Otto L. Scheen fyller 80 år

Otto L. Scheen fyller 80 år

Konstruktør Otto L. Scheen

Hedersmann runder 80

Selv 10 år etter at Otto L. Scheen innledet sin tilværelse som pensjonist, er han i høyeste grad aktiv. Scheen var i mange år halvparten av duoen Furuholmen & Scheen. Men det er fremfor alt som frittstående designer av alt fra robåter til store passasjerferger han har utmerket seg gjennom en lang karriere.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Furuholmen & Scheen er et sterkt begrep i norsk fritidsbåthistorie. De fleste forbinder designduoens navn med fjordens absolutte perler. Richard G. Furuholmen var Scheens læremester fra 1944, men Otto L. Scheen utviklet raskt sin egen distinkte strek utover 1950-årene, og etter Furuholmens død i 1963 står Scheen på egne ben - med sin egen stil.

Etter læretiden hos Richard G. Furuholmen reiste Scheen til USA i 1952, hvor han hadde fått jobb hos de berømte båtdesignerne Sparkman & Stephens. Her var Otto blant annet med på å designe en 53 fots, 42 knops motorkrysser for tobakkskongen R.G. Reynolds (Camel sigaretter). I 1954 kom han tilbake til Norge og ble tatt opp som kompanjong hos Rich. G. Furuholmen.

I likhet med Rich. G. Furuholmen, er Otto L. Scheens produksjon meget omfattende og variert. Medregnet konstruksjonene fra tiden i kompaniskap med Furuholmen, er antallet 640 båter totalt. Flere av dem er blitt produksjonsmodeller, blant annet hos Selco (Selco 14 og Selco 26 Cabin), Fjord Plast AS (Fjord 26), Arendal Plastindustri (Windy 30, Windy 22 og Windy 27), Gunn Hegna AS (GH 11, GH14, GH 15, GH 17 og GH 22), Polarplast (Polar 29). At Otto L. Scheen også har også signert flere redningsskøyter, fra 55-foterne i Ulabrand-klassen i 1959 til Norboat-klassen sent på 1980-tallet forteller litt om spennet i hans arbeid.

Selv om Otto L. Scheen helt frem til i dag har beskjeftiget seg med lystbåtprosjekter både for Dolvik Båtbyggeri på Askøy og Kristian Djupevåg i Norheimsund, er det nok som konstruktør av en rekke varierte fartøyer for profesjonell bruk Scheen har gjort seg mest bemerket. Helt tilbake i 1969 tegnet han sin største båt, nemlig den 36 meter lange Lykkeper, en passasjerferge for Nesodden og Bundefjorden Dampskibselskap. Likevel er det samarbeidet med Brødrene Aa Båtbyggeri i Hyen som har gitt de spenstigste resultatene. Samspillet ble innledet allerede i 1955. Otto signerte blant annet Norges første hurtiggående skyssbåt bygget i GRPsandwich hos Brødrene Aa. Siden har det blitt mange av det slaget. Foreløpig siste kreasjon fra Ottos tegnebord er en 6,1 meter lang færing bygget hos Djupevåg Båtbyggeri - som den spreke 80-åringen bruker i Tjømeskjærgården.

Båtmagasinet gratulerer Otto L. Scheen med jubileet!

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon