Outrage 25

Outrage 25



Boston Whalers

OUTRAGE 25



Av Dag Pike

Til norsk:Anne Marit Klokk



En arbeidsbåt med ubegrensede muligheter. Outrage 25 fra amerikanske Boston Whaler brukes til fiske, vannskikjøring, dykking, fotografering m.m. Vi har testet en marinefotografs private båt og forstår ham i sitt valg. Båten er utrolig stabil og bra i sjøen.



Boston Whaler-navnet er blitt legendarisk etter 30 år i båtbransjen.Starten var en l3-foter med den karakteristiske trekjølede skrogformen. En form bedriften har beholdt for de minste båtene, et sikkert bevis på konseptets levedyktighet. Etter hvert er modellene vokst i størrelse opp mot 30 fot. Samtidig er skrogene moderert en del under vannlinjen. Modellene fra l8 fot og oppover har dyp V.

Vi valgte å teste 25 foteren Outrage, blant annet fordi den kjente marinefotografen William Payne bruker denne båten som sin arbeidsbåt. Makter en båt å være stabil nok plattform for en fotograf på sjøen, burde den også takle røffe forhold som fiske, vannskibåt, tender og som sporty arbeidsbåt langs norskekysten.

Skroget

Outrage 25 har et gjennomarbeidet Dyp V-bunns skrog. Baugen er avkuttet og gir skroget en nesten firkantet form. Foran førerposisjonen er det god plass, og man kan få kjøpt forskjellige byggesett og utnytte denne plassen etter behov.

Skrog og dekk er støpt sammen i konstruksjonen med skum i mellom. En prosess som gir en tøff og usynkbar båt. Båten er selvdrenerende under fart, men behøver en lensepumpe til bruk mens båten ligger i ro.

Det faktum at Outrage stort sett selges som fiskebåt i USA, hvor den blir bygget, skal man huske på. Opplegg og detaljer til fiske som stanghodere og fiskekummer er innebygget i konstruksjonen.

Utstyr

Dekksutformingen er utviklet for å kunne tilpasses båtens mange forskjellige bruksmuligheter. Fotografen William Payne valgte den største av de to mulige konsollene fordi den gir mer stueplass og forenkler plasseringen av elektronisk utstyr. Man kan også få et spesialoverbygget konsoll for elektronikken, menPayne foretrakk å bruke garantert vannbestandig elektronikk. En enkel skjerm er tilpassset konsollet, men gir bare meget begrenset

beskyttelse.

Førerplassen har et nesten vertikalt ratt og fint vinklede kontrollspaker. Mercurys utstyr holder ikke mål her. De er lite smidige og har en tendens til å krype tilbake mot fristilling. Utstyret for trimmingen var også vanskelig, særlig for en dobbelinstallasjon.

Ved førerplassen er det montert en polstret støttepute. Den kan justeres for- og akterover,men ikke opp og ned. Støtten er bred nok for to personer, men fordi rattet er midtstilt, egner det seg bare for føreren. Under finnes en isboks, som også passer fint for kamerautstyr.Det finnes en annen isboks lenger forut.

Helt akter en bred benk. Det er gjort god plass til utenbordsmotorene og brønnen som også rommer fiskekummer med sirkulerende vann og lensepumpen. Batteriene er også stuet i bokser helt akter.

Forut er det stuerom under dekk med lokk som kunne vært litt sikrere. Fordekket er omgitt av solide rekker. Konsollet og ellers har brukbart med håndrekker. Kanskje nettopp dette området forut er det best planlagte på hele båten. Her kan man bygge opp et styrhus eller sette opp kalesje som gir overnattingsmuligheter.

Bruk av teak på dører og luker bryter fint med kald hvit glassfiber.

Motorer

Boston Whaler anbefaler utenbordere i størrelsen ll5 til 300 Hk for båten. De to l00 Hk Mercury utenborderne Payne har valgt skulle passe bra. I alle fall er resultatet en fart på over 40 knop, som burde dekke de flestes behov i en slik båt.

Drivstofftanken ligger under cockpitdørken og tar mer enn 500 liter. Både drivstoff - og det elektriske systemet er meget grundig gjennomført. Strømnettet er beskyttet mot fuktighet på en usedvanlig gjennomtenkt måte.

Sjøegenskaper

Til å begynne med føler man seg nokså utsatt der man står oppreist og kjører Outrage 25. Men tilliten til båten kommer kjapt og hovedinntrykket er at båten er svært tørr. Gjennom hele vår testkjøring, som også omfattet svært høy og urolig sjø, vind rett imot og kraftig fjære, fikk vi ikke en dråpe vann innover baugen og minimalt med sprut over låringen. Meget imponerende for en såpass liten båt i slikt vær. Håndteringen var også uproblematisk.

Med sjøen tvers var båten usedvalig stabil og kunne kjøres hardt. Med sjøene aktenfra hadde vi en følelse at båten kunne gå rett ned idet den var ute av en bølge, men den kraftige baugen tok alle løft uten problemer.

Med såpass mye motorkrefter, må spakene behandles forsiktig i slike situasjoner, og det er synd at man ikke har satset på bedre utstyr her. Båten kommer lett opp i plan og det virker som om den liker å bli kjørt hardt.Ved stilleligge utgjør den en stabil plattform, ideell for en fotograf.

Konklusjon

Outrage 25 har ingen fancy sportsbåtappell. Dette er en praktisk båt som gjør nytten sin uten bare å se ut som om den gjør det. Den har så mange muligheter og vil kunne tilpasses de fleste fritidsbehov like godt som kommersiell bruk.

Den erfarne båtbruker vil nok finne noen minus ved styreposisjonen. Mangelen på bedre støtte gjør at man klamrer seg til rattet istedet for å bruke det naturlig.

Til å være en åpen 25 foter, ligger prisen nokså høyt, men det må man regne med for denne kvaliteten.



TEKNISKE DATA

Lengde overall 24,7 fot

Bredde 8 fot

Dybde (motorer opp) l,4 fot

Vekt (uten motor) ca l500 kg

Pris i Norge kr 264.400

Importør: A/S Habrino,Vollsveien l3, l324 Lysaker.

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon