Nytt produkt - Påviser vann i dieselen

Nytt produkt - Påviser vann i dieselen

Nytt produkt - Påviser vann i dieselen

Drivstofftanken er ofte forsømt – til tross for at det samler seg vann og skitt der over tid. Et nytt middel påviser umiddelbart om du har vann i dieselen.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

En viss mengde vann kommer alltid inn i alle drivstofftanker. Enten via et utett påfyllingsbeslag eller som følge av kondens som oppstår i halvtomme tanker. I verste fall kan man få en skvett vann via uren diesel når man fyller tanken. Mange tanker har imidlertid kun et håndlokk (mannhull) som er vanskelig å komme til for kontroll. En ny type pasta gjør det svært enkelt å kontrollere tanken.

En rød pasta

Har man en utenbordsmotor med løs tank, er det lett å sjekke om det er vann i drivstoffet. Med faste drivstofftanker er det ikke alltid like lett. Enkelte båter har faste tanker med en liten beholder (tappepung) i bunnen som man kan tappe fra for å kontrollere og eventuelt drenere ut vann. Langt vanligere er det at tanken er forsynt med et håndlokk som kan åpnes. Disse lokkene er imidlertid forseglet med en mengde skruer og pakninger og derfor ikke så enkle å åpne.

Men det finnes en smidig metode å sjekke tanken på: En spesiell pasta som reagerer med vann. Når den kommer i kontakt med vann, skifter den umiddelbart farge fra rosa til knallrød. Dette produktet krever bare at man åpner et mindre hull på toppen av tanken, for eksempel der giveren til tankmåleren sitter. Man smører pastaen på en lang trepinne og stikker den ned i tanken til den når bunnen. Resultatet vises direkte på pastaen når man trekker ut pinnen

Vann i drivstoffet som kommer inn i motorens forbrenningssystem kan i verste fall skade motoren. Den blyfrie 95 oktan bensinen har tilsetninger som reagerer negativt sammen med vann. Disse tilsetningene skiller seg ut og kan tette igjen deler av innsprøytningssystemet, og proppene kan dessuten være vanskelig å oppdage. Men også diesel kan påvirkes av vann. I sjiktet mellom dieselen og vannet kan mikroorganismer (dieseldyr) bli til en grøtaktig substans som til slutt tetter igjen innsprøytningsystemet.

Viktige filtere

Tydelige tegn på et tett drivstoffsystem er ujevn motorgange, at motoren er tung å starte og at den mister effekt ved belastning. På godværsdager med stille sjø forblir vann og skitt på tanken i ro, men straks man kommer ut i sjøgang og dårlig vær, settes dette i bevegelse og suges inn i drivstoffsystemet. Tette filtre og motorstans kan bli resultatet.

Vann separeres fra dieselen med grovfiltere. De fleste motorer har et såkalt finfilter som sitter på motoren, men disse kan bare skille ut små mengder vann før de er fulle. Mange båter, men dessverre ikke alle, har også et forfilter (grovfilter) som plasseres mellom drivstofftanken og motorens finfilter. Disse har betydelig større kapasitet og finnes i ulike størrelser. Enkelte er også forsynt med vannalarm, eventuelt også en glasskuppel som gjør det enkelt å se om det har kommet vann i filteret. Begge disse forfiltrene klarer imidlertid bare å skille ut en viss mengde vann, smuss og mikroorganismer. For å bryte ned disse fremmedelementene i drivstoffsystemet, finnes det også på markedet såkalte magnetfiltre som pulveriserer disse fremmedelementene til en størrelse som gjør at de kan passere innsprøytningssystemet og forbrennes i motoren.

Produktet har foreløpig ingen forhandler i Norge, men det fås kjøpt i Sverige. Ytterligere informasjon om Vecom-pasta: www.safesorb.se

Utgave: 

Stikkord: 

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Twitter icon
e-mail icon