På kaikanten: Varmende matematikk

På kaikanten: Varmende matematikk

Havna lå høststille. Gult løv samlet seg i kveiler i hjørnet på brygga og måkene skuttet seg mot to-tre usle plussgrader.
- Hvordan kan de vite det? sa rederinnen.
- Godt spørsmål. Og akkurat det der har jeg tenkt en del på i det siste, sa jeg. – Du vet; folk snakker om global oppvarming. Det betyr jo at hele kula skal bli varmere – og likevel har vi i fjorden her de siste to årene opplevd det folk kaller for de kaldeste vintere i manns minne.
- Nå glemmer jo mannfolk det meste fort da, sa rederinnen. – Du husker jo ikke fra frokost til middag…
- Så, så, det kan det fort bli kaldt her, vet du?
Jeg så at hun ikke umiddelbart tok logikken her. Så jeg fortsatte.
- Jo, ser du. Jeg har tenkt en del på hvordan det kan være mulig at det er kaldt selv om det er varmt, og har kommet til at det egentlig godt kan gå an.
Rederinnen dro ned glidelåsen i kalesjen og nikket oppmuntrende. Jeg tok det selvfølgelig som en invitt til å fortsette resonnementet.
- Tenk deg, sa jeg, at du fyrer hardt i peisen hjemme i stua. Gradestokken stiger, burfuglene kvitrer. Men hvis du ikke er glad i den du sitter der sammen med, er det likevel så kaldt at frostriene tar deg.
Rederinnen nikket. Ikke vanskelig å forstå, det der. – Men sammenligningen med global oppvarming kontra kalde vintre er kanskje ikke krystallklar, svarte hun.
- Ren matematikk, sa jeg.
- Matematikk?
- Og filosofi, plusset jeg på.
Hun ramlet av litt nå, så jeg ilte til med selve forklaringen.
- Matematikk fordi faktorenes orden er likegyldig, sa jeg. Kjent ordtak, og med det følger at varme og kulde like gjerne kan skrives omvendt, som kulde og varme. Og det er nettopp det som gjør at vi kommer til å få nok en fin vinter på sjøen, selv om vi kanskje fryser inne i år igjen.
- Og så var det filosofien? undret hun.
- OK, sa jeg. Den er omtrent slik: Når kuldegradene omringer skuta og legger snerk på sjøen i havna her, da skal du og jeg ha det godt. For av tidligere omtalte peisfyring og indre frostrier følger den matematisk omvendte proporsjonalen at det kan være godt og varmt på akterdekket her selv om frosten biter på utsiden.
- Fordi?
- Fordi vi sitter sammen med noen vi er glad i, sa jeg.
Det ble stille mens hun fordøyde både matematikk og filosofi en sen høstkveld i havna. Så nikket hun og smilte.
- En skål for matematikken? Spurte jeg.
- Et lite glass rød takk, svarte hun.

MorMajor

Hold deg på brygga
Dette skiltet henger like ved badeplassen i Sande i Vestfold. Mange båteiere benytter seg nok av oppfordringen. Selv følte vi oss svært velkomne på den slitne trebrygga.

”Bysse-Joran”

Båtmagasinets matspaltist, Joran Tveterås, beviste sine kunnskaper under årets matfestival i Ålesund. I Norgesmesterskapet for hobbykokker havnet hun på en hederlig tredjeplass.
I 2008 måtte Joran bare se seg slått av én, mens hun i 2007 gikk helt til topps i den spennende konkurransen. Det skal dermed ikke herske noen tvil om at de små råd og tips hun bidrar med i byssa holder mål. Hun har dessuten bevist at hun er en kreativ person, og noen enkle grep kan sikkert også smitte over på oss småsultne båtfolk. Joran vil ha flere byssesaker i Båtmagasinet i 2012.

Bildet:
BYSSE-JORAN: Joran Tveterås, som gir råd og tips til god byssemat i Båtmagasinet, hevder seg også i mesterskap. Det ble en fin 3. Plass i NM for amatørkokker i år.


Båtbiten

Den trofaste leser vil huske konkurransen vår som het ”Båtbiten”. Vi presenterte en del av en båt, så var det bare å fortelle oss hvilken båt det var.
Til glede for gode gamle og nye båtfolk setter vi i gang ”Båtbiten” igjen.
Da er det bare å bruke sine kunnskaper eler rett og slett gjette på hvilke båter vi presenterer fremover. Her er førstemann ut.
Løsningen må vi ha på mail: batbiten@aller.no. Vi kårer en vinner som vil motta Båtmagasinets T-skjorte. Lykke til

Navn med klang

Det finnes båter med rare navn, pussige navn og interessante navn.
I sommer møtte vi på en storkar i den svenske skjærgården. Tydeligere kan det jo ikke sies, at han elsker sin motorbåt, og skal vi velvillig tyde den doble klangbunnen, så er den vel heller ikke til salgs.
Har du møtt møter med pussige navn? Og kanskje tatt et bilde? Send det til oss. Vi premierer brukte bidrag.

Stein på stein
I serien morsomme skilt tar vi også med dette fra den svenske vestkysten.
Man skulle kanskje tro at et skilt som dette er satt opp som en spøk, men faktisk ikke. Det er ramme alvor. Faktisk begynner det å tære på steinmassene på den gamle steinbrygga i Smøgen. Stein fjernes fra brygga og kastes i vannet, og etter mange års aktivitet er steinbrygga i ferd md å endre karakter. Derfor, følg oppfordringen om heller å tilføre brygga stein, fremfor å fjerne dem. (Foto: Tore Halvorsen).


600 båtplasser i leanbukta

Etter 30 år og fem ordførere begynner endelig den nye småbåthavnen i Leangbukta å ta form. Det vil si, store steinmasser preger fortsatt området, men etter planen skal 600 nye båtplasser stå klare til bruk om et års tid. Det store området er tilført 80.000 kubikkmeter masse fra Statoils byggeplass på Fornebu. Det nye området blir 250x50 meter og skal i tillegg til de sårt tiltrengte båtplassene også gi parkering til et stort antall biler.
Det er Asker Marina AS og Leangbukten Båtforening som står bak den store utbyggingen.
(Foto: Amund Rich. Løken)

Bildet:
STEINMASSER: 80.000 kubikkmester masse er tilført Leangbukta. Her skal 600 nye båtplasser tas i bruk om et års tid.

Yamaha eller Yamabisi?

Ønsker du et rimeligere alternativ til Yamaha kan kanskje Yamabishi være noe for deg? Den kinesiske 9,9-hestern koster cirka 5300 kroner, mens 15-hesteren koster deg 5700 kroner. Til sammenligning koster Yamahas 9,9/15-hester rundt 20 000 kroner.
Designet, om ikke kvaliteten, på Yamaha og Yamabishi er i alle fall svært sammenlignbart. www.szallpass.com

Windy til under 100 000 kr
Under båtmessa i Genova i oktober kunne man få kjøpt en Windy til under 100 000 kroner. Men det var dessverre ikke en Arendals-produsert Windy som var til salgs for denne prisen. Italienske Conero har nemlig laget en ny modell som heter nettopp Windy.
 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon