Power Boat Norway - Djupevåg Båtbyggeri A/S

Power Boat Norway - Djupevåg Båtbyggeri A/S

Power Boat Norway - Djupevåg Båtbyggeri A/S

Rene verstinger

En skiferbruddeier med båtgalskap, en ny norsk opera og et tradisjonsrikt norsk trebåtbyggeri var alt som skulle til for å skape Power Boat Norway. Prototypen til det som skal bli miljøbestingen blant verstingbåtene er under bygging hos Djupevågs Båtbyggeri AS i Hardanger.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Båtentusiasten Bård Sandven fra Norheimsund i Hardanger har alltid hatt stor sans for både båter og form. Og trangen til å kjøre fort på sjøen fikk han utløp for gjennom sin 47 fots Nor-Tech med tre Yanmar-diesler. Men det gikk ikke fort nok. Så da Djupevåg Båtbyggeri AS i Norheimsund fikk oppdraget med å levere alle balkongfrontene til det nye operabygget i Oslo, og gikk til innkjøp av en avansert datafres, våknet kreativiteten hos Sandven for alvor. Muligheten til å utvikle og bygge en helt spesiell katamaran lå plutselig i nabolaget.

- De fleste superraske båter er designet for bensinmotorer, forteller Bård Sandven. Det innebærer at båtbyggerne ofte bruker glassfiber og polyester for å få konstruksjonen solid, og så pøser de på med krefter fra store bensinmotorer for å få fart. For oss som liker fart her på Vestlandet er ikke det noe godt alternativ. For det første er det langt mellom marinaene, og for det andre er det ufornuftig å kjøre rundt med svære bensinmotorer. Tanken bak dette prosjektet er derfor å lage et alternativ for dem som vil kjøre fort på sjøen uten å være miljøverstinger, forklarer Sandven.

Nordisk Nor-Tech

- I vårt konsept har vi tatt mål av oss å oppnå tilnærmet samme ytelse og fart med dieselmotorer som våre amerikanske kolleger gjør med sine bensininstallasjoner. Det krevde at vi tok i bruk teknikker og materialer både ved utvikling og produksjon som ennå ikke er vanlige i Norge, sier Bård Sandven.

- Vi satte oss som mål å lage en dieseldrevet fritidsbåt, motorisert med kommersielle motorer som bare blir forbigått av bensininstallasjoner, utdyper Sandven.

Etter lang tid med vurderinger, satte Sandven seg ned like før jul i 2006 og laget en modell i formkitt. Etter noen uker med modellering, tok båten form. Deretter ble modellen sendt til digitalisering og justering hos båtkonstruktøren Geir Arnestad, før designet ble frest ut som skalamodeller hos Djupevåg Båtbyggeri. Nå er pluggen til både skrog og dekk ferdig, og det som skal bli en et vestnorsk Nor-Tech-alternativ er snart klart til vakuumstøping i supermaterialene karbonfiber og vinylester. Med bakgrunn i sin egen erfaring som powerboat-entustiast på Vestlandet, har Sandven gjort seg mange tanker rundt det nye konsptet:

- De siste årene har Nor-Tech fått fotfeste blant de som vil ha båter med absolutt høyeste ytelse og fartskomfort. I dag er det stort sett bare bensinbåter som kan tilfredsstille disse kundene. PBN kan selvsagt også utrustes med bensinmotorer, men skroget er optimalisert i forholde til et europeisk marked – det vil si at de har dieselmotorer, varme, moderne linjer, detaljutførelse for nordisk klima osv. De må være egnet i skandinavisk skjærgård, forteller Sandven.

Ytelse og vekt

Den nye katamaranen skal vakumstøpes med ett lag karbonduk, ett lag med divinycell, så ett lag med karbon til, og til slutt diffusjonsfeltet med vinylester. Selve komposittdelen av konstruksjonen skal ikke veie mer enn ca 2.750 kg. Ferdig utrustet skal ikke båten veie mer ca 5,3 tonn med 500 liter diesel om bord. Dette gir båten en fart på ca 78-80 knop med 2x480 hk. Mest imponerende er imidlertid drivstofforbruket, som er beregnet til ca 2 liter per nautisk mil ved toppfart, og ved normal marsjfart ca 1,6 liter per nautisk mil.

- Karbon i kombinasjon med vinylester er noe av det letteste og sterkeste materialet man kan bygge båt i. Det er kostbart, men karbonfiberen er helt avgjørende for at vårt konsept skal bli vellykket, forklarer Sandven.

Det er imidlertid ikke bare produksjonsteknikk og materialer som gjør PBN spesiell. Baugens spesielle form gjør at den har et mye større luftinntak enn konkurrerende katamaraner, og den har annerledes vinkler på bunnpanelene enn konkurrentene.

Imponerte Buzzi

I høst presenterte Sandven og båtbygger Lars Djupevåg prosjektet for den legendariske konstruktøren, verftseieren og racingføreren Fabio Buzzi i Italia, som blant annet har flere fartsrekorder over Atlanteren. Ifølge Djupevåg var Buzzi imponert over prosjektet og mente konseptet hadde skrogelementer som han syntes det var synd han ikke hadde kommet på selv. Dimensjoneringen var han imidlertid litt skeptisk til, men her har Sandven klare synspunkter.

- Materialene vi bruker, og støpeteknikken, er ikke så kjent i utlandet som her hjemme. Brødrene Aa i Hyen har vært den fremste eksponenten for bruk av karbonfiber i svært avanserte skyssbåter og ambulansebåter, forteller Sandven, som har fått støtte til prosjektet fra Innovasjon Norge.

Satser på diesel

Vi har vurdert mange ulike motorer til vår prototype. Den nye Cummins Mercruiser QSB 5,9 viste seg å være den letteste og mest moderne motoren i vårt segment. Vi har bevisst valgt bort rene raceingmotorer. Drevet, ZF Trimax overflatedrev, er derimot ikke like kjent blant lystbåtfolk. Men i raceingmiljøene er dette et velkjent, sterkt og effektivt drev. Disse drevene er svært godt egnet til å tåle de store dreiemomentene som dieselmotorene gir. Den reduserte manøvreringsevnen er et ankepunkt, men det brede katamaranskroget gjør at vi ikke bruker roret særlig aktivt ved manøvrering. I tillegg er båten utstyrt med to trinns ZF-gearkasser, som gir mulighet til å hente ut hestekreftene på høye turtall samtidig som det gir rask akselerasjon opp i plan. I tillegg gir de mulighet til å benytte mindre propellere, og vi skal uten problemer kunne gå med hastigheter helt ned i 25 knop, sier en entusiastisk Bård Sandven som skal testkjøre prototypen på nyåret.

FAKTA: POWER BOAT NORWAY

Lengde: 13,8 meter
Bredde: 3,7 meter
Vekt: 5.300 kg
Motor: 2x480 hk Cummins Mercruiser
Drev: Trimax 2.100
Diesel: 1.000 liter
Toppfart: 78-80 knop
Pris: 4.500.000 kroner
Opplysninger: www.djupevaag.no

Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon