Nytt produkt - Påviser vann i dieselen

Nytt produkt - Påviser vann i dieselen

Nytt produkt - Påviser vann i dieselen

Drivstofftanken er ofte forsømt – til tross for at det samler seg vann og skitt der over tid. Et nytt middel påviser umiddelbart om du har vann i dieselen.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

En viss mengde vann kommer alltid inn i alle drivstofftanker. Enten via et utett påfyllingsbeslag eller som følge av kondens som oppstår i halvtomme tanker. I verste fall kan man få en skvett vann via uren diesel når man fyller tanken. Mange tanker har imidlertid kun et håndlokk (mannhull) som er vanskelig å komme til for kontroll. En ny type pasta gjør det svært enkelt å kontrollere tanken.

En rød pasta

Har man en utenbordsmotor med løs tank, er det lett å sjekke om det er vann i drivstoffet. Med faste drivstofftanker er det ikke alltid like lett. Enkelte båter har faste tanker med en liten beholder (tappepung) i bunnen som man kan tappe fra for å kontrollere og eventuelt drenere ut vann. Langt vanligere er det at tanken er forsynt med et håndlokk som kan åpnes. Disse lokkene er imidlertid forseglet med en mengde skruer og pakninger og derfor ikke så enkle å åpne.

Men det finnes en smidig metode å sjekke tanken på: En spesiell pasta som reagerer med vann. Når den kommer i kontakt med vann, skifter den umiddelbart farge fra rosa til knallrød. Dette produktet krever bare at man åpner et mindre hull på toppen av tanken, for eksempel der giveren til tankmåleren sitter. Man smører pastaen på en lang trepinne og stikker den ned i tanken til den når bunnen. Resultatet vises direkte på pastaen når man trekker ut pinnen

Vann i drivstoffet som kommer inn i motorens forbrenningssystem kan i verste fall skade motoren. Den blyfrie 95 oktan bensinen har tilsetninger som reagerer negativt sammen med vann. Disse tilsetningene skiller seg ut og kan tette igjen deler av innsprøytningssystemet, og proppene kan dessuten være vanskelig å oppdage. Men også diesel kan påvirkes av vann. I sjiktet mellom dieselen og vannet kan mikroorganismer (dieseldyr) bli til en grøtaktig substans som til slutt tetter igjen innsprøytningsystemet.

Viktige filtere

Tydelige tegn på et tett drivstoffsystem er ujevn motorgange, at motoren er tung å starte og at den mister effekt ved belastning. På godværsdager med stille sjø forblir vann og skitt på tanken i ro, men straks man kommer ut i sjøgang og dårlig vær, settes dette i bevegelse og suges inn i drivstoffsystemet. Tette filtre og motorstans kan bli resultatet.

Vann separeres fra dieselen med grovfiltere. De fleste motorer har et såkalt finfilter som sitter på motoren, men disse kan bare skille ut små mengder vann før de er fulle. Mange båter, men dessverre ikke alle, har også et forfilter (grovfilter) som plasseres mellom drivstofftanken og motorens finfilter. Disse har betydelig større kapasitet og finnes i ulike størrelser. Enkelte er også forsynt med vannalarm, eventuelt også en glasskuppel som gjør det enkelt å se om det har kommet vann i filteret. Begge disse forfiltrene klarer imidlertid bare å skille ut en viss mengde vann, smuss og mikroorganismer. For å bryte ned disse fremmedelementene i drivstoffsystemet, finnes det også på markedet såkalte magnetfiltre som pulveriserer disse fremmedelementene til en størrelse som gjør at de kan passere innsprøytningssystemet og forbrennes i motoren.

Produktet har foreløpig ingen forhandler i Norge, men det fås kjøpt i Sverige. Ytterligere informasjon om Vecom-pasta: www.safesorb.se

Utgave: 

Stikkord: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Twitter icon
e-mail icon