Nytt produkt - Påviser vann i dieselen

Nytt produkt - Påviser vann i dieselen

Nytt produkt - Påviser vann i dieselen

Drivstofftanken er ofte forsømt – til tross for at det samler seg vann og skitt der over tid. Et nytt middel påviser umiddelbart om du har vann i dieselen.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

En viss mengde vann kommer alltid inn i alle drivstofftanker. Enten via et utett påfyllingsbeslag eller som følge av kondens som oppstår i halvtomme tanker. I verste fall kan man få en skvett vann via uren diesel når man fyller tanken. Mange tanker har imidlertid kun et håndlokk (mannhull) som er vanskelig å komme til for kontroll. En ny type pasta gjør det svært enkelt å kontrollere tanken.

En rød pasta

Har man en utenbordsmotor med løs tank, er det lett å sjekke om det er vann i drivstoffet. Med faste drivstofftanker er det ikke alltid like lett. Enkelte båter har faste tanker med en liten beholder (tappepung) i bunnen som man kan tappe fra for å kontrollere og eventuelt drenere ut vann. Langt vanligere er det at tanken er forsynt med et håndlokk som kan åpnes. Disse lokkene er imidlertid forseglet med en mengde skruer og pakninger og derfor ikke så enkle å åpne.

Men det finnes en smidig metode å sjekke tanken på: En spesiell pasta som reagerer med vann. Når den kommer i kontakt med vann, skifter den umiddelbart farge fra rosa til knallrød. Dette produktet krever bare at man åpner et mindre hull på toppen av tanken, for eksempel der giveren til tankmåleren sitter. Man smører pastaen på en lang trepinne og stikker den ned i tanken til den når bunnen. Resultatet vises direkte på pastaen når man trekker ut pinnen

Vann i drivstoffet som kommer inn i motorens forbrenningssystem kan i verste fall skade motoren. Den blyfrie 95 oktan bensinen har tilsetninger som reagerer negativt sammen med vann. Disse tilsetningene skiller seg ut og kan tette igjen deler av innsprøytningssystemet, og proppene kan dessuten være vanskelig å oppdage. Men også diesel kan påvirkes av vann. I sjiktet mellom dieselen og vannet kan mikroorganismer (dieseldyr) bli til en grøtaktig substans som til slutt tetter igjen innsprøytningsystemet.

Viktige filtere

Tydelige tegn på et tett drivstoffsystem er ujevn motorgange, at motoren er tung å starte og at den mister effekt ved belastning. På godværsdager med stille sjø forblir vann og skitt på tanken i ro, men straks man kommer ut i sjøgang og dårlig vær, settes dette i bevegelse og suges inn i drivstoffsystemet. Tette filtre og motorstans kan bli resultatet.

Vann separeres fra dieselen med grovfiltere. De fleste motorer har et såkalt finfilter som sitter på motoren, men disse kan bare skille ut små mengder vann før de er fulle. Mange båter, men dessverre ikke alle, har også et forfilter (grovfilter) som plasseres mellom drivstofftanken og motorens finfilter. Disse har betydelig større kapasitet og finnes i ulike størrelser. Enkelte er også forsynt med vannalarm, eventuelt også en glasskuppel som gjør det enkelt å se om det har kommet vann i filteret. Begge disse forfiltrene klarer imidlertid bare å skille ut en viss mengde vann, smuss og mikroorganismer. For å bryte ned disse fremmedelementene i drivstoffsystemet, finnes det også på markedet såkalte magnetfiltre som pulveriserer disse fremmedelementene til en størrelse som gjør at de kan passere innsprøytningssystemet og forbrennes i motoren.

Produktet har foreløpig ingen forhandler i Norge, men det fås kjøpt i Sverige. Ytterligere informasjon om Vecom-pasta: www.safesorb.se

Utgave: 

Stikkord: 

Yachtgiganten Ferretti har allerede underlagt seg Pershing, Itama, Mochi Craft, Riva, CRN and Custom Line. Nå er designgiganten Wally innlemmet i familien.
Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Twitter icon
e-mail icon