Optimax fra Mercury

Optimax fra Mercury



OptiMax fra Mercury/Mariner

OptiMax heter den nye serien av påhengsmotorer fra Mercury/Mariner. Alle motorene er basert på det australske Orbital-systemet som gir direkteinnsprøyting av både bensin og luft til totaktsmotorer.



Tekst og foto: Hans Due



Første neste år vil det bli mulig å få kjøpt de nye motorene i Europa, men de er allerede i salg i USA. De nye motorene er alle bygget opp med DFI-teknikk (Direct Fuel Injection). Den første motoren som har det nye systemet er en 3-liters 200 hk. Neste motor ut er en 225 hk. med samme sylindervolum. Deretter følger 2,5 liters 150-hester og 135-hester. Mercury/Mariner planlegger Orbital-systemet på motorer helt ned til 70 hk. Alt under dette vil bli firetaktere.

Det er selvfølgelig de nye, strenge utslippskravene i USA som tvinger motorprodusentene til å lage nye motorer. Orbital-systemet er utviklet i Australia. Det benytter seg av totaktsteknologien, men i stedet for å suge inn en blanding av luft og bensin gjennom veivakselhuset, blir nå bensinen og luften blandet og komprimert i en egen enhet før den sprøytes direkte inn i sylinderne. Dette fører til et langt lavere drivstofforbruk, ned mot 40 prosent mindre og opptil 50 prosent lavere oljeforbruk. Men kanskje det aller viktigste er utslippene som reduseres betraktelig, og som tilfredsstiller kravene amerikanske myndigheter har stilt.

Tidligere i våres var vi vitne til verdens eneste 24-timers race for utenbordsmotorer på Seinen i den franske byen Rouen. Her deltok to modifiserte standardmotorer av OptiMax 200 hk. De konkurrerte mot tradisjonelle 300-hestere, og hevdet seg meget bra med 5. og 6.plass av over 40 startende båter. Riktignok var motorene saktere enn de blodtrimmede 300-hesterne, men det reduserte drivstofforbruket gjorde at OptiMax- motorene kunne klare seg med halvparten så mange depotstopp for etterfylling av drivstoff som de andre motorene. Vi kommer tilbake med reportasje fra racet i septembernummeret.

Utgave: 

Stikkord: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.
Twitter icon
e-mail icon