Nyheter september 2008

Nyheter september 2008

Nyheter september 2008

Kompakt luksus-Muse



Med sitt nye Muse-konsept har spanske Rodman for alvor tatt opp konkurransen i luksusyachtmarkedet. Kompaktmodellen Rodman Muse 44 er tredje og nyeste tilskudd som skal forsvare æren i den prisbelønte Muse-serien.



Nye Rodman Muse fikk en god mottagelse første året de ble lansert, og luksusserien ble blant annet belønnet med den prestisjetunge prisen ”World Yacht Trophies” for beste utviklingsprosjektet. Rodman Muse 44 ble presentert på messen i Barcelona i desember.



Den 13,60 meter lange båten er utstyrt med tre lugarer med til sammen seks køyeplasser – alle med underholdningsutstyr som for eksempel flatskjerm og DVD, i tillegg til to bad, bysse med spisesalong og topp moderne styrehus. På flybridgen har spanjolene tenkt nytt med en enorm solplass foran styrekonsollen, noe som gir rom for en stor sittegruppe akter på flybridgen.



Motormessig drives Muse 44 av to Volvo Penta IPS 500 (370 hestekrefter)med joystick som skal gjøre det enkelt å manøvrere båten inn og ut fra havna.



To av modellene har fått norske eiere. Den ene er allerede solgt, mens den andre vil være for salg under Båter i Sjøen.

Prismessig vil en fullt utstyrt båt ligge på ca 5,4 millioner kroner levert Norge. www.rodmanmuse.com

Ekstrem råtass i tre



Et revolusjonerende design av en motorbåt er under utvikling ved et båtverft i Essex, England. Basert på et unikt skrogdesign vil den 17 meter lange Sea King kombinere toppfart på over 60 knop, med fasjonabel og utpreget retrostil. Designet hevdes å være et unikt konsept for høyhastighets motorbåter, og for å gjøre det enda mer uvanlig har produsentene valgt å lage konstruksjonen i høykvalitets tre.



Av Dag Pike



Sea King har base ved et båtverft som har bygget trebåter de siste 70 årene. Verftet er ledet av Don Ladall, hvis familie har drevet med båtbygging i tre gjennom flere generasjoner, og det nye designet er utviklet av Ladall selv.



Den spesielle skrogkonstruksjonen har benyttet seg av avanserte og solide trebyggerteknikker. Spantene i skroget er av laminert mahogni med planking i sedertre. Dørken er utført i tradisjonell teak, mens overbygget i mahogni er med på å gi båten et tradisjonelt utseende kombinert med moderne linjer. Avanserte og moderne lim er tatt i bruk for å skape et sterkt skrog som skal klare å håndtere belastningen fra kjøring i høy fart.



Skroget er i utgangspunktet et dypt V-bunnskrog. Det spesielle er derimot at dette er en av de skarpeste bunnvinklene som noen gang er laget, med en vinkel på hele 45 grader! Fra kjølen flater skrogbunnen ut mot overgangen til skrogsiden (chinet). Stevnen er nesten vertikal med bare en svak innsving mot vannlinjen der den møter kjølen.



For å forsterke retroutseende har skroget fått en finish i svart høyglans med gullkledning. Dette, i tillegg til lakkert overbygg og cockpit med sterkt innovervinklet hekk, vil gi båten et spesielt utseende. Den første båten har kurs for Monaco, hvor den vil skille seg ut - selv blant de båtene som finnes der fra før av.



Fremdriften kommer fra to C9 Acert høyytelses dieselmotorer fra Caterpillar. Disse gir totalt 1200 hestekrefter og er koplet til to Mercruiser akterdrev. Installasjonen akter i båten gir romslig plass innenfor det 4.6 meter brede skroget. Båten vil veie 23 tonn og stikke 1,2 meter dypt.



Til og med før den første båten har forlatt verftet, har Sea King Yachts fått inn 14 bestillinger på båten, noe som vil holde dem opptatt i minst to år framover. Mens den første 17 meteren setter kursen mot Monaco, vil den påfølgende båten bli levert til Midt-Østen hvor konseptet har vist seg å være ekstremt populært, ettersom det fyller hullet i luksusyacht-markedet med sin kombinasjon av høy ytelse og unik luksuriøs stil.

www.seakingyachts.com





Endelig sjøsatt



Båtmagasinet har de aller første bildene av Marex´ nye flaggskip, 370 Aft Cabin. Bildene er tatt i Litauen i denne uken, og båten blir akkurat ferdig tidsnok til ”Båter i Sjøen” i Sandvika i begynnelsen av september.

Planen var lansering på ”Sjøen for alle” i våres, men forsinkelser ved Seaway/JJ Design i Slovenia, som har frest pluggen, er årsak til at lanseringen ble utsatt til høstutstillingen på Kadettangen i september.

Marex 370 er en nyutviklet og på alle måter en innovativ båt som tar vare på familiens praktiske behov, samtidig som den er formet for moderne båtbruk. Det er Espen Thorup som har designet båten, i samarbeid med Espen og Thomas Aalerud i Marex. I den romslige akterkabinen er det både en dobbel og enkel køye, en sittegruppe og vask. Her er det full ståhøyde over det hele. Forut har 37-foteren dobbel lugar, og en stikklugar med en romslig enkeltkøye. Under dekk forut er det separat dusj- og toalettrom

Båten har en gedigen uteplass, med plass til ti personer.

Nedsenkende dollbord skaper maksimal tilgjengelighet rundt det hele. Båten skal levers både med hard- og softtop.

Standard motor er en singel Volvo Penta D6-370, men den kan også levers med dobbel installasjon. Prisen vil ligge mellom 2.5 og 3 millioner kroner, avhengig av utstyrsnivået.

www.marex.no





Liten livredder



Italienske Castoldi har fått godkjent verdens minste dieseldrevne RIB-lettbåt som redningsbåt. Castoldi er kjent for sine vannjetdrevne RIB-lettbåter, og har nå fått sin Jet Tender 14 godkjent av italienske myndigheter med MED-sertifisering. Det betyr at den lille RIB-en ikke bare kan fungere som en lettbåt, med denne om bord har du samtidig en godkjent livbåt. Båten har plass til 6 og oppnår en hastighet på 30 knop. Siden Jet Tenderen kan brukes i flere sammenhenger, leveres den blant annet med 8 mm teakdørk (!) hvis det skulle være ønskelig. www.castoldijet.it

Lengde: 4.25 m

Bredde: 2.08 m

Passasjerer: 6

Motor: 125 hk Yanmar

Fremdrift: Castoldi Jet 05

Vekt 760 kg

Drivstoff: 62 l

Fart: 30 knop





Smart bord

Tyske Niro Petersen er på markedet med en ny utgave av bordfestene sine. Den forbedrede utgaven skal være mer funksjonell, og sørge for at du enkelt nesten kan snu bordet i hvilken som helst slags retning du måtte ønske. Bordfestet sørger også for at du kan stille bordet på høykant og slå det til sides for å spare plass når det ikke er i bruk. Pris ligger på 371 euro, eller drøyt 3000 NOK. www.niro-petersen.de



Svensk trebåtrevolusjon



Alle vil ha trebåt, men ikke vedlikehold. Med Golden-Cut håper den svenske båt entreprenøren Richard Granberg å revolusjonere den tradisjonelle trebåten. Hemmeligheter ligger i skroget. Det er nemlig ikke laget av tre, men plast.



Løsningen med skrog laget av plast under vannlinjen og tre over vannlinjen, skal i tillegg til en spesiell lakk, være med på å gjøre trebåten nesten vedlikeholdsfri med flere års garanti. Granberg har brukt Storebro Solö Ruff som inspirasjonskilde, men retrobåten tar sikte på å kombinere klassisk design og utseende med dagens moderne krav til teknologi og komfort. I tillegg til dagsturer egner båten seg også for overnatting, da den ene sittegruppen kan gjøres om til en stor seng.



Prototypen er under produksjon og Golden-Cut skal presenteres i 2009. Prisen blir et sted mellom 1,2-1,5 millioner svenske kroner. www.golden-cut.se





Størst i klassen



Med blant annet den største flybridgen i sin klasse, håper den amerikanske produsenten med sin nye modell Meridian 441 Sedan å kunne følge opp suksessen etter forgjengeren 411.



Foruten stor flybridge har den nye modellen stor uteplass akter med enkel tilgang til motorer og generatorer på 9,5 KW som standard. Salongen er delt i to deler, hvor aktersalongen er ment for mer sosialt samvær, mens byssa er plassert i den fremre salongen med spiseplass. Videre fremover strekker midtlugaren seg i hele båtens bredde, med store vinduer i skroget som sørger for godt med lys og utsikt fra lugaren. 360 grader med vindu sørger også for god utsikt uansett om du befinner deg i salongen eller byssa.



Midtlugaren har vaske- og tørketrommel installert som standard, mens det mellom inngangen til midtlugaren og forlugaren er inngang til ett av båtens to bad. Fra lugaren i forpiggen er det inngang til et separat bad med dusjkabinett. Antall køyeplasser er 6.



Meridian 441 Sedan leveres med TotalCommand-systemet som standard, et system som med en enkel spake koblet mot thrustere og motorer enkelt lar deg manøvere når du skal legge til. Den 47 fot lange båten er utstyrt med Cummins Twin 5- motorer på 480 hestekrefter hver. Toppfarten ligger dermed på 28 knop. Prislappen ligger rundt 5 millioner kroner. www.meridianyachts.no

Motor: Cummins Twin 5 9QSB, 480 hk

Lengde: 47 fot

Bredde: 4.20 meter

Fart: 24 knop

Vekt 15000 kg

Tank: 1560 liter

Vann: 585 liter



Vind og vanntett

Bergans er ute med to nye jakker utviklet for å mestre tøffe værforhold. Både Luster og Ramberg kommer i herre og innsvinget damemodell. Luster er vanntett og vindtett, og er laget av tre lags Dermizax™ stretchmateriale. Regulerbar og avtakbar hette med skjerm, ventilasjonslåser under armene, vannavisende glidelåser og forlenget ryggparti og refleksdetaljer gjør at Luster passer til folk som holder høyt aktivitetsnivå i vekslende værforhold. Den tekniske softshelljakken Ramberg er laget i lett stretchsmateriale og med sømløs teknologi. Den har også justerbar hette, ventilasjonsglidelåser og snorstramming i kragen, frontlommer med glidelås og klaff, samt ermelommer med glidelås. Veiledende pris for de to jakkene er henholdsvis 2.600,- og 1.600,-. www.bergans.no



Forhåndsvarm båt

Nå kan du sørge for oppvarmet kahytt og kald drikke i kjøleskapet, uten en gang å være ombord i båten. Nederlandske Vetus sitt Boat Monitoring System varsler også om uvedkommende, røykutvikling, lavt batterinivå eller for eksempel høyt vannivå i båten. Systemet lar deg i tillegg fjernstyre kjøle- eller varmsystemet, samt skru på eller av kjøleskapet. Med andre ord kan du ikke bare ankomme til en varm og tørr båt akkurat der du forlot den, men også nyte deg en kald forfriskning fra kjøleskapet. www.vetus.nl



Liten råtass



Polarcirkel håper på at minstemann skal bli deres største bestselger når de til høsten viser fram sitt siste tilskudd i Sportsserien – den 18 fot lange 560 sport.



Den lille råtassen bygger på samme lest som 660 som ble lansert i fjor, men er basert på Polarcirkels nye modellinje med nytt design. 660 Sport er litt for stor til at produsentene har fått det helt store volumet. Forventingene til Polarcirkel 560 er derfor store, og håpet er at den mindre modellen skal bli en ny bestselger.



560 er utstyrt med doble konsoller og sitteplass for fem personer. Konsollene sørger for god skjerming på sidene, i tillegg til at fører og passasjerer er beskyttet av en delt glassdør. Foran konsollene er det plassert to sittebenker samt stuerom i baugen. Det er 67 liters fasttank og stuerom i sittebenk bak, på begge sider av motorbrønn og i begge konsollene. For regnfulle eller kjølige dager kan RIB-en leveres med avtagbar kalesje.



560 Sport blir presentert som en ekstra tøff fritidsbåt som tåler det meste, nesten vedlikeholdsfri og synkefri. Målgruppen er fritidsbrukere med litt tøff bruk, for eksempel til fiske, strandhugg, vannsport og lignende, og som trenger en ekstra solid båt men ønsker minimalt med vedlikehold. www.polarcirkel.no







Kompakt bobåt



Nord West på Orust har kommet med en kompakt 37-foter. Nyheten kan leveres både som coupé-utgave og med flybridge, coupévarianten presenteres på ”Båter i sjøen”.

Nord West 370 har fem soveplasser, fordelt på to bobbeltlugarer og en enkeltlugar, ett dusj/toalettrom og alt under dekk. I styrhussalongen er det førerplass, stor bysse og en stor u-sofa med bord.

Akterdekket er romslig med fast L-sofa og bord. Nord er West som noen av de aller første i bransjen ute med LED-belysning som standard over hele båten. Med i standardpakken hører også fullt sett med servise, Eberspächer varmer, defroster, Mastervolt el-anlegg med lynbeskyttelse, isolasjonstransformator, 100 Ah batterilader, 2 kW inverter og Sleipner baugpropell. Båten leveres med valgfritt IPS-drev eller vanlig hekkaggregat. Den første båten hadde vanlig drevpakke med 2 x Volvo Penta D4-300 motorer.

www.nordwest.se




Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon