Optimax fra Mercury

Optimax fra Mercury



OptiMax fra Mercury/Mariner

OptiMax heter den nye serien av påhengsmotorer fra Mercury/Mariner. Alle motorene er basert på det australske Orbital-systemet som gir direkteinnsprøyting av både bensin og luft til totaktsmotorer.



Tekst og foto: Hans Due



Første neste år vil det bli mulig å få kjøpt de nye motorene i Europa, men de er allerede i salg i USA. De nye motorene er alle bygget opp med DFI-teknikk (Direct Fuel Injection). Den første motoren som har det nye systemet er en 3-liters 200 hk. Neste motor ut er en 225 hk. med samme sylindervolum. Deretter følger 2,5 liters 150-hester og 135-hester. Mercury/Mariner planlegger Orbital-systemet på motorer helt ned til 70 hk. Alt under dette vil bli firetaktere.

Det er selvfølgelig de nye, strenge utslippskravene i USA som tvinger motorprodusentene til å lage nye motorer. Orbital-systemet er utviklet i Australia. Det benytter seg av totaktsteknologien, men i stedet for å suge inn en blanding av luft og bensin gjennom veivakselhuset, blir nå bensinen og luften blandet og komprimert i en egen enhet før den sprøytes direkte inn i sylinderne. Dette fører til et langt lavere drivstofforbruk, ned mot 40 prosent mindre og opptil 50 prosent lavere oljeforbruk. Men kanskje det aller viktigste er utslippene som reduseres betraktelig, og som tilfredsstiller kravene amerikanske myndigheter har stilt.

Tidligere i våres var vi vitne til verdens eneste 24-timers race for utenbordsmotorer på Seinen i den franske byen Rouen. Her deltok to modifiserte standardmotorer av OptiMax 200 hk. De konkurrerte mot tradisjonelle 300-hestere, og hevdet seg meget bra med 5. og 6.plass av over 40 startende båter. Riktignok var motorene saktere enn de blodtrimmede 300-hesterne, men det reduserte drivstofforbruket gjorde at OptiMax- motorene kunne klare seg med halvparten så mange depotstopp for etterfylling av drivstoff som de andre motorene. Vi kommer tilbake med reportasje fra racet i septembernummeret.

Utgave: 

Stikkord: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
Twitter icon
e-mail icon