Nytt produkt - Påviser vann i dieselen

Nytt produkt - Påviser vann i dieselen

Nytt produkt - Påviser vann i dieselen

Drivstofftanken er ofte forsømt – til tross for at det samler seg vann og skitt der over tid. Et nytt middel påviser umiddelbart om du har vann i dieselen.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

En viss mengde vann kommer alltid inn i alle drivstofftanker. Enten via et utett påfyllingsbeslag eller som følge av kondens som oppstår i halvtomme tanker. I verste fall kan man få en skvett vann via uren diesel når man fyller tanken. Mange tanker har imidlertid kun et håndlokk (mannhull) som er vanskelig å komme til for kontroll. En ny type pasta gjør det svært enkelt å kontrollere tanken.

En rød pasta

Har man en utenbordsmotor med løs tank, er det lett å sjekke om det er vann i drivstoffet. Med faste drivstofftanker er det ikke alltid like lett. Enkelte båter har faste tanker med en liten beholder (tappepung) i bunnen som man kan tappe fra for å kontrollere og eventuelt drenere ut vann. Langt vanligere er det at tanken er forsynt med et håndlokk som kan åpnes. Disse lokkene er imidlertid forseglet med en mengde skruer og pakninger og derfor ikke så enkle å åpne.

Men det finnes en smidig metode å sjekke tanken på: En spesiell pasta som reagerer med vann. Når den kommer i kontakt med vann, skifter den umiddelbart farge fra rosa til knallrød. Dette produktet krever bare at man åpner et mindre hull på toppen av tanken, for eksempel der giveren til tankmåleren sitter. Man smører pastaen på en lang trepinne og stikker den ned i tanken til den når bunnen. Resultatet vises direkte på pastaen når man trekker ut pinnen

Vann i drivstoffet som kommer inn i motorens forbrenningssystem kan i verste fall skade motoren. Den blyfrie 95 oktan bensinen har tilsetninger som reagerer negativt sammen med vann. Disse tilsetningene skiller seg ut og kan tette igjen deler av innsprøytningssystemet, og proppene kan dessuten være vanskelig å oppdage. Men også diesel kan påvirkes av vann. I sjiktet mellom dieselen og vannet kan mikroorganismer (dieseldyr) bli til en grøtaktig substans som til slutt tetter igjen innsprøytningsystemet.

Viktige filtere

Tydelige tegn på et tett drivstoffsystem er ujevn motorgange, at motoren er tung å starte og at den mister effekt ved belastning. På godværsdager med stille sjø forblir vann og skitt på tanken i ro, men straks man kommer ut i sjøgang og dårlig vær, settes dette i bevegelse og suges inn i drivstoffsystemet. Tette filtre og motorstans kan bli resultatet.

Vann separeres fra dieselen med grovfiltere. De fleste motorer har et såkalt finfilter som sitter på motoren, men disse kan bare skille ut små mengder vann før de er fulle. Mange båter, men dessverre ikke alle, har også et forfilter (grovfilter) som plasseres mellom drivstofftanken og motorens finfilter. Disse har betydelig større kapasitet og finnes i ulike størrelser. Enkelte er også forsynt med vannalarm, eventuelt også en glasskuppel som gjør det enkelt å se om det har kommet vann i filteret. Begge disse forfiltrene klarer imidlertid bare å skille ut en viss mengde vann, smuss og mikroorganismer. For å bryte ned disse fremmedelementene i drivstoffsystemet, finnes det også på markedet såkalte magnetfiltre som pulveriserer disse fremmedelementene til en størrelse som gjør at de kan passere innsprøytningssystemet og forbrennes i motoren.

Produktet har foreløpig ingen forhandler i Norge, men det fås kjøpt i Sverige. Ytterligere informasjon om Vecom-pasta: www.safesorb.se

Utgave: 

Stikkord: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.
Twitter icon
e-mail icon