Påhengertest: En stor eller to små?

Påhengertest: En stor eller to små?



Påhengertest

En stor eller to små?

Tekst og foto: Lasse Lindén



Hva er best og billigst. En eller to motorer på akterspeilet? Er det noe å hente på fart eller forbruk? Vi har satt en dobbelmontasje av Yamaha's firetakts 50-hestere opp mot produsentens 90 og 130-hesters totaktere.



En eller to motorer på akterspeilet? I påhengerlandet USA er to motorer snarere regelen enn unntaket. Her hjemme er det annerledes. Derfor er de fleste amerikanske båter utstyrt med ekstra brede motorbrønner for å få plass til to motorer. I Norden er ikke dette like selvfølgelig, og vi måtte virkelig lete for å finne en båt på rundt seks meter som hadde plass til to motorer.

Den nye styrepulpitbåten Yamarin 5810 Big Ride er konstruert med ekstra bred motorbrønn, og produsenten hevder at man har merket en økning i interessen for dobbelmontasjer etter at Honda, Yamaha og Mercury lanserte sine firetaktere på 50 hestekrefter. Med deres lave drivstofforbruk kan man komme ned på omtrent samme nivå som med en totakter på rundt 100-hester. Et tungt argument for to motorer er sikkerheten. Sannsynligheten for at to motorer streiker samtidig er relativt liten, såfremt ikke drivstoffet er dårlig.

Høy motorvekt- bra gange

Med Yamarin-båten som utgangspunkt, testet Båtmagasinet følgende tre motoralternativer fra Yamaha: En 90-hester, en 130-hester og til slutt to 50-hestere i dobbelmontasje. De to førstnevnte er to-taktere med et sylindervolum på 1140 cc og 1730 cc. Grunnen til at vi valgte en 90 og 130-hester til denne testen, var at vi ville ha en motor med nesten samme effekt, og en motor med nesten samme volum som de to 50-hesterne. En 130-hester ligger dessuten nærmere dobbeltmontasjen i pris enn 90-hesteren.

Motorvekten varierer kraftig. Dobbeltmontasjen veier nesten dobbelt så mye som en 90-hester. Dette påvirker hastigheten, men faktum er at sjøegenskapene ble betydelig bedret med dobbeltmontasjen. Det skal sies at testbåten vår gikk bra i sjøen med samtlige motorstyrker, faktisk en av de beste båtene vi har kjørt i denne størrelsen.

Med dobbeltmontasje går båten med en herlig tyngde og stødighet gjennom vannet. Ikke helt ulik en båt med hekkaggregat i tilsvarende størrelse. 130-hesteren har også høy vekt, men de to 50-hesterne på hver side av båtens senterlinje gir en gunstigere vektfordeling.

Standardpropeller

Testen ble gjennomført med to personers belastning og med identiske båter som ble veiet før start. Yamarin 5810 BR er 5,78 meter lang og 2,18 meter bred. Den veier 620 kg uten motor og produsenten anbefaler motorstyrker på mellom 50- og 130 hk.

Samtlige motorer ble kjørt med propeller fra standardassortementet til leverandøren. Det vil si aluminiumspropeller for 50 og 90-hesterne, og stålpropell for 130-hesteren. 90 og 130-hesteren ble montert rett på akterspeilet, mens 50-hesterne måtte heves hele 60 mm for at gearhusene ikke skulle havne for dypt i vannet. Her kan man altså få et lite problem med dype V-bunnsbåter som denne Yamarinen. Alternativet kan være å velge motorer med kort stamme - hvis det finnes.

Omtrent like

Hvis du ser på tabellene, viser de at de to 50-hesterne og 90-hesteren har nesten eksakt de samme verdiene for fart og drivstofforbruk helt til vi har trukket av 1500 omdreininger på gassen. Ved 28 knops fart har motorene eksakt det samme forbruket og ved 23 knop går 50-hesterne billigere regnet i liter pr. nautisk mil.

Lydmålingene er også interessante. Som du vil se, bråker ikke to motorer mer enn en. Ved 28 knops fart målte vi 80/86 desibel. Det er fullt akseptabelt for en båt av denne typen. 130-hesteren gir en helt annen fart og fremfor alt en helt annen akselerasjon enn 90-hesteren og dobbeltmontasjen. Hele 44 knop på topp, men da ligger forbruket på hele 1,21 liter pr. nautisk mil. Men hvis du drar av gassen og legger båten på rundt 30 knop med 130-hesteren, synker forbruket til 0,95 liter pr. nautisk mil, det vil si ikke langt fra 90-hesteren med samme fart.

Konklusjon

Hvis du tenker sikkerhet og maksimal kjørekomfort, er dobbeltmontasjen et klart valg. Innkjøpsprisen taler derimot for 90-hesteren. Forbruket mellom disse alternativene er så likt at det ikke er noe moment. Om du vil velge det største alternativet, blir et spørsmål om krav til fart og akselerasjon og om du er villig til å betale for det.

Motorfakta
Yamaha 90A 130B 2 x F50A
Motortype 2-takter 2-takter 4-takter
Effekt 90 hk 130 hk 2 x 50 hk.
Antall sylindre 3 4 2 x 4
Sylindervolum 1140 cc 1730 cc 2 x 935 cc
Maks turtall 5500 6000 6000
Gearutveksling 13:26 13:26 13:24
Vekt 120 kg 168 kg 2 x 104 kg
Pris kr 75.399,- kr 95.383,- 2 x kr 54.400
TESTRESULTATER
Yamaha 90A 130B 2 x F50A
Belastning i personer: 2 2 2
Propell i tommer: 17 21 (stål) 14
Fart i knop:
Topp turtall: 35,8 44,0 35,0
Minus 500 omdr. 32,0 41,2 31,0
Minus 1000 omdr. 28,0 35,2 27,5
Minus 1500 omdr. 24,5 30,8 23,2
Drivstoff i liter pr. time
Topp turtall: 34,6 53,2 35,6
Minus 500 omdr. 28,4 44,1 31,6
Minus 1000 omdr. 23,0 34,8 23,0
Minus 1500 omdr. 20,2 29,4 17,6
Drivstoff i liter pr. nautisk mil
Topp turtall: 0,96 1,21 1,02
Minus 500 omdr. 0,89 1,07 1,02
Minus 1000 omdr. 0,82 0,99 0,84
Minus 1500 omdr 0,82 0,95 0,76
Lyd i desibel(A)
Topp turtall 90 91 89
Minus 500 omdr. 89 90 88
Minus 1000 omdr. 86 87 85
Minus 1500 omdr. 84 85 82

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon