Pioner 8 - 19 joller i test

Pioner 8 - 19 joller i test



Test: 19 joller under lupen:

DEN STORE JOLLETESTEN



Av Hans Due og Knut Iversen



Skal du anskaffe deg jolle? Skal den slepes etter båt i høy eller lav hastig­het, eller skal du bruke den med en påhenger på hekken, eller skal du bare bruke den til å ro over sundet fra hytta etter melk og brød? Les vår jolletest og finn ut hva slags jolle du har behov for. Båtmagasinet har i samarbeide med danske Bådnyt testet 19 joller. Oppblåsbare gummibåter, glassfiberjoller, joller i ABS-plast og rotasjonsstøpt polyetylen. Testen har omfattet egenskaper med motor, sleping i lav og høy hastighet og roing. Vi har vurdert finnish, innredning og stabilitet som har fått karakterer fra 1-6, der 6 er beste karakter og 1 dårligst.

Som det vil fremgå av testskjemaene er det ingen båter som scorer fullt hus på alle punkter. Den perfekte jolla er omtrent umulig å lage. Noen joller har gode slepeegenskaper, andre har sin styrke med en påhenger på hekken, mens noen har adskillig bedre roegenskaper. Du må selv vurdere hvilket behov du har. Når du leser testresultatene skal du være obs på at slepemotstanden er målt i kg. og kommer i rubrikken for spesielle merknader etter rubrikken for sleping med lang og kort line.

Vi har testet båter i fire typer materiale. Oppblåsbare gummibåter, glassfiberarmert polyester og ABS-plast, polyetylen (såkalt mykplast eller bøtte­plast) og aluminium. Noen fellesnevnere har vi funnet: Oppblåsbare gummibåter egner seg svært dårlig til roing, men har generelt en mye bedre stabilitet enn båtene i de øvrige materialene. Unntaket er Steady 240 som har en tilnærmet gummibåts fasong, men er laget i mykplast.



ACHILLES LS-4

Lengde: 2,62 m.

Bredde: 1,40 m.

Vekt: 31 kg.

Materiale: Neopren/Hypalon

Utsalgspris: Kr. 7.900,-

Maks motor: 6 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: 4/ 390 kg.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 4 Gummitofte. - Glatt dørk, manglet sideavstivere.

Stabilitet: 4

Finish: 3

Roegenskaper: 3 For korte årer

Egenskaper m/motor: 5

Sleping m/lang line: 4 5 knop: 6 kg., 18,5 knop: 15 kg.

Sleping m./kort line: 3 5 knop: 5 kg. 18,5 knop: 17,5 kg. Hanefotfeste, vingler. Har tendenser til å "lette" i motvind.

Fortøyningsbeslag: 3 2 beslag.

Løfteanordninger: - Tau langs pongtonger.

Frakting i davit: 3 Må bruke fortøyningsbeslag.



Konklusjon

En jevnt bra gummibåt med gode egenskaper med en påhenger . Vi målte 17,5 knop med en 6 hester, hvilket vil si at dette ikke er noen "barnevakt".





HANSVIK 8 JOLLE

Lengde: 2,30 m.

Bredde: 1,24 m.

Vekt: 62,5 kg.

Materiale: Glassfiberarmert polyester

Utsalgspris: Kr. 5150,-

Maks motor: 2 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: Ikke oppgitt.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 3 + innstøpt oppdriftskammer

Stabilitet: 3 Tar inn vann ved vekt foran.(60 kg)

Finish: 3 Grovt innvendig.

Roegenskaper: 3 Retningsustabil. Skyver vann.

Egenskaper med motor: 3 Planer ikke. 2 hk. maks.

Sleping m/lang line: 5 5 knop-10 kg. 18,5 knop-23 kg.

Sleping m/kort line: 5 5 knop-7 kg. 18,5 knop-22 kg. Oppfører seg eksemplarisk i alle fartsområder.

Fortøyningsbeslag: 4

Fenderfester: 3 Kun fenderlist

Løfteanordninger: 2 Må løfte i fenderlisten.

Frakting i davit: 4 Må bruke fortøyningsbeslagene.



Konklusjon:

Jolla er godt egnet som slepejolle, men har dårlige egenskaper med motor og som robåt. Virker solid, men grovt tillaget. Umulig å få til å plane.



LINDER 310 SPORTSMAN

Lengde: 3,04 m

Bredde: 1,59 m.

Vekt: 75 kg.

Materiale: Formpresset aluminium.

Utsalgspris: kr. 13.500,-

Maks motor: 6 hk. uten styrekonsoll

Reg. for antalle

personer/vekt: 3/ 393 kg.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 4 Vanskelig ombordstigning fra baugen

Stabilitet: 4 Dårlig sideveis.

Finish: 5 Sitteplater dårlig limt.

Roegenskaper: 5 God retningsstabilitet

Egenskaper m/ motor: 5

Sleping m/ lang line: 4 5 knop-13 kg, 18,5 knop-40 kg

Sleping m/ kort line: 5 5 knop-10 kg, 18,5 knop-30 kg.

Fortøyningsbeslag: 4 Slepebeslag i baugen burde værtlenger ned.

Fenderfester: 5

Løfteanordninger: 6 Gode bærehåndtak

Frakting i davit: 4 Må bruke fortøyningsbeslagene



Konklusjon:

Den eneste aluminiumsjolla i testen overrasket positivt med rimelig gode slepeegenskaper og roegenskaper. Vi testet båten med litt for stor motor i forhold til hva Sjøfartsverket i Sverige har godkjent den for, men selv med en 9,9 hk på hekken gikk båten stødig og fint.



NISSAN NX 82

Lengde: 2,45 m

Bredde: 1,30 m.

Vekt: 26 kg.

Materiale: PVC

Utsalgspris: Kr. 7500,-

Maks motor: 4 hk

Reg for antall

personer/vekt: 4/ 275 kg.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 4 Glatt dørk, ingen kjøl, beslagene som holder årene under sleping er dårlige.

Stabilitet: 2 For små kamre. Kantret sideveis og forover.

Finish: 3

Roegenskaper: 2 For korte årer. Retningsustabil.

Egenskaper m/ motor: 4 Spruter.

Sleping med lang line: 5 5 knop- 6 kg. 18,5 knop-15 kg.

Sleping med kort line: 4 5 knop-5 kg. 18,5 knop-16 kg.

Fortøyningsbeslag: 3

Løfteanordninger: 3

Frakting i davit: 2



Konklusjon:

Et leketøy for barn med badedrakt. Er ok. å slepe.



MAXXON 275

Lengde: 2,79 m.

Bredde: 1,47 m.

Vekt: 45 kg.

Materiale: PVC

Utsalgspris: Kr. 6900,-

Maks motor: 10 hk.

Reg. for antall

pesoner/vekt: 3/ ikke oppgitt.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 4 -Glatt dørk. +Rotofte

Stabilitet: 5

Finish: 4 Noe limsøl

Roegenskaper: 4 -For korte årer. +retningsstabil.

Egenskaper m/motor: 5 +Stødig

Sleping m/ lang line: 6 5 knop- 9kg, 18,5 knop-25kg.

Sleping m/kort line: 5 5 knop-5kg, 18,5 knop-35 kg.

Fortøyningsbeslag: 5

Løfteanordninger: 5 + Tre bærehåndtak

Frakting i davit: 4 Bærehåndtak el. fortøyningsbeslag.



Konklusjon:

En av de bedre gummibåter. Virket solid og gjennomført. "Snill" pris. Gjorde 16 knop med 6 hk.



STEADY 240

Lengde: 2,45 m.

Bredde: 1,29 m.

Vekt : 64 kg.

Materiale: Polyetylen

Utsalgspris: Kr. 4950,-

Maks motor: 8 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: 3/ 500 kg.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 3

Stabilitet: 6 Omtrent umulig å tippe rundt.

Finish: 3 Litt grovt

Roegenskaper: 3 -Tofte og årer feil plassert. For smal. +Retningsstabil.

Egenskaper m/ motor: 5 For smal hekkplate. Må skru av motoren for å trimme vinkelen.

Sleping m/lang line: 4 5 knop-14 kg. 18,5 kg-+37 kg.

Sleping m/ kort line: 4 5 knop-10 kg. 18,5 knop-+35 kg.

Fortøyningsbeslag: 3

Løfteanordninger: 3 Tau langs pongtongene.

Frakting i davit: 3



Konklusjon:

Overraskende god stabilitet. Egner seg dårlig for roing, men går utmerket med motor. Liten plass innvendig. Tar inn en del vann ved sleping.



PILOT SB100W

Lengde: 3,06 m.

Bredde: 1,36 m.

Vekt: 39,5 kg.

Materiale: PVC

Utsalgspris: Kr. 10.500,- (tilbud 7990,-)

Maks motor: 15 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: 5/ ikke oppgitt



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 4 Smart bensintankholder.

Stabilitet: 5

Finish: 4 Dårlig tofte.

Roegenskaper: 4 For korte årer, for små åreblader.

Egenskaper m/motor: 3 Suger i baugen. Må være max. oppumpet.

Sleping m/lang line: 3 5 knop-10 kg.18,5 knop-40 kg.

Sleping m/kort line: 2 5 knop-8 kg.18,5 knop-53 kg.

Fortøyningsbeslag: 5

Løfteanordninger: 5

Frakting i davit: 3



Konklusjon:

Testens dårligste gummijolle hva sleping og kjøring med motor angår. Hang urolig etter slepebåten. Kantret i sidevind. Sugde seg ned med baugen hvilket ga stor slepemotstand. Båten går ut av produksjon og erstattes med Formatex 310 Nova Sport. Pris: Kr. 10.990,-



BOMBARD AX2

Lengde: 2,36 m.

Bredde: 1,15 m.

Vekt: 15 kg.

Materiale: PVC

Utsalgspris: Kr. 5660,-

Maks motor: 4 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: 3/250 kg.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 3 -Ingen dørkplater, kun avstivings-spiler. + Innebyggede pumper.

Stabilitet: 3 Båten er for lett.

Finish 4

Roegenskaper: 2 Dårlige årer, ingen tofte. Dårlig retningsstabilitet.

Egenskaper m/motor: - Ikke prøvd. Båten punkterte.

Sleping m/lang line: 6 5 knop-5kg, 18,5 knop-13 kg.

Sleping m/ kort line: 5 5 knop-5kg,18,5 knop-10 kg.

Fortøyningsbeslag: 4

Frakting i davit: 4



Konklusjon:

Båten lakk ut luft i begge pongtonger. Vanskelig å fastslå om det var ødelagte ventiler eller lekkasje annet sted. Ga ikke noe solid inntrykk. Pluss for slepeegenskaper med lang line.



BOMBARD B1000

Lengde: 3,07 m.

Bredde: 1,50 m.

Vekt: 34 kg.

Materiale: PVC

Utsalgspris: Kr.9500,-

Maks motor: 10 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: 4/ 400 kg.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 4 -Mangler tofte, glatt dørk. + for aluminiumsavstivere.

Stabilitet: 5

Finish: 4

Roegenskaper: 3 Mangler tofte. Rimelig retningsstabil.

Egenskaper m/ motor: 5 Spruter litt.

Sleping m/lang line: 5 5 knop-8 kg, 18,5 knop-20 kg.

Sleping m/ kort line: 5 5 knop-6 kg. 18,5 knop-19 kg.

Fortøyningsbeslag: 5

Løfteanordninger 4

Frakting i davit 3 Må bruke fortøyningsbeslag.



Konklusjon:

Det er tydelig at Bombard har lagt pengene i denne båten framfor AX2. Denne båten viste seg nemlig å ha en helt annen kvalitet. Rotofte bør imidlertid bli standardutstyr.



PIONER 8

Lengde: 2,42 m.

Bredde: 1,20 m.

Vekt: 48 kg.

Utsalgspris: Kr. 4390,- +kr. 400 for hjul.

Maks motor: 3 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: 2 /165 kg.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 5 Åregafler med sikring.

Stabilitet: 2 Usikker sideveis og foran. Mister bæreevne ved krengning.

Finish 4

Roegenskaper: 4 Umulig å strekke ut benene. Klamper på årene ønskelig.

Egenskaper med motor: 5 Maks 3 hk. Ikke planende.

Sleping m/lang line: 4 5 knop-11 kg, 18,5 knop-?

Sleping m/kort line: 4 5 knop-6,5 kg., 18,5 knop- +20 kg.

Fortøyningsbeslag: 5

Løfteanordninger: 5 Egne bærehåndtak.

Frakting i davit: 5



Konklusjon:

Pioner 8 er en av de mest solgte slepejoller her i landet. Har nå fått hjul i overgangen mellom skrogbunn og akterspeil, slik at den skal være lett å flytte på land. Men fortsatt er stabiliteten for dårlig. Blir avløst av 235.



PIONER 235

Lengde: 2.39 m.

Bredde: 1,34 m.

Vekt: 52 kg.

Materiale: Polyetylen

Utsalgspris: Kr. 4990,-

Maks motor: 4 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: 2/ 190 kg.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 5

Stabilitet: 3 Dårlig sidestabilitet. Rimelig stabil foran.

Finish: 4

Roegenskaper: 4 Mangler klamper på årene. Flytter mye vann.

Egenskaper m/motor: 6 Planer fint med 4 hk. Stabil og god å kjøre.

Sleping med lang line: 6 5 knop-7 kg. 18,5 knop-23 kg.

Sleping med kort line: 5 5 knop-7 kg. 18,5 knop-20 kg

Fortøyningsbeslag: 5

Løfteanordninger: 5 Egne bærehåndtak.

Frakting i davit: 5



Konklusjon:

En bra jolle som egner seg utmerket for sleping og med motor på hekken. Litt dårlig sidestabilitet.



ASKELADDEN 9-1200

Lengde: 2,84 m.

Bredde: 1,42 m.

Vekt: 98 kg.

Materiale: Glassfiberarmert polyester.

Utsalgspris: Kr.9810,-

Maks motor: 10 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: 3/ 260 kg.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 6 Har til og med innerliner.

Stabilitet: 4 Dårlig sideveis. Perfekt foran.

Finish: 6 Førsteklasses plastarbeide.

Roegenskaper: 5 Noe tung. stuper litt med baugen.

Egenskaper m/motor: 6

Sleping m/lang line: 3 5 knop-13 kg. 18,5 knop-45 kg.

Sleping m/kort line: 2 5 knop-7 kg. 18,5 knop - ?

Fortøyningsbeslag: 6

Fenderfester: - Fenderlist

Løfteanordninger: 5 Mangler håndtak foran

Frakting i davit: 6



Konklusjon:

På grunn av tyngden var vi i tvil om vi skulle la denne båten få bli med på testen. Men Askvik hevder selv at dette er en slepe­jolle. Når det er sagt, skal vi ile til med å si at denne båten er noe nær perfekt på de fleste punkter. Dog skal man være obs på et meget viktig punkt: Jolla er umulig å slepe i større hastig­heter enn 10 knop. Derfor de dårlige karakterer på dette punktet. Under 10 knop er det ingen fare å slepe båten.



RYDS 255

Lengde: 2,53 m.

Bredde: 1,20 m.

Vekt: 52 kg.

Materiale: Glassfiberarmert polyester.

Utsalgspris: Kr. 9560,- m/ 2 hk. Motor

Maks motor: 2 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: 2 / ikke oppgitt



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 3 Mangler stuerom. Vanskelig å entre fra baugen.

Stabilitet: 3 Ustabil både sideveis og i lengderetningen.

Finish: 3 Sjuskete hull for passasje av bunnvann.

Roegenskaper: 4 God retningsstabilitet.

Egenskaper m/ motor: 5 Planer ved vektforskyving forover. Noe retningsustabil.

Sleping m/ lang line: 3 5 knop- 8 kg, 18,5 knop 25,5 kg.

Sleping m/ kort line: 4 5 knop-7 kg, 18,5 knop-20 kg.

Fortøyningsbeslag: 4

Løfteanordninger: 5

Frakting i davit: 3



Konklusjon:

Hvis du ønsker å kjøpe denne jolla må du også kjøpe motor. OMC som forhandler Evinrude og Johnson-motorer selger dem ikke separat. En jolle sånn "midt på treet".



NARWHAL NARVIK 270

Lengde: 2,68 m.

Bredde: 1,47 m.

Vekt: 53,5 kg.

Materiale: Pongtonger i Hypertex, Skrogbunn i glassfiberarmert polyester.

Utsalgspris: Kr. 15.800,-

Maks motor: 10 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: 3/ 373 kg.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 5 Forberedt for fordekk. Mangler tofte.

Stabilitet: 6

Finish: 5

Roegenskaper: 4

Egenskaper m/ motor: 6 Meget tørr å kjøre.

Sleping m/ lang line: 6 5 knop-8 kg., 18,5 knop-25 kg.

Fortøyningsbeslag: 6

Løfteanordninger: 6 Egne løftehåndtak

Frakting i davit: 6



Konklusjon:

Et meget hyggelig bekjentskap. Stiller så avgjort i gummibåtenes 1.divisjon. Nytt materiale i pongtonger er Hypertex, et slags "sirkustelt-stoff".



ZODIAC CADET 260 XS

Lengde: 2,56 m

Bredde: 1,50 m.

Vekt: 29 kg.

Materiale: PVC

Utsalgspris: Kr. 9700,-

Maks motor: 4 hk.

Reg. for antall

pesoner/vekt: 4/ ikke oppgitt



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 5

Stabilitet: 5

Finish: 6

Roegenskaper: 3 Korte årer, gal vinkel på årebladene, dårlig retningsstabilitet.

Egenskaper m/motor: 6

Sleping m/ lang line: 6 5 knop- 5 kg. 18,5 knop-17,5 kg.

Sleping m/ kort line: 5 5 knop- 7kg., 18,5 knop-17,5 kg.

Fortøyningsbeslag: 5

Løfteanordninger: 6

Frakting i davit: 5



Konklusjon:

Her var det ikke mye å utsette. Absolutt i 1. divisjon. Men kvalitet koster.



ZODIAC 275 SRS

Lengde: 2,75 m.

Bredde: 1,50 m.

Vekt: 43,5 kg.

Materiale: Pongtonger i PVC, Skrogbunn i glassfiberarmert polyester.

Utsalgspris: Kr. 16.600,-

Maks motor: 8 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: 4/ ikke oppgitt.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 6

Stabilitet: 6 Utmerket!

Finish: 6

Roegenskaper: 3 For korte årer. Gal vinkel.

Egenskaper m/ motor: 6 God V-bunn

Sleping m/lang line: 4 5 knop- 5 kg.18,5 knop-17 kg.

Sleping m/kort line: 3 5 knop-5 kg. 18,5 kn.-20 kg.

Fortøyningsbeslag: 5

Løfteanordninger: 6

Frakting i davit: 6



Konklusjon:

Slepeegenskapene kunne vært noe bedre. Båten har en tendens til å "jage" fra side til side. Roegenskapene er som for de andre gummibåtene ikke særlig å skryte av. Ellers en meget bra gummibåt.



SEABIRD 50/ TERHI BABY FUN

To båter som er identiske, men som har forskjellige importører.

Lengde: 2,34 m.

Bredde: 1,36 m.

Vekt: 55 kg.

Materiale: ABS-plast

Utsalgspris Seabird 50: Kr.9900,- m/2 hk. motor.

Utsalgspris Terhi Baby Fun: Kr.5940,-

Maks motor: 2 hk.

Reg. for antall

pesoner/vekt: 2 /ikke oppgitt.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 5

Stabilitet: 4 Dårlig sideveis. God i lengderetning.

Finish: 5

Roegenskaper: 3 Dårlig retningsstabilitet, flytter mye vann.

Egenskaper m. motor: 6

Sleping m/ lang line: 5 5 knop-11 kg. 18,5 knop- 25 kg.

Sleping m/ kort line: 5 5 knop-5 kg. 18,5 knop-25 kg.

Fortøyningsbeslag: 4

Ankerboks: 4

Løfteanordninger: 4 Egne innstøpte håndtak for- og akter.

Frakting i davit: 1



Konklusjon:

Smart system for oppbevaring av årer og evt. et lite anker. Langsgående boks midtskips A la skiboks. Sleper godt, er god med motor, men dårlige roegenskaper. Så å si umulig å frakte i davit. Allikevel et hyggelig bekjentskap.



JACK-POT

Lengde: 2,44 m.

Bredde: 1,42 m.

Vekt: 61 kg.

Materiale: Polyetylen

Utsalgspris (Danmark): Kr. 4975,-

Maks motor: 4 hk.

Reg. for antall

personer/vekt: 3/ 400 kg.



Karakter Spesielle merknader

Innredning: 4

Stabilitet: 4 Usikker sideveis. God i lengderetning.

Finish 4

Roegenskaper: 5 God retningsstabilitet. Glir lett i vannet.

Egenskaper med motor: 5 Deplasementsskrog.

Sleping med lang line: 4 5 knop-13 kg.,18,5 knop - ?

Sleping med kort line: 3 5 knop-13 kg. 18,5 knop -?

Fortøyningsbeslag: 3

Løfteanordninger: 1 Ingen løfteanordninger.

Frakting i davit: 4 Løftekroker akter sitter for tett.



Konklusjon:

Denne jolla er tydeligvis bygget over lesten til en gammel trejolle. Skroget er ikke planende (deplasementsskrog), og egner seg ikke for sleping i høye hastigheter. Litt spartansk innred­ning synes vi også det er. Spesielt var savnet av løfteanordnin­ger stort. Men som robåt er jolla meget god, faktisk den beste i testen. Det er også mulig å utstyre jolla med seil.

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon