Optimax fra Mercury

Optimax fra Mercury



OptiMax fra Mercury/Mariner

OptiMax heter den nye serien av påhengsmotorer fra Mercury/Mariner. Alle motorene er basert på det australske Orbital-systemet som gir direkteinnsprøyting av både bensin og luft til totaktsmotorer.



Tekst og foto: Hans Due



Første neste år vil det bli mulig å få kjøpt de nye motorene i Europa, men de er allerede i salg i USA. De nye motorene er alle bygget opp med DFI-teknikk (Direct Fuel Injection). Den første motoren som har det nye systemet er en 3-liters 200 hk. Neste motor ut er en 225 hk. med samme sylindervolum. Deretter følger 2,5 liters 150-hester og 135-hester. Mercury/Mariner planlegger Orbital-systemet på motorer helt ned til 70 hk. Alt under dette vil bli firetaktere.

Det er selvfølgelig de nye, strenge utslippskravene i USA som tvinger motorprodusentene til å lage nye motorer. Orbital-systemet er utviklet i Australia. Det benytter seg av totaktsteknologien, men i stedet for å suge inn en blanding av luft og bensin gjennom veivakselhuset, blir nå bensinen og luften blandet og komprimert i en egen enhet før den sprøytes direkte inn i sylinderne. Dette fører til et langt lavere drivstofforbruk, ned mot 40 prosent mindre og opptil 50 prosent lavere oljeforbruk. Men kanskje det aller viktigste er utslippene som reduseres betraktelig, og som tilfredsstiller kravene amerikanske myndigheter har stilt.

Tidligere i våres var vi vitne til verdens eneste 24-timers race for utenbordsmotorer på Seinen i den franske byen Rouen. Her deltok to modifiserte standardmotorer av OptiMax 200 hk. De konkurrerte mot tradisjonelle 300-hestere, og hevdet seg meget bra med 5. og 6.plass av over 40 startende båter. Riktignok var motorene saktere enn de blodtrimmede 300-hesterne, men det reduserte drivstofforbruket gjorde at OptiMax- motorene kunne klare seg med halvparten så mange depotstopp for etterfylling av drivstoff som de andre motorene. Vi kommer tilbake med reportasje fra racet i septembernummeret.

Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon