Optimax fra Mercury

Optimax fra Mercury



OptiMax fra Mercury/Mariner

OptiMax heter den nye serien av påhengsmotorer fra Mercury/Mariner. Alle motorene er basert på det australske Orbital-systemet som gir direkteinnsprøyting av både bensin og luft til totaktsmotorer.



Tekst og foto: Hans Due



Første neste år vil det bli mulig å få kjøpt de nye motorene i Europa, men de er allerede i salg i USA. De nye motorene er alle bygget opp med DFI-teknikk (Direct Fuel Injection). Den første motoren som har det nye systemet er en 3-liters 200 hk. Neste motor ut er en 225 hk. med samme sylindervolum. Deretter følger 2,5 liters 150-hester og 135-hester. Mercury/Mariner planlegger Orbital-systemet på motorer helt ned til 70 hk. Alt under dette vil bli firetaktere.

Det er selvfølgelig de nye, strenge utslippskravene i USA som tvinger motorprodusentene til å lage nye motorer. Orbital-systemet er utviklet i Australia. Det benytter seg av totaktsteknologien, men i stedet for å suge inn en blanding av luft og bensin gjennom veivakselhuset, blir nå bensinen og luften blandet og komprimert i en egen enhet før den sprøytes direkte inn i sylinderne. Dette fører til et langt lavere drivstofforbruk, ned mot 40 prosent mindre og opptil 50 prosent lavere oljeforbruk. Men kanskje det aller viktigste er utslippene som reduseres betraktelig, og som tilfredsstiller kravene amerikanske myndigheter har stilt.

Tidligere i våres var vi vitne til verdens eneste 24-timers race for utenbordsmotorer på Seinen i den franske byen Rouen. Her deltok to modifiserte standardmotorer av OptiMax 200 hk. De konkurrerte mot tradisjonelle 300-hestere, og hevdet seg meget bra med 5. og 6.plass av over 40 startende båter. Riktignok var motorene saktere enn de blodtrimmede 300-hesterne, men det reduserte drivstofforbruket gjorde at OptiMax- motorene kunne klare seg med halvparten så mange depotstopp for etterfylling av drivstoff som de andre motorene. Vi kommer tilbake med reportasje fra racet i septembernummeret.

Utgave: 

Stikkord: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Twitter icon
e-mail icon