinstrumentene, sorte tall på hvit bunn, er lettleste på et svakt skråstilt panel mot skipper. Alle kontroller kan nås uten problemer, og det todelte sete kan reguleres i høyde og lengderetning. Rattet kan tiltes for god kjørestilling. Motorspakene sitter til høyre for rattet og kan nås med strak arm.

De buede og svakt tonede vinduene gir god ly for vinden på uteplassen, hvis man bare ikke sitter på benken akter, hvor vinduene blir lave og smale slik at sjøsprøyt og vind sjenerer.

INGEN RACERBÅT

I vår båt var det montert to Volvo Penta D3-190 på til sammen 376 HK. Ikke nok til et G-kick, men båten er hurtig nok til familiekos og en marsjfart på rundt 26 knop. Så snart vi er utaskjærs slipper vi alle kreftene fri. Det går drøye 20 sekunder før vi måler 29 knop på GPS-en. Med fem mann ombord og fulle tanker er toppfarten 31,5 knop. Båten går hurtig i plan, har presis styring og er lettkjørt. Ved riktig bruk av trimmen oppnår man fort ideelt plan, og selv med kraftige manøvrering med rattet, er det god bæring i skroget. Det er konstruert med en relativt moderat V- bunn, som sikrer at båten går mykt i sjøen.

Fra førerplassen kan man godt føre en samtale med folk på sidesofaen om babord. Støyen er akseptabel, 84 desibel med maks turtall på motorene er slett ikke verst.

GOD UTEPLASS

Uteplassen er så godt utnyttet at det godt kan være et selskap på åtte ombord. Man har et par kvadratmeter å boltre seg på teakdekket mellom de to sofaene om babord. Sofaryggene møtes midtskips. Vis-á-vis om styrbord er det en liten våtbar med kjøleskap og en liten vask under lokk. Sofaputene er tykke og faste i hvit lekkert skinn med god ryggstøtte. I den minste sofaen helt fremme er det plass til to voksne. I den store sofaen, som går hele veien mot hekken, er det sitteplass for fem. Et litt for lite bord hviler på to sokler, som gjør at det står støtt. Men ved bordet kan kun fire skaffe samtidig. Her burde tyskerne lære av finnene, som i Grandezza og Finnmaster, som begge har fornuftige klappbord.

Fjerner man ryggen i sofaen mot hekken, får man en optimal solseng for to. På styrbord side er det en luke og en smart port til badeplattformen i teak. Den er relativt smal. Om babord er det en skjult badetrappen under teaklokk. Videre et lite trinn for enkel adgang til det brede ringdekket i teak. Den sterkt forovervendte targabøylen, som skal gi båten et sporty preg, tjener samtidig som feste for og akterkalesjer, som gir full ståhøyde i cockpit når de er i bruk. Et pulpit i rustfritt stål går fra for til akter rundt hele båten. Relativt lavt akter, men med god høyde fram mod baugen. Der det er en stor åpning for lett ankomst helt fremme, som byr på en god ankerbrønn og et solid el-anker på rulle.

Man finner i alt seks solide pullere ombord. To monterte på hekken, to midtskips for feste av spring og to helt fremme i baugen.

Fordekket er akkurat stort nok til en solseng for to voksne eller tre, fire unger. Den legges over de tre lukene til salongene under dekk. På fordekket er det også 6 glassholdere i aluminium.

VOLUM UNDER DEKK

Et 10 centimeter høyere fribord enn på tidligere Bavaria-modeller bidrar blant annet til at man får full ståhøyde for folk flest under dekk. Midtskips finner vi en buet luke i mørkt tonet plexiglass ned i dypet. Luken skyves inn foran skipper når den skal åpnes. Fire gode trinn fører ned til en relativt stor salong. Båtens har en god bredde, 3,45 m, som gir en hel familie mulighet til å oppholde seg her nede, uten at det føles trangt.

Man har valgt å legge den lekre skinnsofaen i hvit skinn om babord. Her sitter fire voksne godt ved et pent bord i lys mahogni.

Byssa om styrbord er også fornuftig stor og har godt med skap og skuffer, god arbeidshøyde på kjøkkenbenken, (88 cm), helt ok vask, to bluss, kjøleskap, mikrobølgeovn og riktig god ventilasjon. Det faller lys inn fra luker i ruffen og fra ovale ventiler i sideskottene. Noe som gjør salongen lys og lett. God belysning og spots er også til rådighet. Vil man dempe for dagslyset, er mørke rullegardiner montert på lukene.

Der er lekkert teaklaminat på dørken, som gjør det lett å holde rent.

STOR MIDTSKIPSLUGAR

Inngangen til båtens midtskipslugar ligger i babord side. Her blir man positivt overrasket over plassen. I og med at hele båtens bredde er utnyttet, byr den på enten to gode enkeltkøyer, eller om man vil, ved hjelp av moduler, en fullverdig dobbeltkøye som måler 1.80 x 2 m. Mot skrogsidens babord side er det en god to seters sofa i hvit skinn, som egner seg godt når man skal skifte til nattøy. Mot deleskottet til motorrommet er det gode høye og lave skap og et lite nattbord. Det er videre en halvmåneluke i ruffen og en oval ventil i skrogsiden for lufting. Det er også leselamper og teaklaminat på dørken. Lys mahogni og lyse tekstiler gjør kahytten riktig trivelig.

SKIPPERNS HULE

”Captain’s Cabin” ligger helt fremme, under fordekket. Denne byr også på all den komfort man behøver; En over en 30 centimeter tykk madrass i dobbeltkøyen, høye skap på begge sider, god stuveplass i konsollen under køya, trinn på siden opp til køya, stor rund luke med blending i ruffen, flere spots, leselamper, to sideventiler og dype hyller ute i skrogsidene. Lys høyglanspolert mahogni og lyse tekstiler på skottet og i ruffen bidrar til et preg av luksus.

LITE BAD

Bavaria 33 har også et godt bad/toalett ombord. Det ligger om styrbord bak byssa. Det er ikke stort, men til gjengjeld er ståhøyden hele 1,90 m. Her kan de fleste stå helt oppreist og ta en dusj.

Nedfelt vask og spyletoalett er av god standard, samt hvite og lyse flater som gjør det lett å gjøre rent i våtrommet. Det er skap med plass til det man behøver på et bad. Ventilasjonen er i orden med el-vifte, luke i ruffen og oval sjøventil til å åpne. Effektiv drenering under brett på dørken ved dusjen. Det er knagger, dorullholder og god belysning samt stort speil. Alt enkelt og funksjonelt.

STORT MOTORROM

Båtens store motorrom ligger helt akter under en luke med elektrisk løfter. De to Volvo Penta D3 fyller ikke mye her nede, og gjør det derfor lett for skipper og andre å utføre nødvendig ettersyn, kontroller og service med god plass rundt motorene. Luken burde kunne løftes noe høyere, man får ikke full ståhøyde, men det kommer godt med dagslys inn.

Monteringen av øvrige tekniske motor og driftsenheter er oversiktlig, og er fornuftig plassert.

Det gjør tilgangen til servicepunktene god. Tankene ligger frem og ut i sidene, og båtens filtre er også lett tilgjengelige. Automatisk brannslukning er på plass, like som lensepumper, automatisk og manuell. Både start- og forbruksbatteriene hviler trygt i egne sokler i bunnen.

KONKLUSJON

Den nye Bavaria 33 Sport en båt man trives ombord i. Innredningen er smakfull, og lys og luft over alt bidrar til at man føler at man er ombord i en noe større båt.

Båten er godt egnet for familien med to til tre barn.

Et stort pluss at båten er relativt rimelig i innkjøp i forhold til flere andre familiebåter på 33 fot. Ønsker man HT-versjon, går prisen opp med ca. 150.000 kroner.



DATA: BAVARIA 33 SPORT

Lengde: 10,40 meter
Bredde: 3,45 meter
Dyptgående: 0,88 meter
Vekt tørr båt: 5.800 kg
Drivstoff: 560 liter
Ferskvann: 150 liter
Køyeplasser: 4-5
Motoralternativer:
Toppfart: 31,5 knop
Priser fra:
Importør: Lunde Båt Motor AS, www.motorboat.no

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon